Nala, fin ft4 ligger under midtpunktet og jeg skjønner godt at du har symptomer.

Man tar de 12 som er nedre grense, og 24 som er øvre, det utgjør 12 imellom. Midten er altså 6 poeng opp fra 12, altså 18
18 er midten, men du har ft4 på 15,6.
Det blir faktisk bare en fjerdelel opp i referanseområdet.

Vi ser gjentagne ganger folk her som har en TSH på 2-eller 3-noe og symptomer og ft4 i nedre halvdel. Grunnen er at langvarig ft4 under hva som er normalt for personen, vil gjøre en like så hypo som kortere tid med ft4 under referanseområdet. Det ser ut som om det er en tidsfaktor inne i bildet .

Samtidig er din TSH på nesten 3. Jeg merket en tydelig forverring når min TSH gikk over 2, og slik har andre hatt det også.
I fremtiden vil grensen gå ved 2,5.
Grensen er bare statistisk signifikant, siden det vil alltid nvære noen som faller utenfor referanseområdet. TSh er ikke noe stoffskiftehormone, bare et hypofysehormon som man bruker til sjekk. Det engentlige hormon er ft4 og ft3.

Normal TSH er forresten veldig tett ved 1. (85% av alle som testes og er friske forsøkspersoner vil ha en TSH på 1 eller veldig tett ved det. Bare noen ytterst få friske vil ha en TSH på 2 eller 3 eller 4. Det er til og med funnet noen med en TSH på 80 som føler seg helt friske)

Jeg er ganske sikker på at di TSH vil nå 3,6 som kreves for diagnose (hos hormonlabben på Aker) om noen få måneder.
Få tatt en prøve om et par-tre månader, og ta den tidlig om morgenen.

Hvis din TSH ikke skulle stige, så kan man allikevel be om å prøve levaxin på eget ansvar, som en prøve.
Men vent litt og få tatt flere prøver for å se hvordan dette utvikler seg, mener jeg.

Ikke begynn med selentilskudd nå, siden det vil for en stund hindre stigning av TSH for å få diagnose.

nora