Viser søkeresultater 1 til 10 av 10

Tråd: ny her

lilly71 Gjest

Standard ny her

Oppdaget denne siden nylig da jeg letet etter informasjon om stoffskifte.
    Jeg har fått noen prøvesvar fra legen som jeg tror betyr at jeg har lavt stoffskifte.
    ft4=7
    ft3 =2,8
    tsh =20,70

Legen min ringte meg og ville ha meg inn til undersøkelse og samtale. Skal dit neste uke. Kan lite om stoffskifte fra før. Lurer på om dette er noe som akkurat har blitt slik, eller om det er noe jeg har hatt en stund. Jeh fikk et barn for ca 6 mnd siden- kan det ha sammenheng med det?
    Har også en søster som har lavt stoffskifte. Har blodtype 0.

Har vært mye dårlig med leddplager gjennom mange år, men har lært meg å leve med det på et vis. Synes dette har forverret seg igjen idet siste, men på nye plasser. Har mye smerter i føttene- det har jeg aldri hatt før.
    Ellers kjenner jeg igjen veldig mange av symptomene jeg har lest om. Men disse symptomene er ikke nye for meg, men jeg har ikke visst hva de kommer fra. Er det mulig at det er lavt stoffskifte som gjør at jeg har hatt problemer tidligere også, selv om det ikke har vistes på prøver tidliger?

Er også usikker på hva dette betyr for meg, og hva jeg skal spørre legne om når jeg kommer dit. Kan noen fortelle meg litt mer, og kanskje kommentere prøvesvarene mine.

Hilsen lilly

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Utifra det jeg har sett her i forumet så ser det jo riktig ille ut med disse prøvesvarene. Jeg er ikke den rette til å gi råd, men Nora kommer sikkert til å hjelpe deg, men jeg vet at hun ønsker at du legger ut referanserammene på verdiene. Så kanskje du skal skynde deg å legge disse inn. Håper du forstår hva jeg snakker om.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

baremei Gjest

Standard Re: ny her

Sitat Opprinnelig skrevet av lilly71
    Oppdaget denne siden nylig da jeg letet etter informasjon om stoffskifte.
    Jeg har fått noen prøvesvar fra legen som jeg tror betyr at jeg har lavt stoffskifte.
    ft4=7
    ft3 =2,8
    tsh =20,70
    Er vel liten tvil om dette betyr lavt stoffskifte, ja.

Legen min ringte meg og ville ha meg inn til undersøkelse og samtale. Skal dit neste uke. Kan lite om stoffskifte fra før. Lurer på om dette er noe som akkurat har blitt slik, eller om det er noe jeg har hatt en stund. Jeh fikk et barn for ca 6 mnd siden- kan det ha sammenheng med det?
    Har også en søster som har lavt stoffskifte.
    Det _kan_ ha betydning av du nylig har født, såkalt postpartum tyreoiditt (betennelse i skjoldbruskkjertelen som ofte men ikke alltid brenner ut av seg selv). Men har du vært i dårlig form lenge er det heller det. Hvis du hadde slike prøver før du ble gravid har du hatt litt flaks som i det hele tatt klarte å bli gravid, tror jeg.
    Det er også en viss arvelighet i dette, og siden din søster har det øker dine sjanser for å få det.

Er det mulig at det er lavt stoffskifte som gjør at jeg har hatt problemer tidligere også, selv om det ikke har vistes på prøver tidliger?
    Ja. Åh ja.

Men at du får en diagnose (og den bør være krystallklar i mine øyne, med de resultatene dine) betyr at du får behandling, og det er bare bra. Men følg med selv, sett deg inn i dette og få alltid kopi av prøveresultatene dine.

Men vær obs på at ting tar tid. Har du flaks og ikke har hatt lavt stoffskifte lenge får du din dose Levaxin, blir bedre i løpet av noen uker og dett var dett.
    Skulle du ikke bli bra med behandlingen du får eller du synes det tar altfor lang tid vet du hvor du finner oss - mange har noen tips på lur.

Les her:
    http://www.nycomed.no/forbruker1/Ter...eose/index.htm

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Får ikke klikket på denne linken din baremei. Er det jeg som kløner eller...?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

baremei Gjest

Standard

Prøv nå. Var blitt med noe rusk i linken.

baremei Gjest

Standard

Det var forresten ikke den linken jeg skulle lagt til - der står det jo nesten ikke noe fornuftig. Hvor var den artikkelen som også nevnte at Levaxin ikke er eneste behandling, og litt mer utfyllende generelt?

Vi hadde den i gamle forumet, men nå skal jeg legge barn. Hvis noen husker hva jeg sikter til kan dere kanskje legge den inn? Hvis ikke kommer jeg tilbake senere.

Medlem siden
    Sep 2005
    Meldinger
    3

Standard meg igjen

Legger inn igjen prøvesvarene en gang til med ref.verdiene:
    ft4: 7 (10-23)
    ft3: 2,8 (2,8-7,1)
    tsh: 20,70 (0,3-4,36)

Håper at det var det jeg skulle legge inn...

Ellers takk for svar...

Lilly
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei Lilly.

Du har blodprøver som viser at du klart har hypothyreose. Symptomene dine stemmer med det også.

Legen vil straks gi deg resept på ca 50 µg levaxin. Det er feldig tett ved det hormonet du mangler.

ft4 er fritt t4 og det er et prohormon som kroppen lager det aktive hormonet av, t3.
    Vanligvis går referanseområdet net til 9 eller 10, så du er godt under.

Når du skal ta levaxin og få opp ft4, vil du kanskje legge merke til at du kjenner bedring et sted.
    Jeg merker at jeg må ha ft4 minst midtveis opp i referanseområdet.

TSH er et hypofysehormon, og reagerer veldig sensitivt på forandringer. Men målingen av TSH har noensvakheter, det at du ikke vet hvilket tall på TSH du må ned til.
    Det første man bør prøve, er å få TSH ned til 1.
    Men min blir alltid lavere.
    Egentlig betyr det ikke noe, siden min ft4 ogft3 betyr mye mer. Jeg må ha dem midt på minst.

Nå må du begynne å få tak i laboratoriesvarene dine, og sette dem i en ringperm. Så kan du skrive på dem hvordan du hadde det, eller åpne et xl-ark på pc-en og begynne å holde oversikt selv.
    Det du skal følge med på, er doser levaxin, og hva ft4 og ft3 og TSH blir, og symptomene.
    Legen kan ikke gjette når du er ok, det må du selv føre logg over.

Det tar gjerne 6 mnd på riktig dose før man er noenlunde bra.

Og, forresten, be om å få en prøve på antistoffene.
    Det vi har, er en autoimmun sykdom som ødelegger skjoldbruskkjertelen. Stopp å spise noesomhelst med soya i (noen tåler littegrann) og unngå jod i vitamintabletter etc. Jod stimulerer antistoffene.
    Jeg ble ikke bedre før jeg begynte med selentilskudd.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

baremei - er det denne linken du leter etter:

http://www.lommelegen.no/art/art2860.asp

baremei Gjest

Standard

Forsåvidt den også, men det finnes en artikkel på hjemmesiden til et legemiddelfirma som var litt mer nyansert enn Nycomed sin. Eller husker jeg helt feil (åh, hvilken overraskelse *dryppende sarkasme*)?

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn