Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Hybrid View
-
01-10-08, 11:13 #1
Har gått i mange år på multivitamin og omega 3.
Gikk i et par år på Chrom og Kalsium K+D.
Tok også "antioksidant"-tilskudds piller i en periode.
Mine siste blodprøveverdier er noe sånt som:
(Og jeg oppgir ca-verdier fordi jeg ikke skrev opp alt da jeg fikk vite det over telefonen!)
Vitamin D : 68 (40-130) Ny måling. Litt lav? Hva sier du n'Finn? Det er kanskje litt å gå på her?
Magnesium : 1.02 (husker ikke ref.område) Fra forrige blodprøve. Og den ligger rett over max ref. Hva gjør jeg her?
Det var blodet.
Håranalsyen jeg tok for snart 2 måneder siden viste at jeg har for mye kalsium i kropp/vev og for lite magnesium i kropp/vev. Så begge de verdiene viste det motsatte av det blodet mitt sier.
Jeg er en type som er litt redd for å ta for mye av medisiner og vitaminer, ja, piller generelt. Bortsett fra placebo da, hehe. Men, lurer veldig på hva jeg skal gjøre med disse tingene. Evt. er det andre ting jeg kan måle/kan trenge?
Jeg mener jeg skrev et innlegg om dette i går (?) men jeg finner det ikke. Så her er et nytt et!
Tar C, omega 3 og multivitamin fra før av.
1.) Fastlege sier Magnesium er litt for høyt i en blodprøve tatt forrige måned, men at det ikke er farlig å kjøre på med Magnesium tilskudd, feks. 400 mk om dagen. (Solaray Magnesium Asporotate)
- Håranalyse viser at Magnesium er for lavt i kroppen ellers, og jeg ble anbefalt av henvisende å ta Solaray Magnesium Asporotate hver dag for å bygge opp Magnesium i kroppen, for også å senke Kalsium, som er for høyt i kroppen ellers.
2.) Fastlege sier at etter en "D3"-sjekk, med resultat på 68 (referanse var visstnok 50-150) så kan jeg godt ta et vanlig D-vitamin tilskudd, da mitt resultat lå litt lavt.
Kommentarer, folkens? Jeg vil prøve alt jeg ikke har prøvd (aldri tatt Magnesium eller D vitamin tilskudd før) for å se om det hjelper! Men jeg vil ikke ta noe før "alle faktorer" er enige i at det er det riktige. Med alle mener jeg: Blodprøvesvar, håranalysesvar, fastlege og alle her på forumet.
Takk!
Mvh.
ThomasSist endret av Admin; 06-09-09 kl 13:42 Begrunnelse: Slår sammen 2 innlegg fra 1 tråd
-
01-10-08, 18:21 #2
Re: Hvilke vitaminer bør jeg ta?
kalsium er det tettest regulerte stoffet i kroppen og er under streng kontroll av PTH og nyrene og aktivt d-vitamin.
Du kan da ikke påvirke det med kosten så mye , spesielt hvis noe er galt med PTH for eksempel.
Hva er ditt kalsium på? Bare ionisert kalsium duger.
D-vitamin skal være på minst 80.
Man kan bli skikkelig syk av jod i multivitamintablettene. Jeg blir det.
-
01-10-08, 19:08 #3
Re: Hvilke vitaminer bør jeg ta?
Visste ikke at det fantes noen annen form for kalsium enn kalsium! Ionisert. Ok. Så jeg bør ta en Ionisert kalsium test i morgen? Fastende? Når på dagen? Noen andre forholdsregler? Noe annet jeg bør slenge med på blodprøven? Jeg får ta akkurat det jeg vil hos fastlegen.. Min nye fastlege skjønte greia fort, og sa "du styrer skipet!" og ringte meg tilogmed 4 timer etter at legekontoret stengte i dag for å gi meg resultatet av D-vitamin status!
Hva er PTH og hvordan sjekker jeg det? (Fant litt om det på wikipedia, men ikke mye. Hva trenger jeg å vite om PTH?)
Så jeg bør vente med å løpe og kjøpe D-vitamin til jeg har målt Ionisert kalsium, eller?
Og hva med magnesiumen jeg har stående? Hva gjør jeg med den?
Det er ikke jod i multivitaminene jeg begynte å ta i går! Solaray multivitamin uten jern. I følge dama i natursjappa trengter man ikke jern når man er voksen og har et normalt kostkold, med mindre man har jernmangel da. Men det var jod i den multivitaminen jeg tok før, Nycoplus Omega 3 Multi. Denne tok jeg av og på i 11 år! Sjekk linkene og sammenlign dem om du vil:
Nycoplus: http://www.nycomed.no/no/Menu/Produk...Omega_3+Multi/
Solaray: http://www.helseogkost.no/nettbutikk...rn_fra_solaray
Her var det mange spørsmål! Men man blir bare klokere med årene, så det er bra! Med mindre svarene er feil, da..
