Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 24

Tråd: Soya

Hybrid View

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    3

Standard Soya

Nora skrev til meg at jeg bør ligge unna soya. Hvorfor det?
    Og er det andre ting man også bør være forsiktig med, event. kutte helt ut?

Hva med mineraler og vitaminer. Ser at selen er nevnt. Og jod. Hvilken virkning har det. Og er det også andre vitaminer eller mineraler som er gunstig å tilføre event holde seg unna?
    Noen som vet?

Prøvde å lese litt i en homeopatbok jeg har, men det fant jeg egentlig ingentin under stoffskifte...

Men det ser ut som det er mange kunnskapsrike her inne
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard Soya

En lang, men norsk, artikkel om soya og helse + + +

http://www.matoghelse.no/index.php?id=309734
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard soya

Hei,

Regner med det er flere enn meg som har funnet ut hvor vanskelig det er å unngå mat med soya...
    Er det noen som vet om det finnes sjokolade uten soya tilsetning??

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Nei.

Men en her inne sa en til meg at antakligvis så tåler vi litt soya - alt med måte, liksom. Jeg synes det hørtes veldig fornuftig ut. (For jeg har nemlig brukt litt Herbalife-produkter i hjelp med å gå ned noen kilo - og de inneholder soya.)

Mye vi mennesker kan tåle i små mengder, men det kan bli et problem når man får for mye av det.

For ikke å snakke om at hvis man blir helt "hysterisk", så gjør dette kanskje skade på andre områder i livet vårt.

Likevekt - det er tingen - tror jeg
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Hei Stina

Du har sikkert rett. Det er nok ikke sunnt å være sykelig opptatt av slikt. Men jeg er ganske nøye med det likevel. Tar jo ikke medisiner, så derfor prøver jeg å gjøre andre ting "riktig." Også har tre-fire av vitamintablettene jeg tar soya kapsell, så da føler jeg at det er mer enn nok.
    Men jeg trenger jo ikke sjokolande. Har klart meg veldig lenge uten nå

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard Soya-produkter

Jeg fant dette under "spørsmål og svar" på Fedon Lindberg sine sider.

her er linken:
    http://www.drlindbergs.no/page/index.ph ... arentid=37

Soyaproteiner og hypothyreose?

Vil daglig inntak av dr. Lindbergs produkter som er tilsatt soyaproteiner virke negativt inn på hypothyreose?

Er interessert i både Eurodietten og flere av produktene, men er usikker på om de tilføre for store menger / daglig inntak av soya.

Dette som bakgrunn for spørsmålet mitt. Jeg har lest (dr. Ridha Arem, endokrinolog
    med mye erfaring med pasienter hypothyreose: The Thyroid Solution) at personer med
    hypothyreose må være forsiktige med inntaket av soya produkter, og begrense dette
    til noen ganger i uka. Gjelder dette bare de som har auto-immune thyroidea
    sykdommer? (Jeg kommer ikke i den kategorien, startet som hyperthyroid med en autonom, varm knute) Jeg ser at brødmiks og musli inneholder soyaprotein. Selv bruker jeg gjerne soyaolje til woking av grønnsaker 2 - 3 ganger i uka.

Jeg ønsker å ta i bruk dr. Lindbergs brødmiks og musli, men er bekymret for effekten av daglig inntak av soyaproteiner. Vil daglig inntak av dr. Lindbergs produkter som er tilsatt soyaproteiner virke negativt inn på hypothyreose?

Svar:

Hele soyabønner og produkter laget med hele soyabønner(miso, tofu, soyamelk), men ikke soya protein konsentrat eller soyaolje, inneholder såkalte soya isoflavoner som er såkalte planteøstrogener. Hos spedbarn kan disse isoflavonene føre til struma og hypotyreose. Et stort inntak av isoflavoner (enten i form av soya bønneprodukter eller som kosttilskudd) kan påvirke thyroidea funksjonen. Derfor anvender vi soya protein konsentrat i våre produkter som IKKE inneholder slike isoflavoner. Dermed skal det ikke være problematisk i forhold til stoffskiftet. Soya protein har positive effekter på kolesterol og beskytter mot
    hjertesykdom.

Mvh Fedon Lindberg

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Soya skal vistnok øke problemene når man har hypothyreoiditt. Jeg har holdt meg langt unna soja siden jeg fikk diagnosen.
    Du kan lese litt mer her om Soja http://www.soyonlineservice.co.nz/ .
    Om du klikker deg frem til "the Thyroid" kan du lese litt mer om virkningen på skjoldbrukskjertelen.

Selen er godt for de som også har problemer med T3 (jeg har kun problemer med TSH og FT4 for nå), så legen fortalte at for meg hadde det ingen annen virkning enn å være god for å bekjempe brystkreft.

Så jeg tar Selen for å være prevantiv for brystkreft.

Kirsten Gjest

Standard

Hei!
    Jeg var nå innom en link Nora postet på "Sover bort hele dagen" som Yvette startet.
    Jeg tar soya mot overgangsproblemer og fikk meg en liten vekker når jeg leste på denne linken. Skal i alle fall kutte ut Soya Extra som jeg nå putter i meg hver dag!! Det er i alle fall verd et forsøk og så får jeg heller veie det opp imot hetetoktene...

Kirsten

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Kirsten - hetetoktene mine er betraktelig redusert etter at jeg begynte å smøre meg med Progesteronkrem. Jeg er ikke lege og tør derfor ikke gi bastante råd, men jeg ble fullstendig overbevist om behovet for Progesteron etter å ha lest:

http://www.futhark.no/Progesteron.htm

http://www.futhark.no/oversiktboeker.htm

Jeg kjøpte boken og anbefales på det varmeste
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Kirsten Gjest

Standard

Hei igjen Yvette!
    Fikk ikke med meg hvilken av bøkene du mente. Har printet ut den første linken du la ved og skal nå lese den grundig, den virket så langt jeg har lest overbevisende.
    Noe som dere helt sikkert har skrevet om her tidligere, men jeg spør nå likevel igjen da: Er det noen av dere som er oppvokst på vestlandet i 50 - 60 åra?? Tenker på det mulige atomutslippet fra Russland og hva det sannsynligvis har resultert i for oss?
    Driver og printer ut fra det gamle forumet, men det går så fryyyktelig tregt.....

Side 1 av 3 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn