Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
-
30-09-08, 21:46 #1
noen som har gått MYE ned i vekt??
hadde skrevet et langt innlegg, men det forsvant.....
vel, jeg evt ikke helt hva jeg vil med dette, hva jeg vil ha svar på, men har masse tanker og er litt fortvilet..
i 2000 fikk jeg diagnosen hypo. TSH var over 20 og antistoffer høyt (husker ikke hva, men kan over 2000 være et riktig tall??)
grunnen til at stoffskifte ble testet var pga overvekt. mente selv at formen ike var så allerværst, men har jo i ettertid oppdaget hvor gåen jeg faktisk var....
pr i dag går jeg på 150mikro levaxin og 30 mikro liothyronin. akkurat økt fra 10 til 30 med lio, uten tegn til overdosering. grunnlaget var siste blodprøver. de viste bl.a at TSH lå i grenseland oppad (fikk ikke nivået, men skal snakke med legen i morgen). tipper TSH ligger opp mot 4 da, og forstår da hvorfor jeg er gjennomsliten og ikke orker noe som helst... syns de to små jentene mine er plagsomme og masete.. stakkarsene på 15mnd og 3 år...
jeg har det allerbest med TSH på 0,1 jeg....
men så var det over til vekt igjen...
jeg har en BMI på 38.. ejg veier sikkert minst 35kg for mye. men jeg får ikke av meg et gram..
har gått på grete roede, svømt to ganger i uken, ammer masse.. men går ikke ned et gram.
lavkarbo klarer jeg ikke.
har pco også, og insulinresistens, men langtidsblodsukker er helt fint.
har sagt at det er akkurat som kroppen min har to blodsystemer.. et som har blodet som prøver blir tatt fra, og ett som forsyner kroppen... det er akkurat som serumkonsentrasjon ikke sier noe om effekten på meg...... vet ikke om noen forstår hva jeg mener.....
men er det noen her som har klart å gå ned mye i vekt?? hva har dere gjort?
uff.. vil så gjerne, men klarer ikke motivere meg, når jeg bare misslykkes....
vet ikke engang hvor jeg skal henvedne meg. på en vektklinikk? hos en endokrinolog? på en privatklinikk som behandler stoffskifte(om det finnes slike??)
uff.. langt og rotete dette, men vil så gjerne, klarer ikke, og vet ikke hva jeg skal gjøre.....
-
30-09-08, 23:12 #2
Re: noen som har gått MYE ned i vekt??
Vekta mi økte hver eneste år jeg brukte Levaxin - uansett dose - uansett antall legebesøk og klagestyrke......
Vekta datt med en gang jeg gikk over til Armour. Det virket iallfall på meg.
D-vitaminet jeg har begynt å spise virker også gunstig på vekta. Prøv det !
Jeg vet jo ikke hvorfor vekta økte på Levaxin, jeg kan bare konstatere at Armour fjernet økningen på få måneder.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-10-08, 09:22 #3
legen min vil ikke skrive ut armour til meg...nhan hadde aldri hørt om det.. og å be haukeland skrive det ut anser jeg for totalt dødfødt. i følge en sykepleier jeg kjenner på endo-poliklinikken er det svæært negativ til armour der....
-
01-10-08, 10:29 #4
I og med at din TSH er såpass høy, så er dosen din for lav og da går du iallefall ikke ned i vekt. Eg ville ha prøvd å finne den optimale dosen og så starta på en "slankekur" når alt hadde stabilisert seg. Liothyronin skal vist være bra i forhold til vektregulering. Selv bruker eg Armour og Levaxin. Det har ikke gjort at eg automatisk gik ned i vekt, men nå har det blitt mulig for meg, hvis eg tenker over hva eg putter i munnen. Nå sliter eg "kun" med de samme problemene som vanlige lettere overvegtige, eg er alt for glad i kaker og sjokolade
Et lite OBS!! Når du går på Liothyronin så blir TSH vist veldig lav, tror eg, det gjelder iallefall for Armour. Nora vet vist mer om dette. Problemet er at hvis legen din da insisterer på at TSH skal ligge rundt 1, så blir du egentlig undermedisinert. Eg doserer basert på FT3, FT4 og formen.
-
01-10-08, 10:42 #5
snakket med legen i dag.
<tsh var som jeg tippet over 4 (4,7)
da forklarer det hvorfor jeg er så sliten....
t3 var på 1 ett eller annet, Ft4 på 19 (mener jeg)
har jo nå økt fra 10 mikro til 30 mikro liothyronin, uten at jeg har noe tegn på overdosering.
skal nå øke opp med 150mikro ekstra levaxin i uken.
men dette har jeg gjort før, uten at det påvirker vekten...
når jeg slutter å amme lillemor skal jeg få legen min (en utrolig ok lege) til å henvise meg til en eller annen vektklinik, eller ernæringsfysiolog eller noe tror jeg....
-
01-10-08, 12:12 #6
Min erfaring med allverdens doser og blodverdier når jeg gikk på Levaxin, er at jeg gikk ikke ned i vekt uansett.
