Hei

Jeg er en av de som har klart å gå ned igjen etter først å ha gått opp. 18 kilo har det blitt og der har jeg ligget stabilt i 7 mnd nå Jeg bruker Levaxin og gikk jevnt og trutt opp 17 kilo til jeg ble litt mer stabil i verdier.

Jeg forstod hvilken vei det bar og tok litt grep om min egen situasjon. Det har jo du også gjort. Det er viktig at endringene som gjøres er til å leve med, slik at man ikke "sprekker" gang på gang. Jeg tror det blir vanskeligere og vanskeligere for hver gang det skjer.

Jeg gjorde følgende: Jeg spiste for sjelden, så jeg la inn et mellommåltid. Jeg sluttet å drikke cola, saft og erstattet det med vann og ikke kunstig søtning. Jeg unngikk en periode sauser og brukte heller dressing (hjemmelaget) på middager. Med tid og stunder orket jeg å trene litt forsiktig og turene ble flere og flere og lengre og lengre. Og ikke minst økte jeg tempoet så jeg svettet skikkelig når jeg gikk (opoverbakker er effektivt). Jeg brukte skritteller som motivator. I dag jogger jeg og trener intervall. Styrketrening skal jeg begynne å legge inn nå og bedrive i vinterhalvåret. Jeg har tatt alt i et forsiktig tempo, for jeg var svæt inaktiv i lang tid pga sykdommen. Det er viktig å ikke kjøre for hardt ut. Gå heller 3000-5000 (30-50 min) skritt hver dag en 1 lang tur som sliter deg ut 2 ganger i uka. Etterhvert som du orker kan du legge inn litt intervall, løpe feks et min og gå 2.

Blir det for røft for deg å klare dette på egenhånd kan det nok være lurt og via fastlegen bli henvist til spesialister som legger opp måltidsplan og trening for deg, evnt ta et opphold på et kursted for en periode. Jeg har selv 2 opphold på kurbad bak meg som har kommet godt med for å komme seg i aktivitet igjen