Mvh.
Thomas
EDIT: Jeg bude ha skjønt det. Mine innlegg om vitaminer ble flyttet hit! Visste ikke at denne delen av forumet eksisterte engang! Så nå ble jeg glad!
Jeg har lenge lengtet etter å finne ut mer om hypotyreose & kosthold!
-
05-10-08, 12:55 #4
Re: Hvilke vitaminer og mineraler bør jeg ta?
Jeg synes å huske fra OMG-tråden at for mye kalsium i hårprøven er et ganske typisk tegn på tungmetallforgiftning, spesielt kvikksølv. De henviser til en spesiell regel for å tolke disse prøvene , men da må de typisk være kjørt på ett navngitt lab.
Men det var nettopp kalsium som typisk markør for kvikksølv de diskuterte. Blodprøver for kvikksølv i kroppen fins ikke. Da må forgiftningen ha vært helt nylig.
det folk tar mot tungmetallforgiftning er chlorella, men Dr. Klinghardt og andre sier man skal egentlig ta en lite håndful hver dag hele livet.
Jeg har dog tydelig følt at jeg føler meg bedre med chlorella. Jeg har hatt amalgam og lå i senga en uke første gangen jeg fjernet en plombe. Uten kofferdammaske.
På tide å gå til skapet og ta noe chlorella. ble minnet på det.
(tips: de selger billigere chlorella i akvariumsbutikker. har ikke prøvd)
-
05-10-08, 19:10 #5
Re: Hvilke vitaminer og mineraler bør jeg ta?
Jeg tilhørte "godis-generasjonen". En gjeng drittunger som på midten av 1980-tallet stappet i seg godteri hver eneste dag. Det var vanlig å finne en tomflaske (den gang Coca-Cola kom kun i glass.. Alt kom kun i glass!) og så gikk man og fikk 25 øre i pant for den. Disse ørene var nok til en liten pose sure føtter. Som igjen etset vekk tennene. Nå har jeg relativt pene tenner i dag, men den gangen fikk jeg hull. Mange. Startet med 1 hull i 1 klass, 2 i andre klasse.. Men så ballet det på seg, og jeg husker jeg hadde så mange som 18 hull et år på barneskolen! Har nok av amalgam i kjeften den dag i dag. Fikk amalgam gjennom hele 1990-tallet også. Etter 2000 begynte jeg å få den moderne versjonen av fyllinger, endelig. Og nå har jeg ikke så mange hull lenger. Man blir flinkere til å pusse tennene med alderen. Og ikke spiser jeg godis hver dag lenger heller. Brus rører jeg omtrent ikke lenger.
Opprinnelig skrevet av nora
- Jeg hadde ingen tegn til forgiftninger på håranalysen. Det var kun forholdet mellom magnesium og kalsium som var på trynet. Om jeg skal stole på dette og følge det opp er en annen ting. Det blir sagt at jeg MINIMUM må ta Magnesium hver dag. Men pga. for høy Magnesium-verdi i blodet mitt, har jeg ikke turt å ta Magnesium enda. Hjelp?
-
01-01-09, 08:31 #6
Vitamin tilskudd
Helsekost butikkene er en jungel av produkter som er umulig å navigere i. Noen som kan anbefale et eller flere merker av D-Vitamin og B12 tilskudd.
Gjerne også andre sammensatte tilskudd av vitaminer og mineraler.Hilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer
-
02-01-09, 10:04 #7
Re: Vitamin tilskudd
Når det gjelder D-vitamin må en passe på at det er D3 som er i boksen. Det er denne som dannes i huden, og det er kun denne kroppen bruker.
Den heter også kolekalsiferol.
Jeg har sett at flere bokser i helsekosten inneholdt D2 (ergokalsiferol), og det er ikke så bra. Vi kan danne D3 av ca 10% av denne, men resten blir til metabolitter som er giftige for kroppen. Det er nok dette som har gitt opphav til den innbitte tro på at man kan ta for mye "D-vitamin" - man visste ikke at det var flere typer........
Jeg bruker Nycoplus sin, men det finnes flere brukbare alternativer.
B12 tabletter har jeg ikke erfaring med, men jeg har lest at en må opp i meget store doser for at noe skal diffundere i tarmen.
Mange tabletter inneholder 1-10µg og det er hensiktsløst, det bør være over 1000.
Her blir en jo minnet om at vi også skal livnære oss av zoologien. D2 to har sitt opphav i det vegetariske, og det har jo vært et salgsargument for noen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat
Bokmerker