Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
-
02-09-05, 17:58 #1
Enhver endring i dosering bør skje i samforståelse med legen.
Noen vil nok si at dette har vært en kjepphest for meg, jeg mener enhver endring i dosering bør skje i samforståelse med legen.
Opprinnelig skrevet av Yvette
Én mulig samforståelse kan være at man avtaler at du som pasient eksperimenterer litt med doseringen innenfor rammer legen føler seg trygg på ikke vil skade deg ugjenopprettelig.
De fleste fastleger antar jeg har mer enn 1000 pasienter. De færreste klarer å husker hver enkelt pasients historie. Man stoler på journalen. Og denne er stikkordpreget.
Case 1: Du er lege. Pasient 658 entrer ditt kontor. Det har gått kun få minutter siden forrige pasient. Forrige pasient var nummer 1372 på legens liste. Det er 3 måneder du var der sist. Hvor mye ville du ha veddet på at legen husker deres forrige samtale? Eller hvilker nummer du er på dennes venteliste den dagen?
Hva om du var en vinner, og legen husket deg og din sykehistore? Denne kan ha vært virkelig engasjert, og lagt sjela si i å hjelpe deg. Kanhende endatil kuttet noen svinger i regelverket, vel vitende om at denslags kan ramme legen personlig.
Og så endrer pasienten sin medisinering, uten forutgående dialog med legen?
---
Enhver pasient er ekspert på seg selv. Pasienter kan erfare endring i medisinering selv. Men det betyr ikke at man ikke skal bry seg om legens anvisning.
Dersom man velger å endre medisinering uten legens vitende, kan man riktignok erfare bedring - såvel som det motsatte.
Legen er din advokat. Hvordan kan en advokat forsvare deg på en god måte dersom du ikke gir de opplysninger denne behøver for å føre din sak?
Hvis jeg var lege, ville jeg tenkt meg svært nøye om før jeg ville gitt legemidler på godkjenningsfritak til selvmedisinerere.
---
Dette er ikke et personangrep. Mitt synspunkt samsvarer ikke helt med innlegget jeg svarte på. Trolig var det derfor jeg svarte.
---
Selv om nest siste avsnitt kan gi feilaktige assosiasjoner, vil jeg allerede nå benekte at jeg har ment noe om Armour i dette innlegget. Forhåpentligvis kan jeg slippe å få denslags påstander lagt i min munn.Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.
-
02-09-05, 18:26 #2
Jeg er langt på vei enig med deg Jon, og jeg håper du la merke til setningen om at jeg holder legen underrettet hele tiden. Jeg har vært der ganske ofte det siste året, men det er faktisk langt på vei gjetting når det gjelder dose. Og når jeg ikke føler meg frisk så er det fristende å prøve seg litt frem.
Men som sagt - jeg underretter legen hele tiden. Men ser når jeg skriver at det burde være andre veien. Men kanskje det er mangel på engasjement fra legen som gjør at det blir feil vei
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
02-09-05, 19:27 #3
Innlegget mitt ble utrolig klønete. Prøv å forstå :idea: Jeg har en super lege som har hjulpet meg i mange år og vi har en god dialog. Så får jeg en ny sykdom (hypothyreose), og jeg trenger medisin. Jeg får denne og blir bare verre og verre. Jeg spør selvfølgelig legen om hvorfor jeg blir verre og ikke bedre av medisinen. Og fordi jeg er rimelig oppegående, eller kall det intuisjon, så aner jeg en usikkerhet hos legen her. Da blir jeg usikker selv også, og prøver å finne ut av hva i alle dager dette er. Forstår etter hvert at legen ikke kan være ekspert på alle sykdommer ned til minste detalj, og skjønner også at jeg kanskje er pasient nr 1000. Og når legen da nølende foreslår en doseendring og jeg er like elendig, så tenker jeg at jeg kan jo prøve meg litt frem selv.
Javel - det er ikke bra, MEN hva skal jeg/vi gjøre da?? Og ennå en gang: JEG HAR HOLDT LEGEN MIN OPPDATERT PÅ DOSER HELE TIDEN!
Jeg ønsker ikke å motarbeide en strålende lege, og jeg føler heller ikke at jeg har gjort det, men etterlyser en mer aktiv behandling. Når det gjelder hypothyreosen har den vært utrolig passiv. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Derfor dette stuntet med Balderklinikken som jeg altså da angrer bittert. Og hvor går veien videre herfra...
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
-
02-09-05, 19:57 #4
Ang. doser, og det å prøve seg fram:
I ca 70-80 år brukte man stoffskiftehormon etter symptomer, og ikke etter blodprøver.