Jeg økte til 300µg/dag og pinte meg til å holde på dette i over 3 måneder (fT4 var over 30 husker jeg) - uten vektnedgan, uten temperaturøkning.
Det eneste men vel kan utlede av dette, er at Levaxin ikke passer for meg - uansett dose.
Armour førte øyeblikkelig til vektnedgang og etterhvert kom temperaturen også.
Det er kanskje så enkelt at bruker du feil thyroxin så hjelper det ikke hva hverken dose eller blodverdier er.
Har nylig oppdaget at D-vitamin er gunstig. Det er mulig at det kunne hjulpet den gangen jeg var på Levaxin ?
Men det får jeg aldri vite.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-10-08, 16:13 #7Hildemor Gjest
Hei

Jeg er en av de som har klart å gå ned igjen etter først å ha gått opp. 18 kilo har det blitt og der har jeg ligget stabilt i 7 mnd nå
Jeg bruker Levaxin og gikk jevnt og trutt opp 17 kilo til jeg ble litt mer stabil i verdier.
Jeg forstod hvilken vei det bar og tok litt grep om min egen situasjon. Det har jo du også gjort. Det er viktig at endringene som gjøres er til å leve med, slik at man ikke "sprekker" gang på gang. Jeg tror det blir vanskeligere og vanskeligere for hver gang det skjer.
Jeg gjorde følgende: Jeg spiste for sjelden, så jeg la inn et mellommåltid. Jeg sluttet å drikke cola, saft og erstattet det med vann og ikke kunstig søtning. Jeg unngikk en periode sauser og brukte heller dressing (hjemmelaget) på middager. Med tid og stunder orket jeg å trene litt forsiktig og turene ble flere og flere og lengre og lengre. Og ikke minst økte jeg tempoet så jeg svettet skikkelig når jeg gikk (opoverbakker er effektivt). Jeg brukte skritteller som motivator. I dag jogger jeg og trener intervall. Styrketrening skal jeg begynne å legge inn nå og bedrive i vinterhalvåret. Jeg har tatt alt i et forsiktig tempo, for jeg var svæt inaktiv i lang tid pga sykdommen. Det er viktig å ikke kjøre for hardt ut. Gå heller 3000-5000 (30-50 min) skritt hver dag en 1 lang tur som sliter deg ut 2 ganger i uka. Etterhvert som du orker kan du legge inn litt intervall, løpe feks et min og gå 2.
Blir det for røft for deg å klare dette på egenhånd kan det nok være lurt og via fastlegen bli henvist til spesialister som legger opp måltidsplan og trening for deg, evnt ta et opphold på et kursted for en periode. Jeg har selv 2 opphold på kurbad bak meg som har kommet godt med for å komme seg i aktivitet igjen
-
01-10-08, 19:00 #8
mokki, du har vel dårlig opptaksiden din ft3 var på 1 på 10µg liothyronin plus en del levaxin.
Jeg kom på å spørre om de har tatt cøliakiprøver på deg.
En del med cøliaki er overvektige, står en bra artikkel om det på www.bmj.com se under cøliaki. Norske leger mener man MÃ… være undervktig for at cøliaki er mulig. stemmer ikke.
Noen stoffskiftepasienter har uten cøliakidiagnose prøvd glutenfritt og fått et løft i formen og blitt bedre ellers, men det var i USA.
Jeg prøvde et råd fra India, homeopatisk arnica, fjerner nemlig insulinresistensen men man må fortynne det to ganger i vann og drikke noe av det igjen i et glass med vann, flere ganger om dagen. Først da rikket magemålet seg noe. fettet på magen lager jo nemlig et hormon som heter resistin, og det morvirker at insulin osv. funker.
Og, d-vitamin skal hjelpe, men overvektige trenger mye mer enn andre så et par multivitamintabletter hjelper lite, må ta både sanasol, vitaminer, og D-vitaminer og kanskje tran, og eller sol.
nora
-
01-10-08, 19:34 #9
tusen takk for alle innspill.
cøliaki har de aldri testet. har man ikke symptomer som dårlig mage og slikt om man har det?? for magen fungerer greit den.. eller,d en er ltt hard til tider, men det er det..
d-vitamin skal kjøpes inn. er ikke for mye ute i solen.... men er det en spesiell type? leser om d2 og d3... får man kjøpt ulike, eller er det bare d-vitamin? får vel det på apotek eller helsekost?
enda ammer jeg, men når jeg slutter med det (sikkert ikke før jenta er komfirmant ser det ut til.. hehe)
kommer jeg til å be om å få prøve reductil. kommer også til å be om at dette med vekten må jeg ha hjelp til...
skulle så gjerne kommet meg ut, trimmet, men jeg orker bare ikke.... er helt utslitt når jentene er i seng om kvelden...
-
01-10-08, 20:34 #10
Jeg kjøper på apoteket.
Det står nycoplus D-vitamin 10µg.
Så bruker jeg også en
nycoplus Calcium + vitamin K og D.
Og litt magnesium.
Og litt melk.........
Og litt sunn mat....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker