Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
-
26-10-08, 13:11 #1
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2008
- Sted
- Stavanger
- Meldinger
- 5
"overdosert" etter 9 år på medisin??!!
Hei!
Jeg har hatt lavt stoffskifte i 9 år og gått på medisin i 8 år. Etter det "normale" tullet de første årene (leger som ikke trodde på meg og gav med antidepresiva i steden osv...) kontaktet jeg Oftebro og har gått hos ham siden. Dosene har økt og sunket noe i denne tiden, men de tot siste årene har jeg gått på følgende medisin:
Levaxin styrke 100 og Liotyronin (er jo bare en styrke?) - 2 morgen, 1 midt på dagen, 2 sen ettermiddag
I tillegg har jeg tatt DHEA og Trio-B hele tiden, og Kredex og Glukophag i en periode. Vitaminer og mineraler i fleng: C-vitamin, multi,Anti-oksidanter, Omega3, Mangnesium, Calsium, B-vitaminer, Sink og Selen. Også har jeg vært kjempestreng på hva jeg spiser: hyppige måltid, lite eller ingenting sukker, lite karbo, myyyyyye grønt og bønner/linser. Dere kjenner vel til dette
I det siste året har jeg vært mye syk. Det har vært betennelse etter betennelse i kroppen: neglerøtter, hals, bihuler osv.. Klarte også å få kyssesyken. Ikke noe gøy! Har gått til lege og fått behandling ved behov, men ikke satt det i sammenheng med stoffskiftet mitt.
MEN for fire uker siden dro jeg til legen da huden min plutselig ble full av kviser (nupper og byller, mer enn kviser egentlig) som ikke ville roe seg ned. Ble satt på antibiotika i 6 uker og de tok masse prøver. Ringte meg opp og sa at det var småtull og unormale utslag på mange prøver. Dro tilbake på kontroll etter 2 uker og da var prøvene fortsatt merkelig og kvisene like fine... Har forhøyet senkning, lett forhøyning på leverprøvene og et utslag som på en nyreprøve som viser at jeg forbrenner muskler... Legen hadde snakka med en endokrinolog og de hadde blitt enige om at jeg var heftig overdosert og hadde vært det lenge. Stoffskifteprøvene viste: Fritt T4 på 32 og TSH <0,03. De øvrige prøvene var slevsagt ikke tatt... Jeg er jo enig i at T4 er høy og TSH er lav, og det er TSH de er bekymra for! De sier jeg ikke produserer noe selv lenger og at det er farlig... Jeg skal redusere medisinen slik at jeg kun står på Levaxin 100 - 2 om morgenen. Altså en reduksjon på 300!!!
Jeg er skeptisk og skremt samtidig - og fryktelig i tvil....Husker jo veldig godt hvordan det er å leve (eller rettere sagt: knapt orke å ekistere..) når stoffskiftet er for lavt.
Har ringt Oftebro, men det er som kjent ikke lettest å få tak i ham... Skal prøve igjen til uka, men søker råd hos dere!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
26-10-08, 13:29 #2
Re: "overdosert" etter 9 år på medisin??!!
Jeg tror jeg ville satse på å få tak i oftebro å höre hva han sier först...siden du har gått hos han lenge mener jeg. Dess flere kokker, jo mere söl vet du..
Fikk konstantert hypotyreose i april 06
Carpe diem
-
26-10-08, 14:06 #3
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2008
- Sted
- Stavanger
- Meldinger
- 5
Du har nok rett i det... Skal forsøke denne uken.
Men - jeg tenker det kan være lurt med en "secon opinion" siden disse to andre legene mener jeg er overdosert og at det kan være farlig.. De sier jeg kan få hjertestans og beinskjørhet osv.. blir jo litt bekymra!
Har sjekka gamle prøvesvar nå og ser at min TSH har vært lav leeenge!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
26-10-08, 15:24 #4pandalakris Gjest
Hei
Jeg er vel enig i at du er temmelig overdosert, og det er ingen grunn til å ha så høye verdier hvis du ikke er kreftoperert. Jeg hadde slike verdier til jul, og da var jeg klart overdosert, og jeg skal ligge høyt pga kreft.
Men jeg er usikker på hvor mye du tar av de forskjellige medisinene. Du skriver 2morgen, 1 middag. og 2 på ettermiddag, men hva er det du tar?
-
26-10-08, 17:25 #5
Altså. tar du fem stk 100µg levaxin om dagen, plus fem 20µg liothyronin?
Jeg trodee ved første øyekast at du tok en tablett på 100µg levaxin pluss fem liothyronin men du skrev at du etter reduskjon av dosen skal ta bare to 100µg levaxin slik jeg forstod det, fordi det er en nedgang på 300µg.....
Vi har sjeldent noen her som tar så store doser.
en postet en gang at hun tok tre eller fem liothyronin om dagen og hadde det helt fint.