En måte f. eks var å øke dosen til man ble hyper, og så backe litt ned. Det ble ansett som riktig dose.
Når vi så øker med 75 µg før vi merker noesomhelst i et lite forsøk, så er det egentlig i tråd med hva de har gjort i alle årene før.
(historisk praksis kaller man det vel)
En referanse:
"Some patients achieve a sense of wellbeing only if free T4 is slightly elevated and TSH low or undetectable"
http://bmj.bmjjournals.com/cgi/conte...l/326/7384/295
nora
-
02-09-05, 20:02 #5
Jeg tror du har lagt et godt samarbeidsgrunnlag med din lege. Du har informert denne om dine valg og vurderinger.
Opprinnelig skrevet av Yvette
Du har nok rett i at legen er usikker. De har trolig maks 40 pasienter om dagen. Med sykdommer i alle retninger. De færreste har hypothyreose. Kun halvparten av befolkningen er syk, og de færreste av oss har samme sykdom.
Som sagt var ikke mitt forrige innlegg noe personangrep. Det var ikke engang veldig mye til hjelp for noen. Jeg bare prøvde å trekke opp andres perspektiv - i dette tilfellet det som for meg ser ut som det perspektiv legen står overfor.
---
Yvette, hvis du på noe vis føler deg angrepet eller krenket av mitt/mine innlegg, beklager jeg det veldig. Det har i så fall ikke vært min hensikt. Men tåkehjerner som oss/meg klarer ikke alltid å formulere oss presist nok.Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.
-
02-09-05, 20:07 #6
Takk Nora for at du greier å sette ord på hva jeg tenker og prøver å formidle
-
02-09-05, 20:11 #7Gjest
Til Jon: Hva er forskjellen på å gi registerte medisiner og medisiner på fritak til "selvmedisinerende" mennesker?
Begge deler foregår!
Merete
-
02-09-05, 20:12 #8
Neida Jon. Jeg føler meg ikke krenket. Tvert imot setter jeg pris på å få motforestillinger eller hva det måtte være. Ser selv at jeg "skriker" i innlegget mitt. Det var ikke meningen. Vel heller et utslag av litt sånn småfortvilelse. Glad for at du tar til motmæle jeg Jon - og at du kommenterer. Du skriver utrolig godt, så det med tåkehjerne...hmm..
-
02-09-05, 21:52 #9
Jeg har fremdeles den ordningen at jeg regulerer dosen selv, bestemmer når jeg skal ta blodprøve selv, og har da alltid med dette i enkel skriftlig form til legen.
Noe annet ville vært helt utenkelig for meg.
Dette ble helt nødvendig da jeg var på Levaxin, for jeg ville finne ut av ved hvilken dose jeg hadde symptomer som var til å holde ut.
Det lykkes ikke, isteden ble det til at jeg begynte med Armour.
Nå er det sjelden jeg er der, men syns det var bra at jeg fikk ha det slik da det var som verst.
Jeg både tror og håper at slik autoritativ legestil som beskrives er på vei ut.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-04-11, 19:11 #10
Sv: Enhver endring i dosering bør skje i samforståelse med legen.
Hej Jon
Dit sidste indlæg på forummet er dette:
Du har postet det d. 29. august 2008 kl. 22:45. Efter det var du fraværende, indtil i dag, hvor jeg ser på Onlinelisten, at du påbegyndte et svar til Vilje i tråden Dosering av ERFA under graviditet. Legene mener jeg skal minske dosen. HJELP!, hvor jeg har postet to "bastante" svar til Vilje i dag.
Efterfølgende ser jeg, ligeledes på Onlinelisten at du nu læser Retningslinjer for bruk av forumet og taget i betragtning, at hovedparten af dine indlæg på forummet handler om mantraen - "stol altid først på lægen, og ikke på hinanden" - forventer jeg at du vil kritisere forløbet af tråden til Vilje.
Det er bare skide trist, hvis det eneste der kan få dig til at logge på forummet igen, er kritik af de få af os, som bruger tid og hjerte på at hjælpe hinanden ud af den håbløshed, som ansvaret for alene ligger hos deres læger.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Endring på blodprøver
Av kita1288 i forumet BlodprøverSvar: 15Siste melding: 07-02-11, 22:02 -
Hvad enhver stofskiftepatient bør vide om Levaxin og Eltroxin!
Av Anisa i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 8Siste melding: 04-01-10, 08:31 -
Av Anisa i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 8Siste melding: 04-01-10, 08:31 -
Av Anisa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 8Siste melding: 04-01-10, 08:31 -
Det begynner å skje noe
Av JoJo i forumet SolskinnshistorierSvar: 1Siste melding: 07-08-05, 17:20
Svar med sitat

Bokmerker