Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: Prøvesvar??? Hjelp!
-
30-09-08, 14:53 #1
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2008
- Meldinger
- 5
Prøvesvar??? Hjelp!
Hei.
Jeg har bedt legen å sjekke stoffskifte mitt sist jeg var der, mistenker at noe er galt da veldig mange av symptomene stemmer for lavt stoffskifte. I tillegg har både fysioterapeut og naprapat foreslått at jeg får det sjekket, da jeg har gått i 6mnd med en senebetennelse som ikke vil bli bra.
Har også prøvd i et år å bli gravid uten å lykkes.
Legen min sa at blodprøvene var fine, men da jeg overhodet ikke stoler på henne ba jeg om en utskrift av prøvesvarene. Her er de:
Fritt T4 14 (9-19)
TSH 1,4 (0.35-5.0) Det burde kanskje vært tatt fler prøver, ANTI-TPO, FT3 og TRAS?
I tillegg ble det tatt andre prøver:
ALAT 11 (<45)
ASAT 17 (<35)
B-SR 3
B12 487 (120-650)
ERY 4,8 (3,9-5,2)
FERRITIN 124 (10-110)
HB 13,8 (11.7-15.3)
K 3,7 (3,5-5)
KREAT 83 (50-90)
LKC 4,12(3,5-11)
MCH 29 (27-34)
NA 138 (137-145)
PT-GFR estimert/1.73kvm >60
Setter VELDIG pris på om noen kan hjelpe meg........
Lene32For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
30-09-08, 17:27 #2Hildemor Gjest
Re: Prøvesvar??? Hjelp!
Oisann, jeg så ikke denne før jeg svarte deg under "presentasjoner" jeg da. Beklager det

Jeg kan dessverre ikke tolke alle disse prøveresultatene, da jeg ikke kjenner til de alle. Men det kommer sikkert andre på banen som vet mer enn meg. ASAT og ALAT er leverprøver som ser bra ut. Stoffskifteprøvene har ingen klare avvik (det utelukker imidlertid ikke at det kan være noe, men det indikerer heller ikke lavt stoffskfite). Du må evnt ta flere prøver. Du har godt med både Jern og B.12, resten vet jeg ikke hva er - men det ligger innenfor normalverdier og da skal det jo være bra
Det var det jeg kunne bidra med - ha en fin dag
-
30-09-08, 18:55 #3
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2008
- Meldinger
- 5
Takk skal du ha
Skal be om å få tatt Anti-TPO, FT3 og TRAS i hvertfall, så har jeg noe mer å gå ut ifra.
Ferritinprøven min er forøvrig noe høy, tror ikke det er bra med for høyt heller, men det kan kanskje komme av senebetennelsen jeg sliter med??
Takk for hjelpen så langt!
Ha en fortsatt fin tirsdag
LeneFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
30-09-08, 19:05 #4
Det kan det være.
Ferritin er også et akuttfaseprotein (som CRP), og reagerer på aktive prosesser i kroppen.
Anti-TPO og TRAS er det greitt å få tatt, så vet du hvordan status er i 2008. Det kan være godt å vite en annen gang.
Blodprøver er jo ikke stoffskifteprøver - det er jo bare øyeblikksprøver tatt under transport fra produsent til forbruker. Det er hos forbrukeren stoffskiftet foregår, og der kan man ikke ta prøver. Det er jo inne i cellene.
Men du kan måle resultatet av aktiviteten - og du kan gjøre det selv.
Om natten når vi sover hviler hjerne og muskler slik at det bare er stoffskifteaktiviteten som fyrer kroppen. Om temperaturen er for lav i det øyeblikket du våkner må dette tolkes slik at stoffskifteaktiviteten er for lav.
Når du, med lavt stoffskifte så, endelig står opp, hjernen forhåpentlig begynner å fungere og muskelarbeidet begynner å øke kroppstemperaturen - begynner du å fryse.......
Og det gjør jo alle det, når temperaturen stiger.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-10-08, 10:07 #5
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2008
- Meldinger
- 5
Tusen takk for opplysninger og råd!
Kommer med oppdatering når nye blodprøver mm. er i boks.
Ha en super onsdag!
LeneFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
01-10-08, 11:01 #6
Din ft4 er på nøyaktig 50%, som er rimelig okay men jeg vet om noen som var ganske syke med slike tall, og måtte starte med stoffskiftemedisin og ble bedre, men normalt skulle din ft4 holde.
Men, din kalium og natrium er begge lave, den ene skal være høy når den andre er lav. Det er noe som opptar plassen da, typisk er blodsukker. Teoretisk hadde du da forhøyt blodsukker. Bare en teori.
Høyt ferritin kan goså stemme med dette.
Du mangler da ft3 i tillegg, anti-TPO, blodsukker og HbA1C og D-vitamin.
Man kan bli riktig trøtt og sliten av cøliaki også, be legen om rutineblodprøver for det også bare for å ha sjekket det. 1-3 av hundre har det.
nora
-
02-10-08, 14:08 #7
Bruker
- Medlem siden
- Sep 2008
- Meldinger
- 5
Hei
Tusen takk for tipsene
Skal til lege neste uke, så da får jeg tatt flere blodprøver. Skal nå også til utredning på Kysthospitalet i Stavern, så håper de kan finne ut noe.
Har forøvrig begynt å ta "tempen" før jeg står opp i dag og den viste 36,6. Skal fortsette med dette en stund og skrive opp resultatet. Noen regel for hvor lav temperaturen er hvis det har med lavt stoffskifte å gjøre?
Lene
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
02-10-08, 16:14 #8
Det er nok noe individuelt når man merker det.
Jeg hadde lenge 36,0, men har nå 36,6 og er fornøyd med det. Det holder for meg, men det er jo i grenseland for lavt.
Du får se uken under ett, om du greier en hel uke da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker