Viser søkeresultater 1 til 10 av 52
Threaded View
-
02-09-05, 19:56 #12
Jeg synes du har gode grunner til å bytte fastlege. men du er ikke sikker på at det blir bedre. Tror du din nåværende lege er villig til ta inn den nye informasjonen du skaffer?
Opprinnelig skrevet av Kirsten
Tidskrift for Den Norske Legeforening må vel taes som en seriøs referanse!
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/p...SEKS_ID=520952
Her står det klart og tydelig at du er undermedisinert
Innføringen av sensitive metoder til måling av TSH har vist at 0,100 - 0,150 mg L-tyroksin/døgn normaliserer TSH-konsentrasjonen i blodet hos de aller fleste pasienter med primær hypotyreose. Dagsdosen tilsvarer 1,60 - 1,70 µ g L-tyroksin/kg kroppsvekt. Behandlingen startes vanligvis med 0,025 mg L-tyroksin/døgn. Dosen økes så med 0,025 mg L-tyroksin/døgn hver 6. - 8. uke inntil vedlikeholdsdosen er funnet. Hos pasienter med iskemisk hjertesykdom må doseøkningen skje spesielt forsiktig.
Behandlingsmålet er å gjøre pasientene klinisk eutyreoide og å normalisere TSH- og tyroksinkonsentrasjonen i blodet (12). L-tyroksindosen økes til TSH-konsentrasjonen ligger mellom 0,5 og 1,5 mIE/l. Konsentrasjonen av tyroksin ligger da hos de fleste pasienter i øvre tredel av referanseområdet, men hos noen pasienter vil tyroksinkonsentrasjonen være lett forhøyet. Dette skyldes at thyreoidea normalt er ansvarlig for 10 - 20 % av kroppens trijodtyroninproduksjon, og den produksjonen må "erstattes" av en høyere tyroksinkonsentrasjon.
Jeg vil si at dette har stor verdi for saken din. Før du er riktig medisinert, kan en ikke forvente at du skal fungere greitt og klare å arbeide. En seriøs lege bør innrømme at hun ikke har vært oppdatert på dette, og bekrefte det for trygdekontoret.
Før neste time hos din lege, bør du henvise til denne artikkelen i Tidskrift for Den Norske Legeforening, nr 09/2002. Be om en kommentar på at stoffskifteprøvene dine er "Helt fine" i forhold til det avsnittet jeg har uthevet. TSH 4 og FT4 14! Blah! :twisted: Unnskyld den sure geipen! Jeg skjønner at du føler deg elendig... Linken du fikk (Av Nora) til
http://www.capiodiagnostikk.no/Virks...inalChannel=no
er også helt tydelig. Pass på at du får med den også!
Pasienter som får substitusjonsbehandling med tyroksin, skal ideelt sett ha normal TSH og normal fritt tyroksin. Ofte avviker imidlertid mønsteret noe fra det antatt ideelle, idet fritt tyroksin ofte er nær øvre grense, mens TSH er lav. En viss logikk er det imidlertid også her: Glandula thyreoidea har sviktet og produserer verken T3 eller T4. Tabletten skal erstatte både den naturlig forekommende mengde T4, men også forsyne kroppen med T4 som kan konverteres til T3. For at det skal være nok T4 også til en slik konvertering til T3, må serumkonsentrasjonen av T4 (og fri T4) være noe høyere enn vanlig. TSH blir derved også mer supprimert enn ellers. Resultatet blir fri T4 nær øvre referansegrense, TSH i nedre del av referanseområdet.
Det jeg skrev fra www.drlowe vil neppe bli tatt hensyn til av en norsk lege. Men jeg syntes det var svært nyttig for min situasjon, og forklarte mye av problemene mine. Lykke til!

Svar med sitat
Bokmerker