Jeg vil nevne at jeg selv alltid får en TSH på 0,02 men da er ft4 og ft3 omtrent midt på inenfor referanseområdet, og jeg er derfor ikke overdosert, samt at jeg ikke har overdoseringssymptomer , ingen pulsøkning eller tremor (skjelving). Det er en mengde stoffskiftepasienter som bare rett og slett fårkjemeplav TSH med ft4 og ft3 i normalområdet og uten overdosesymptomer. Disse får helt varierende behandlig av leger og endokrinologer. Noen må gå sterkt undermedisinert i årevis og får livet ødelagt pga at legen bare forholder seg til TSH.
Men du har jo veldig høy ft4.
Men vi har minst en her som trenger ft4 noe over referansområdet og som ikke er overdsoert da.
Noe vanskelig å svare deg.
Noe annet jeg kan kommentere: personer med hashimotos (som jo er den vanligste grunnen til lavt stoffskifte) har økt forekomst av cøliaki. Hvis de har en ubehandlet cøliaki, trenger de en mye større dose enn ellers pga dårlig absorpsjon.
Høye levertall og andre rare ting er vanlige ved cøliaki. Samt infeksjoner osv. Jeg hadde stadig munnsår og det forsvant totalt etter at var gått over til glutenfri kost. Den økte brain fog-en også, og den forferdelige fatiguen.
Ved overdosering med levaxin/liothyronin så forandrer bodprøvene seg også, på flere av parametrene, slik som ferrtin, SHBG og diverse annet. Står i læreboka om thyreoideasykdommer av Aanderud og Bjøro.
Når du har hatt hashimotos noen år, er nok skjoldkjertelen ødelagt av antistoffene og du produserer neppe særlig stoffskiftehormoner allikevel, så kommentaren med at man ikke produserer noe lenger pga overdosering, kjøper ikke jeg.
hilsen
nora
-
26-10-08, 19:55 #6
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2008
- Sted
- Stavanger
- Meldinger
- 5
Takk for tilbakemeldinger og fine innspill!
For å avklare litt ang medisin.. her er oversikt over mine medisiner:
100 mikrogram Levaxin * 6
20 mikro gram Liothyronin * 6
Fordelt på 3 doser.
Dette har jeg brukt i 2 år og det har gitt følgende prøvesvar:
Fritt T4: 19-22 (ref: 9-22)
T3: 3,9-5,1 (ref: 2,3- 5,7)
TSH: 0,03 - 0,07 (ref: 0,2- 4,0)
Alle andre prøver er fine, med unntak av vitaminer/mineraler som varierer litt. Har veldig fin puls og blodtrykk.
Nå er jo prøvene annerledes..I alle fall på T4! TSH har jo vært lav leeenge! Jeg har fortsatt fint blodtrykk og puls,- og verken skjelvninger, varmefølelse, urofølelse eller noe annet som tyder på at jeg har blitt for høy. Merkelig??
Har jo nå blitt vant med å ha et normalt aktivitetsnivå, normalt humør, god søvnkvalitet, krøller i håret igjen osv.. er kjempeskeptisk til å kutte ut medisin! Men samtidig redd for at det kan være feil å fortsette...For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
26-10-08, 21:14 #7
Jeg maser nok fælt om D-vitamintes fortrefflighet, men syns jeg må det må også.
Og grunnen er at dosen min er gått ned fra 5Grain/dag i fjor, til 2 Grain/dag, og årsaken er kun at jeg tar D3.
Hva om du tar en reell D3-dose en tid ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-10-08, 12:32 #8
Jeg er i omtrent smme situasjon som deg, bare at jeg har tatt et valg: Ã… prøve å slutte med Lexavion og Liotyronin. Foreløpig har det vært de jævligste 9 månedene i mitt liv siden jeg begynte neddoseringen... Og det blir minst 9 måneder til før jeg er nede på null. Jeg har begynt på D3-tilskudd. Føler forskjell allerede etter få uker med dette tilskuddet. Mer energi. Mer våken.
Så vi kan jo eksperimentere slik at du prøver D3 uten å gå ned på medisineringen?
Så sammenligner vi!
-
28-10-08, 12:42 #9
Du er ikke ovrdosert, og begrunnelsen min er at både f4 og f3 er godt innenfor referanseområdet samt at du ikek har overdoseringssymptomer.
Min TSH blir slik som din.
Det er titusenvis av slike postinger på internett, det er mange mange pasienter som ikke er overdosert og som bare får lav TSH. ve riktig dose.
Det er skrevet langge lange tirader om leger og endokrinologer som ser bort fra pasienters symptomer og bare stirrer seg blind på TSH.
En del pasienter får brukbar SH ved riktig dosering, men vi andre gjør ikke det.
Liothyronin senker TSH veldig mye, og det er hverken nytt eller ukjent.
Istedenfor må man gå etter ft4 og ft3 hvis man tar noe med t3.
nora
-
28-10-08, 19:03 #10
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2008
- Sted
- Stavanger
- Meldinger
- 5
Takk alle sammen! Det er fine innspill og gode råd
Jeg har bestemt meg for å prøve D3 fra og med i morgen! Spennende - jeg gleder meg!
Oppdateringer følger....
Ha en fortreffelig høstaften
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Svar med sitat

Bokmerker