Hei-hei

n'Finn, så bra ! Jeg har lest at ved for lite D-vitamin kan det gå utover stoffskifte så jeg tror på at det har en virkning på hele systemet=) Jeg spiser nå 4 D-vit. om dagen og skal gjøre det i 14 dager, så skal jeg redusere til 2. Har dem ikke foran meg så jeg kan ikke si hva de heter, ei husker jeg styrken her og nå :-/ Hadde mangel på vit. D3. Hadde bare verdi 48. På jern hadde jeg bare 8,9.
B12 ligger på 336, så jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg skal gå på B-vit., men jeg har skjønt at det ikke akkurat skader å ha litt av det i kroppen i alle fall Har nesten alltid ligget over normalen i forhold til det, men nå har jeg bare dalt i verdiene.
Blodfattig har jeg vært før og det er vel også et tegn om man er sensitiv på gluten, eller er et obs? Om man gjentatte ganger har mangel på vitaminer og mineraler ?

Nora, jeg har spist masse glutenbasert mat opp gjennom tiden. Det er ikke noe jeg finner så prisverdig som rykende ferske bakevarer Jeg har hatt problemer med fordøyelsen over lengre tid. Det hjalp seg noe etter jeg startet på medisiner mot overgangsalderen. Fordøyelsen jenket seg litt igjen, eller... forstoppelsen forsvant, men jeg måtte hurtig på toalettet etter måltider. Mer eller mindre slik det var før jeg kom i overgangsalderen. Så fikk jeg høre at jeg kunne ta en "cøliakitest" i sommer, at jeg skulle komme tilbake på høsten for å ta den. Før jeg tok testen hadde jeg ikke startet på diett. Det spurte legen min meg spesielt om også, da har jeg skjønt at prøvene ville vært forgjeves om jeg hadde blitt satt på en slik test før jeg fikk tatt blodprøvene? I alle fall så testet jeg positivt på HLA DQ2- testen. På HLA DQ8 var testen/blodprøven min negativ.
Jeg fikk utellingen 3 på S-Anti-tTG-IgA. Den siste der vet jeg egentlig ikke så veldig mye om, men skjønte at den ikke var helt som den skal være. Kan noen noe om akkurat den verdien, hva som er normalt f.eks og hvor ille den er utfra den verdien jeg fikk?

Jeg har ikke direkte Cøliaki, etter hva jeg skjønte , men at jeg er noe sensitiv på gluten.. Hm...