Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
31-08-05, 15:55 #1
FT4 synker etter start med medisiner
Heisann,
Er det andre her som har opplevd at FT4 synker etter å ha started med medisiner ?
Jeg hadde TSH på 6.5, som dalte ned til 3.5 etter å ha started med 25microgram med Thyrax
FT4 var på 14,9 men dalte ned til 13,4.
Normalt skal vel egentlig FT4 gå opp mens TSH går nedover.
Vet at legen var litt bekymret over dette.
Skal ikke se han før i desember, for han vil se hvordan dobling av dosen gjør seg... men jeg lurer jo litt om andre har opplevd det samme?
For ordensskyld T3 (FT3) har hele tiden kost seg på 3.5, og vært urørt siden jeg begynte med behandling.
-
31-08-05, 19:53 #2
De sier noenganger på forumene (jo, det hender at ft4 går ned) at det kommer av at den exogene thyoxin senker TSH mer enn den endogene.
Du tar en bitteliten dose, og da går TSH noe ned. Da går din egen produksjon ned. Ft3 er ikke gått ned ennå fordi du ikke er kommet lavt på TSH. Et eller annet sted bestemmer kroppen din kanskje for at det skal lages rt3 av den økte t4. men det er ikke sikkert.
Derfor prøver legene gjerne om man kan klare seg på en lav dose thyroxin. En del mennesker gjør jo det.
Det var en på thyroid about.com forumet forleden so sa hun var bra på 1 grain Armour, med en TSH på 2. Eneste var at hun mistet hår.
nora
-
31-08-05, 20:07 #3
Hvorfor mister noen håret? Er det fordi man går på for lav dose medisin? Jeg lurer bare fordi jeg mister ingenting utover det normale, og vil jo selvfølgelig gjerne beholde manken min. Men er det doseavhengig eller bare ett av mange symptomer. Vi har jo så mange forskjellige symptomer, og jeg undres bare om symptomene er pga over-/undermedisinering. Blir vi aldri "normale" igjen??
Er det mulig å forstå hva jeg snakker om her? Jeg ser selv at jeg uttrykker meg klønete, men får det ikke til bedre tror jeg.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
31-08-05, 20:17 #4
Hei Nora,
Opprinnelig skrevet av nora
Vet du om denne personen hadde kun lavt ft4 og "normalt" T3?
Legen min vurderte i begynnelsen Armour, men slo det ifra seg når det kun var FT4 som var lavt...
Jeg har hatt en periode i det siste hvor jeg føler meg litt værre... spesielt med armer, muskler og ledd... redd for at jeg holder på å utvikle RSI. Samt at jeg har problemer med å sove etc...
Har en liten bang anelse om at jeg kanskje er på vei til å bli værre... Men det får jeg svar på i november...
Men kanskje jeg skal spørre etter Armour allikevel... uansett om T3 er normalt eller ei... vi får se...
-
31-08-05, 21:24 #5
ft3 er alltid hanske høyt først i begynnelsen når man blir hypo .
(begynnelse og begynnelse--det kan vare mange år)
Det kommer av at deiosinaseenzymene og alt annet skifter til å bruke den vesle thyroxinine som er mest effektivt, og det er helt enkelt å lage mer t3 av det.
Når man så tilfører myt t4-medisin, går ofte men ikke alltid ft3 ned, fordi de ekstraordinære tiltak for å få mest mulig ut av lite har opphørt for å si det sånn.
Så det å ta bare Armour , og i lav dose, behøver alldeles ikke å være galt, siden det er nettopp t3 kroppen vil ha når den får litt lite stoffskiftehormoner.
Funker for noen.
Hvis du har mye vondt, eller egentlig har fibromyalgi, sier mange at nettopp Armour eller lign er det eneste som hjelper.
Historiene om dette går igjen i forumene.
Verdt å prøve.
Jeg ser altså ikke at høyt ft3 betyr at man ikke kan få noe t3-tilskudd.
Den høye ft3 er bare et krisetiltak.
Men det vanlige ville vært å prøve alle doser thyroxin først før man så tar t3 i tillegg.
nora
Svar med sitat
Bokmerker