Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 27 av 27
    Hildemor Gjest

Standard Re: Øke?...

Jeg ville først og fremst prioritert en blodprøve jeg da. Det er alltid enklere å synse i forhold til dosering i fremtiden hvis man tar litt blodprøver av og til og samtidig noterer litt hvordan man har det på de ulike verdiene. Tenk om vi alle hadde tatt en blodprøve når vi var friske (før sykdommen brøt ut), da hadde det trolig vært lettere å dosere seg til det kroppen trives best med

Du skriver at du har hatt det tålelig bra en del måneder (noe kan tyde på at du nærmer deg riktig dosering). Derfor ville jeg rett og slett ikke endret dose før jeg visste hva forrige doseøkning har gjort/ikke gjort. Tar du den prøven, vet du hva en slik doseendring innebærer for deg. Og selvsagt hvor lite/mye du med sikkerhet kan øke av gangen i forhold til store/små endringer du må gjøre i fremtiden. Hvis din FT4 feks har økt fra 15 til 19 fra forrige endring, vet du at det neppe er lurt å dosere deg opp til 100 nå, ja du forstår hva jeg mener

Jeg blir høyere på høsten og lavere på våren på eksakt samme dose, det betyr en nødvendig og sær liten doseendring på 50 i uka. Tråkker jeg til med mer/eller reduserer med mer betyr det trøbbel en mnd eller 2 senere. Glemmer jeg å gå opp eller ned betyr det også trøbbel. Skal ikke være lett dette her ;) Kanskje er du motsatt? At du blir lavere om høsten og høyere om våren? I motsetning til n'Finn hehe, synes jeg blodprøver er viktig for å vite hva som faktisk er status i kroppen. Det har for meg vært eneste måten å kunne bli bedre kjent med min kropp og symptomer (skille ting fra hverandre, jeg synes en del symtomer går igjen i både hyper og hypo hos meg). De manifisterer det jeg føler og nå vet jeg hva som er hva. Det har tatt noen år å bli så kjent med sin egen kropp. Så jeg "liker" blodprøver jeg da, eller mer riktig det er et nødvendig onde for å vite hva som skal til for at jeg skal ha en tilnærmet trivselsdose med små endringer av og til

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    292

Hei Hilde-pilde-røntgenbilde!!

Takk for svar... Jo, både enig og uenig i det med blodprøver. Man blir bare så DRITTlei av å gå til legen også. Er så deilig å ha pause. TIng hadde gått i rett retning da jeg tok blodprøver for 5 uker siden og når jeg etter det da har gått opp 2 ekstra dager i uka til lik dose hele uka, regner jeg med at min TSH er "perfekt" (misforstår meg rett!!!!!) osv osv :-) Noen ganger tenker jeg veldig som Finn her og blåser veldig i hva prøvene mine viser og får lyst til å prøve meg frem.....i det små såklart. Jeg har allerede startet på 100 mcg idag, men har vel liggende et blodprøveskjema her jeg har betalt for kom jeg på så kan jo uansett tappe litt blod i morra før dosen.... Jeg tør ikke øke til 100mcg i uka - prøver med 3 eller 4 dager i uka noen uker først.... Uansett hva blodprøvene viser :-)

Skjønner VELDIG godt ditt svar, Hildemor, jeg blir bare så ekstremt utålmodig. Fordi nå som jeg har vært flink og økt saaaakte fra i sommer, så kjenner jeg så forbaska godt denne gangen at det er stoffskiftesymptomer og ikke andre ting. Veldig rar følelse å gå rundt uten selvtillit på ting man egentlig ikke tenker over ellers, til og med misunnelse kan jeg føle!! Det er vel fordi man gjør seg selv mindre i forhold til andre osv...i slike faser. Utrolig merkelig, og kler meg ikke i det hele tatt.

