Hei Thomas

Jeg tror du vet hvorfor du bør trene/være i aktivitet Det fikk du jo en smak på når du gikk på den tredemøllen. Alle symptomene du fikk som vondt i hjerteregionen, blyfølelse i bena og utmattelse tyder på at du vil ha godt av mer trening/aktivitet enn du har hatt de siste årene. Det er fryktelig tungt å komme i gang med trening etter lang tid som inaktiv og 5 år er lenge Thomas.

Du er svært opptatt av hva du skal putte i deg av vitaminer, mineraler og mat - du bør være minst like opptatt av helsa di i forhold til hva inaktivitet kan gi deg av sykdommer over tid. Det er vanskelig å komme i gang med dette på egenhånd, hva med å lage en plan med din kone om feks en kveldstur hver dag, eller annenhver dag i starten? Og husk at aktivitet ikke behøver være hard trening. Det kan være å besøke gallerier, museum, gå en tur i Frogneparken og nyte høstværet. Det aller viktigste er at du liker den aktiviteten du begir deg ut i.

Problemet er at man etter 5 år med en passiv livsstil ikke helt klarer å finne veien ut av det og at turer på 5-10 minutter virker som en dråpe i havet - så hvilken nytteverdi skulle det liksom ha. Imidlertid tar det neppe mer enn 2-3 uker før du klarer å gå lengre turer uten det minste ubehag.

Jeg klarte ikke dette på egenhånd etter 5 år med sykdom, så jeg ba om et rehabiliteringsopphold for å komme i gang. Det var steintøft, men eneste veien ut av elendigheten. Kanskje dette kan være noe for deg også? Jeg husker godt mine første turer etter alle år med sykdom, jeg gråt og gikk. Jeg var livredd, jeg trodde jeg skulle dø når jeg kjente brenning i brystet, tungpust ved den minste oppoverbakke. Min kropp strittet i mot. Jeg fikk vondter i knær, lysk, hofter og nakken, fordi jeg gikk med skuldrene opp under øra i redsel for at jeg skulle falle død om. Jeg tenkte gang på gang at dette kan ikke være bra for meg. Men jeg visste at blir jeg liggende kommer dette til å gå fryktelig galt. Det har vært mange oppturer og nedturer etter at jeg startet. Det legger jeg ikke skjul på, man må kjempe seg tilbake etter år med passivitet. Jeg synes du skal be om hjelp til å komme i gang, hvis du ikke klarer å komme ut av denne nedadgående spiralen på egenhånd. Trening/aktivitet er noe av det beste du kan gjøre for deg selv, med tanke på kropp og psyke.