Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
19-10-08, 20:39 #1
lett/vanskelig er det å bli gravid med stoffskiftesykdom?
hm... her har det skjedd mye siden sist jeg var her inne ser jeg....
har et spørsmål til dere jeg folkens..
siden jeg var her sist har livet mitt blitt snudd på hodet...
jeg er separert, og inne i et nytt forhold, har flyttet... ja i det hele tatt kaos
men jeg har det virkelig bra med den nye mannen i mitt liv, og siden vi begge er i midten av 30-åra og begge ønsker barn, tenkte vi at "shit au", vi lar det stå til og ser hva som skjer....
så spiralen er ute, og vi lar det stå til...
saken er at jeg har fått en mengde symptomer på at det faktisk kan ha klaffet, altså at jeg faktisk kan være gravid..., men testene slår ikke ut.
jeg ventet egentlig mensen for 4 dager siden, men tester fortsatt negativt...
er det sånn at vi med stoffskifteplager har senere utslag på disse testene enn "friske" damer?
eller hva skjer egentlig?
jeg har hatt en del symptomer i et par uker nå, som småkvalm, ømme bryst, vond rygg, emosjonell, svake mensmurringer, tretthet... ja i det hele tatt...
når kan jeg egentlig være sikker på at jeg IKKE er gravid?Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
20-10-08, 00:48 #2baremei Gjest
Re: kan jeg ha blitt gravid?
Jeg håper for din skyld at du er gravid, men ta et par andre ting i betraktning også, hvis ikke testen har blitt blå nå heller:
Var det hormonspiral du hadde? I så fall kan du vente deg en mengde mensliknende symptomer en periode etter at den er uten, mens kroppen finner tilbake til tilstanden uten kjønnshormoner. Med hører også endret menstruasjonsmønter, med kortere eller lengre intervaller (eller begge deler, annenhver gang). SA ikke legen som tok ut spiralen noe om det i det hele tatt?
Så ikke ta for gitt at du er gravid om ikke testene slår ut på tross av symptomer. Det blir nok din tur, men kroppen trenger litt tid til å finne tilbake til seg selv igjen når hormonprevenensjonen er borte. Og SÃ… kan du bli hormonell på ordentlig!
-
20-10-08, 00:50 #3baremei Gjest
Og en liten ting til, bare for å underbygge, selv om vi er forskjellige alle sammen; når jeg for lenge siden sluttet på p-pille mistet jeg DYNGER med hår leeeenge, fikk 23-dagers syklus (etterhvert), gikk opp og ned 3-5 kilo uka før mensen, måtte holde puppene på plass i trappa fordi det gjorde så himla vondt, jeg ble sinna bare noen kikket på meg med sideblikket mens jeg holdt, ble premenstruell, i det hele tatt ganske turbulent både for meg og dem rundt meg.
-
20-10-08, 20:14 #4
jeg har ikke brukt hormonpreparater på nesten 7 år... fikk skikkelige bivirkninger av dem, med p-sprøyte mistet jeg mensen i 5 år, hormonspiral underbygget det og p-pillene var heller ikke bedre...
jeg måtte kutte alt... resultatet er sønnen min hehe
men kobberspiral ble satt inn for 5 år siden etter den fødselen og etter det har jeg ikke tatt andre hormoner enn levaxin ;)Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
20-10-08, 23:06 #5baremei Gjest
Nei da vetta søren!
Gjør spiralen slike krumspring med en, da? Kjøpt ny test, eller, siden du smiler så lurt?
-
21-10-08, 09:32 #6
vel problemet er jo at de dumme testen er negative.... :(
sitter her med en masse symptomer nå på 16. dagen.., kvalme, ømme bryst, ja.... en masse symptomer som lett kan realteres en graviditet.., og som jeg ikke har når jeg er premenstruell...
men siden den dumme testen slår ut negativt så våger jeg jo ikke å tro på kroppen min...
om jeg skulle være gravid burde jeg være ca 4 uker + 5 dager i dag... og da burde vel den dumme testen slå ut?
jeg skulle hatt mensen den 15 egentlig, men fikk en en-dags-blødning den 10...
det kan jo ha vært mensen, men det er i såfall den rareste mensen jeg noensinne har hatt, og jeg har jo fortsatt alle disse symptomene da, som jeg har hatt siden den 6-7 oktober.
jeg er ganske sikker på eggløsning siden jeg har vondt på det tidspunktet. det var akkuratt ved månedsskiftet, aldså omkring 30/9 - 1/10 så alt annet stemmer liksom
har ikke fått noe ny mens heller såklart...
er bare lei meg og frustrert og irritert jeg nå
alternativene er jo at jeg enten er syk, innbilt gravid eller ja...
uansett kan jeg ikke stole på kroppen min... og det har jeg alltid kunnet før...
Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
29-10-08, 00:16 #7
lett/vanskelig er det å bli gravid med stoffskiftesykdom?
hva er sjangsene mine statistisk for å bli gravid?
prøver så smått jeg da...
jeg har både hashimotos og graves, men begge er rimelig godt kontrollert med Neo og levaxin
ligger litt over normalnivå og har det ganske bra egentlig!
nå har jeg jo værtigjennom et svangerskap før etter jeg fikk dette, men da hadde jeg ikke graves på toppen...Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
-
29-10-08, 19:46 #8baremei Gjest
Re: lett/vanskelig er det å bli gravid med stoffskiftesykdom?
Neo skal ikke tas under svangerskap eller amming, blir du gravid blir du tatt av den medisinen tvert. Skader pga den er ikke registrert (som man vet om), men man antar at det kan påvirke barnet. Det var i hvertfall det jeg fikk vite når jeg ble gravid på samme behandling, 6 måneder etter radiojodbehandling (men alt gikk bra, altså). Alternativet kunne være prop... (hva heter den igjen, husker ikke, men brukes til det samme som Neo), men de vil helst ikke det heller. Siden det regulerer ditt stoffskifte vil det også påvirke barnets. Som forhåpentligvis ikke skal reguleres, i hvert fall ikke med dine doser. Thyroxin alene blir noe annet, den bare erstatter noe kroppen din mangler, og er helt nødvendig.
Beskjeden jeg fikk var at svangerskapet ofte regulerer det hele, også tar man heller opp igjen behandlingen når svangerskapet og/eller ammingen avsluttes. Det stemte godt for min del.
-
29-10-08, 21:03 #9Hildemor Gjest
Re: lett/vanskelig er det å bli gravid med stoffskiftesykdom?
Statistisk vet jeg ikke, men jeg synes du burde diskutere med en endokrinolog/behandlende lege hvor lurt dette er midt i en behandling med Neo. Jeg har lest at den kan gi skadevirkninger på forsterets stoffskiftefunksjon og det er vel lite ønskelig? Du bør vel derfor slutte på Neo før en graviditet og jeg vet ikke hvordan dette stiller seg i din situasjon, så legen er nok den rette å konferere litt med, slik jeg ser det.
Lignende tråder
-
Høy puls og pesing. Skvetter lett..
Av RIGG i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 3Siste melding: 28-02-08, 19:20 -
Det er lett å… behandle hypotyrose
Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 5Siste melding: 27-06-06, 19:59 -
vanskelig å bli gravid-høyt stoffskifte!
Av nemi_137 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 3Siste melding: 24-07-05, 19:33 -
Vanskelig å bli gravid?
Av Ruth i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 25-05-05, 13:54
Svar med sitat
Bokmerker