Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
-
03-11-08, 12:16 #1
Datter på 13 år har nylig fått diagnosen lavt stoffskifte, etter 6 år med plager
Hei.
Min datter på 13 år har nylig fått vite at hun har lavt stoffskifte, etter 6 år med plager........
Min eldste datter's blodprøver er fine, og jeg undres om en kan ha symptomer på lavt stoffskifte, selv om det ikke vises på blodprøver?
Er det andre såkalte utvidede blodprøver hun kan ta, som legene er tilbakeholdende med?
Takk!!!!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
03-11-08, 16:30 #2
Re: Nyoppdaget....
Leger er i hovedsak dårlige til å handtere stoffskifteproblematikk. Du kan jo bare lese her på dette forumet, så får du et kjappt inntrykk.
De liker vel ikke å innrømme at det faktisk er noe iveien med alle de "sytete damene" tenker jeg ?
Derfor er det jo øyet som ser og hjernen som tolker - og vi som blir utsatt for dette havner i en eller annen tilfeldig "sekk".
Legene går utelukkende etter blodprøver, og har visse grenseverdier å gå etter. Flere her melder jo om at de har symptomer når blodprøvene er innenfor disse grensene.
Jeg mener at det ikke går an å oppføre seg så skjematisk mot mennesker - vi er heldigvis litt forskjellige og for å hjelpe den enkelte MÃ… legen ta en kikk opp fra tastaturen og spørre og ta litt på pasienten.
Stoffskiftet er jo hele altet det da. Alt blir påvirket når dette er i ulage, og det er mange blodprøver som vanligvis brukes i andre sammenheng som påvirkes.
De viktigste jeg kan komme på i farten er : Anti-TPO - TRAS - fT4 - fT3 - TSH - kolesterol - SHBG - Karotener - Prolaktin.
B12 og Ferritin bør være noe høyere enn minstegrensen, da lave nivåer gir symptomer når stoffskiftet er lavt.
D-vitamin, altså D3, har vist seg å være svært viktig.
Det er flere blodprøver av denne, men den viktigste er OH-25. Minstevedien er nettopp satt krafitg opp da "ny" viten endelig er seget inn.
Jeg er sikker på at jeg har vært lav lenge før jeg fikk stoffskfteproblemer. Og det kan IKKE skyldes at jeg ikke har vært nok i sola.
Den D-vitaminen som er brukbar heter D3 og det er egentlig bare å titte ut av vinduen å sette igang hele familien.
De 10µg som oppgis som dagsbehov er bare sprøyt.
Dagsforbruket er et sted mellom 100 og 200µg, og da må det mer til enn 10 uansett, og særlig hvis man er for lav.
Siste anbefalinger er helt opp mot 50 om dagen.
http://www.furst.no/bb/index6.html
her er en liste du kan klikke på for å hjelpe deg å tolke prøvene.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-11-08, 18:14 #3
Re: Nyoppdaget....
Tusen takk for god informasjon!!!!!
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Lignende tråder
-
Jeg har nylig fått konstantert latent lavt stoffskifte
Av Grace i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 17Siste melding: 05-08-10, 20:36 -
Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
Av Atina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 04-08-10, 20:35 -
Jeg har Hypothyreose og har nylig fått diagnosen kronisk utmattelsessyndrom.
Av li81 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 31-08-08, 16:12 -
Nylig fått diagnose lavt stoffskifte, erfaringer og sprøsmål
Av shiny78 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 11-11-06, 16:27 -
Etter mange år, fikk jeg endelig diagnosen lavt stoffskifte
Av JoJo i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 29Siste melding: 21-09-05, 10:45
Svar med sitat
Bokmerker