Jeg er hakket bedre idag, men det kan kanskje også være fordi det er tidlig på dagen. Jeg har sovet MAKS 2 timer i natt, har hatt et sinnsykt sug/trykk/uro rett under brystet (forklarer det nesten best som følelsen man har rett før man skal inn på jobbintervju...eller når man skal over svenskegrensa og tollen med litt for mye Systembolag-bagasje...;-))....samme type stress!! ) som har vært konstant i hele går og i hele natt. Løsnet bittelitt idag, gudskjelov. Håper så inderlig det gir seg.

Forresten, når jeg i denne post'n skriver "overdosert" så mener jeg egentlig "økt for raskt"...

Og en annen ting jeg kom på i går kveld - i forigårs knaska jeg brått i meg 5 D3-vit.tabletter, kan dette gjør ting verre sånn brått før de evt blir bedre?? Skulle da ikke tro det....

Jeg har også gått opp en kilo siste uken uten å ha endret kostholdet en døyt - jeg er superflink med kosten for tiden og har ikke spist noe eller gjort noe som skulle tilsi at jeg går opp en kilo. Lever på tilnærmet candida-kur-kosthold og da går man ikke akkurat OPP i vekt, kan man trygt si :-)

Uansett - når ting har gått stigende bedre siden i sommer sånn smått, og det også har gått fin-fint å øke de 2 siste dagene selv om jeg ikke har blitt merket noe bedring fra 5+2 dager til 7 dager..så syns jeg det er rart man plutselig skal bli verre nå?? Men er vel som Finn og sier - det er jo ikke akkurat noen høy dose, er vel mer "vanlig" å ligge på rundt 100 mcg....

Kroppen er rar........sukk...
    Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
    Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Joda D3 funker det, så bare fortsett å knaske.
    Og hildemor - hvorfor tror du at du er høyere om høsten ?
    Sånn etter at sommersola har laga en masse D3 ? Dette blir jo fort brukt opp utover nå - så du får sette igang knaskeren du også.
    Det som kan skje, er at du må sette ned Thyroxindosen - det merker du iform av hjertebank.

"vanlig" dose er 125/dag. Det er uvanlig å ligge så lavt som 100, men har du en halv kjertel bør du vel prøve om du kan klare deg uten ?
    Vet ikke hva de har sagt til deg, men en halv kjertel skal klare biffen den.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    292

"De" har ikke sagt noe som helst til meg. Jeg kjører eget løp. Fordi tida fra jeg opererte til jeg fikk tvunget til meg Lev overhodet ikke var bra....og jeg ville prøve om Lev kunne gjøre meg bedre... Noe som det gjorde for en periode.

Jeg fikk problemer på nøyaktig samme periode av året i fjor....det var da jeg kom på at noen nevnte til meg her inne at jeg kanskje var ei som trengte å øke dosen litt på denne tida av året... så da får jeg prøve, da....

Jeg prøvde jo å slutte i sommer, men sikkert ikke lenge nok. Holdt ikke ut, og jeg har alltid gjort alt uten lege på min side fordi jeg har ikke energi til å lære de opp.

Så da blir det å prøve seg frem sjøl. Nå har jeg bygget meg sakte opp igjen fra rævaform i sommer, så aldri verden om jeg tar en prøve-å-slutte-periode nå........jeg vet at jeg da må gjennom ræva perioder og det orker jeg bare ikke nå etter dette jævlige året.

Jeg kjenner jeg egentlig blir helt sprø og gal og superfrustert når du nevner dette, for hvordan i h.....e vet vel jeg om jeg blir bedre med eller uten Lev........ødelegger jo halve livet med å teste ut!!!..... Uten legehjelp fordi de gidder ikke anstrenge seg.

