Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
-
11-08-08, 10:22 #1
Prøver å bli gravid - gjør det noe å justere dosen nå?
Er helt fersk i dette med å ha lavt stoffskifte. Har gått på 50 mg i 3 månder og skal nå øke til 100mg i 4 dager og resten 50mg. Det jeg glemte å nevne for legen er at vi prøver å få til en liten tass til. Er det uproblematisk å øke dosen mens vi prøver? Har lest flere steder at det kan påvirke muligheten til å bli gravid om ikke stoffskiftet er stabilisert enda. Stemmer dette? Noen med erfaringer? For om det er sli - vil jeg helst vente til jeg faktisk er gravid før jeg eventuelt øker dosen. Eller er det dumt? Mye nytt å sette seg inn i altså
-
11-08-08, 19:59 #2Hildemor Gjest
Hvorfor tenker du tanken på å vente med å øke dosen til du eventuelt blir gravid? Det viktigste er jo at du er mest mulig stabil før en eventuell graviditet både for deg og barnet. Dessuten vet du jo ikke når du blir gravid og bør jo ikke gå rundt underdosert frem til det
Ved en eventuell graviditet er det jo endel som må øke dosen igjen.
Noen sliter med å bli gravide når stoffskiftet er lavt - andre ikke.
-
12-08-08, 07:26 #3
Hm ja, det er et poeng:-) Jeg tror kanskje jeg synes det fortsatt er litt uvant og skummelt å ta medisiner og er redd for at tassen som evt kan være i magen nå skulle bli skadet på no vis.. men jeg kan jo bare vente til jeg vet det sikkert om noen dager (for ta kan jeg teste) og så begynne å øke dosen. Du har rett i det - teit å gå underdosert:-)
-
12-08-08, 11:33 #4baremei Gjest
Dette er ikke "medisin" med bivirkninger som kan skade kroppen din eller barnets.
Det er en erstatning for et livsviktig hormon(-er) som kroppen din ikke lenger klarer å lage selv.
Det er veldig, veldig viktig at du tar Levaxin, spesielt for fosteret, deg og dere begge både under og etter svangerskapet.
Og at du tar blodprøver hyppig (ca hver 6. uke, av og til oftere for å se "trenden" i doseringen og behovet) og blir optimalt justert underveis.
Som regel må man øke doseringen med så mye som 50% i løpet av første trimester, så blir det som oftest stabilt. Selv måtte jeg øke med 50-60% de første månedene, for så å redusere det hele med 1/3-del et par dager etter fødselen. For da synker behovet endel.
-
12-08-08, 14:20 #5
takk og takk
Som sagt er dette en ny verden for meg. Prøver å innhente info der det hentes kan
-
26-10-08, 18:10 #6
ulik dosering levaxin i løpet av uken og graviditet
Hei!
Har nettopp gått gjennom en spontanabort :( og sitter selvsagt - til tross for at alle sier at man ikke skal gjøre det - og lurer på om jeg har hatt noe med saken å gjøre... stresset jeg for mye etc etc.. men de sier jo at det stort sett er kromosomfeil eller annet alvorlig som er årsaken-(skjedde tidlig, 6 1/2 uke bare. Men jeg tror man bare må gjennom denne "listen" med spørsmål. Og et av disse vil jeg stille dere!
Jeg har ulik dosering av levaxin i løpet av uken - kan det ha hatt noe å si? Er det uheldig? 3 dager i uka - man til ons 50 mg og de fire neste dagene 100mg. Noen som vet?
Nelly
som snart prøver igjen...
-
27-10-08, 00:24 #7
Re: ulik dosering levaxin i løpet av uken og graviditet
Hei!
Så trist at du har mistet. Ulik dosering i løpet av uken har ikke noe å si. Jeg har tre barn, og har alltid hatt ulik dosering. Det er normalt å lete etter årsaksforklaringer. Det er ingenting du kunne gjort annerledes. Når jeg mistet en gang, fant jeg trøst i å tenke på at jeg ventet på verdens mest fantastiske barn. Det ble lenge å vente, men tilslutt fikk jeg nettopp det. Lykke til videre, håper det ordner seg for deg.
-
27-10-08, 01:26 #8Hildemor Gjest
Så trist å høre :(
Din dosering av Levaxin har neppe hatt noen innvirkning på det som har skjedd. Imidlertid finnes det de som feks har mindre symptomer ved jevnere dosering, hvis stoffskiftet er ustabilt. Min endokrinolog rådet meg til mest mulig lik dose hver dag fordi jeg svinger litt, men dette har ingen ting med en evnt graviditet å gjøre, men hvordan unngå svingninger i for stor grad for egen del.
-
27-10-08, 09:01 #9
Tusen tusen hjertelig takk for svar!!
Jeg må bare si at dette forumet er helt genialt og flott. Gull verdt at man kan dra nytte av hverandres erfaringer! Når legen min ikke kan svare ordentlig blir man jo usikker... Det var lurt å tenke slik Millasin, og kanskje høre litt på Anne Grete Preus; "fryd ligger og venter på deg bak neste dør...om svart lengsel vet fryd ingenting" . Som å spille monopol dette - å måtte rykke tilbake til start...
-
27-10-08, 19:41 #10baremei Gjest
For din egen del bør du fordele dosen jevnt over uka, enkelte er litt følsomme for slike stadige endringer.
Men det har ingenting med aborten å gjøre, halveringstiden er lang og det gjør ingen forskjell for fosteret, som får det det skal ha på bekostning av det du skal ha. Det er du som merker det, ikke barnet.
Så ta det med ro, få orden på hormonene (stoffskiftet inkludert), så ordner det seg nok.
Før mitt første svangerskap hadde jeg vært begynnende syk et par år, før det siste var jeg under ganske røff behandling med radioaktiv jod, neo-merkazol (for høyt stoffskifte, Levaxin for lavt (såkalt block and replace, for å "slå ned" overproduksjon med det ene og holde det stabilt med det andre), høyt og lavt stoffskifte om hverandre nærmest fra uke til uke og i det hele tatt ganske elendig.
"Bivirkning" av alt dette styret ble prinsesse Attpåklatt, en helt perfekt liten frøken som snart fyller 6 og som kom hele 7 år etter storebror.
Så det går nok bra.
Svar med sitat
Bokmerker