Jeg gikk jo til legen i sommer og målte og strigråt og var helt skjelven av stress og dårlig form, og det eneste de sier er jo at her har verdiene steget/sunket, ja - da må vi justere dosen. Hun jeg startet hos nå i sommer vet vel bare at jeg er operert, ikke at jeg har igjen en halv kjertel. Og hvem fastlege har vel noen gang sagt helt av seg selv, at "å, har du en halv kjertel igjen? La oss teste om den virker".... NOT. Jeg gikk jo over 1 år uten Levaxin etter operasjonen og ble gradvis dårligere. Så jeg vet ikke om den funker bra nok.... Da jeg gav opp å klare meg uten, så lå TSH på 4.8 og jeg orket ikke å bli verre så tagg meg til Lev.

:-( :evil:
    Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det at du gikk over et år etter operasjonen kan jo ses på som et forsøk på å se om den ville komme til å virke.
    Men du burde jo blitt fulgt opp med prøver og sånn.
    Du kan jo ha fått antistoffer også ?

Er vel bare å ta til seg at den ikke funker godt nok da vel - kan jo ikke gå slik i evigheter heller.
    Så da får du prøve deg tolmodig og forsiktig fram da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    292

Jeg tok jo blodprøver hver 3 mnd som jeg fikk beskjed om, men sjekket de ikke sjøl før det hadde gått ett år og jeg følte meg dårlig. Først da leste jeg nok om temaet og ba om utskrift av prøver både her og der (flyttet fra Hedmark til Oslo i perioden) så jeg at jeg lå utenfor referansene.... Legene har alltid sagt at jeg har vært innenfor referasnen og at det ikke har vært noen fare.

Så...da er det jo lite man kan gjøre....

EDIT/d.2.01.2009 Andre tråder av Nettverk:
    - Jeg ønsker å få påvist lavt stoffskifte!!!
    - Hva bør TSH ligge på når man er medisinert....
    - Nå går det brått veldig dårlig.....
    - Hoven i halsen....
    - Oppdatering samt spørsmål om Aker
    - Urolig i kropp/psyke og deprimert/på gråten
    - P-pille-stopp........
    - Lavt stoffskifte grunn nok til å få yrkesrettet attføring?
    Sist endret av Admin; 08-01-10 kl 10:41

Hildemor Gjest

Hei igjen Nettverk Så kos at du kallte meg Hilde- pilde det fikk meg til å smile å tenke på min lillebror som alltid synes det var så morsomt å erte meg med det navnet når vi var små

Jeg vet ikke hva som er best for deg å gjøre jeg, er selv så drittlei til tider at jeg føler meg helt maktesløs. Men så mobiliserer jeg igjen og tar fatt på ei ny økt ;)

Det suget du beskriver er for meg synonymt med for mye Lev., ikke noen poltur over svenskegrensa med for mye i bagasjen på vei hjem hehe. Men følelsen er bra beskrevet.

Dosering av Lev er svært individuelt. Jeg har en ikke-fungerende kjertel etter radioaktivt jod og bruker 75- 5 dager i uka og 62.5- 2 dager i uka. På 75 hver dag blir jeg hyper. Jeg er en lettvekter da, jeg har lest her inne at vekten har noe å si. Så med mine 57 kilo trenger jeg kanskje mindre enn det som betraktes som "normal" dose.

N'Finn - jeg knasker gulerøtter jeg hehe. Jeg vet ikke om årsaken til hyper på høsten skyldes for myyyyyyyye D3 i løpet av sommeren. Jeg er som sagt ingen solelsker og tilbringer relativt lite tid ute på dagtid om sommeren. Det blir gjerne ettermiddager når ting er mer levelig for meg. Jeg elsker solen, men skyr varme ;). Jeg tar tran hver dag, så jeg får vel i meg litt D3 der antar jeg og så får jeg se til å få åpnet boksen med Nycomed D3 her da og stappe inn en slik en hver dag også. Jeg er bare så lei av alt som ser ut som ei pille

Jeg håper urofølelsen/sugfølelsen legger seg Nettverk, den er ubehagelig - og at du finner ut av dette. Blodprøvene hadde jeg tatt uansett ;)

Side 3 av 3 Først 123

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn