Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Hybrid View
-
12-09-08, 09:44 #1
Re: Lavt T3 -rigtig dårlig. Lav Cortisol
Jeg regner ikke med, at du fik målt dit cortisol den gang du var rask, vel? Derfor kan ingen vide, hvilket niveau af cortisol er det RETTE for dig og jow - cortisol, der ligger så tæt på det nederste gennemsnit kan lige så godt være for lavt for dig. Hvad jeg ikke fatter er, at man ikke følger den kliniske metode og sørger for, at du forsøgsvis får suppleret dit cortisol, for at tjekke om du tilfældigvis ikke får det meget bedre af det. Der er god plads i dine referencer - til netop at iværksætte denne givtige test-behandling.
Opprinnelig skrevet av gitteh
Når dine læger siger, at dine symptomer er stress og ikke lavt cortisol - ja, så er dine læger IDIOTER! Og du har min medfølelse. :(
Lavt stresstærskel er så godt som altid et symptom på (for) lavt cortisol. Basta! Medmindre selvfølgelig man er sindsyg og har gevaldige forstyrrelse i hjernens signalstoffer. Stress kan selvfølgelig også være resultat af for meget skjoldbruskkirtelhormoner - men dette er netop det modsatte af hvad du lider af, og selv hvis det var - ville dine (stærke) binyrer gennem feedback-interaction med dine andre hormonkirtler, ikke mindst med skjoldbruskkirtlen - nedbringe dit stressniveau netop gennem at forøge udsondringen af cortisol.
Cortisol er IKKE stressfremkaldende. Cortisol er stressREGULERENDE, hvilket jeg havde hørt nyligt at nogle læger IKKE er klar over, eller har helt misforstået det hele, idet de i deres fulde alvor foreslår at pille ved stress-patienternes binyrer (operativt/medicinsk) for at nedbringe dannelse af cortisol, hvorved de (tumper) reelt opnår det modsatte, end nedbringning af stress - nemlig på sigt en kronisk stress! Noget i retning af, hvad man også gør, når man operativt/medicinsk forsøger at trimme et for højt stofskifte og opnår så det modsatte i stedet - hypothyreose = lavt stofskifte, med alt det skidt dette medfører for resten af livet for de sagesløse syge. :(
Lidt om binyrer, hvilket måske kan give dig svar på nogle af dine spørgsmål kommer her:
Jeg mener, at du sagtens kunne have gavn af Liothyronin, 10-15 mg (til at begynde med) UDEN at nedsætte Eltroxindosis (for Guds skyld!). Men hvis dit cortisol ligger i det nederste af hvad DIT individuelle behov er, vil Liothyronin kun hjælpe forbigående.Nedsat funktion af binyrebarken (hypo-adreno-cortics) kan skabe følgende problemer (symptomer):
1. Manglende koncentrationsevne
2. Ekstrem træthed
3. Nervøsitet og irritation
4. Depression
5. Ængstelse
6. Ekstrem svækkelse
7. Svimmel af træthed
8. Svimmelhed og besvimelser
9. Søvnproblemer
Behandling med binyrebark-ekstrakt (A.C.E.)-indsprøjtninger medfører bedring af følgende: gigt, skuldersmerter og rygsmerter, allergier, færre PMS-problemer, hovedpine, migræne, tinnitus, anspændthed, depression, selvmordstanker, nervøsitet, ængstelse, hjertearythmi, tarmproblemer, varmeintolerance og lavt stresstærskel.
Når man taler om stress, bør man også anerkende dr. Hans Selye. Hans klassiske arbejde om stress ("The Stress of Life", Hans Selye, M.D. McGraw-Hill Book Co., N.Y.) og hans mange andre udgivelser, som siger "at vores forskellige indre organer, især de endokrine kirtler og nervesystemet, hjælper med at tilpasse os til de konstante forandringer, der sker i og omkring os".
Han kalder det for "Det Generelle Adaptations-Syndrom". Han konkluderer, at binyrerne er kroppens Primær Stress-Reaktor. Han siger: "Binyrer er det eneste organ, som ikke krymper under stress. De trives og forstørres. Fjerner man binyrer, og hvis et dyr udsættes for stress, så kan det ikke leve. Man hvis man fjerner dem, og så indsprøjter binyrebarkhormon fra kvæg, kan modstandskraften mod stress variere direkte proportionalt med mængden af det indsprøjtede, og endda betyde, at man vender tilbage til normaltilstanden." Et menneskes stress-modstandskraft vil også variere med binyrebarkens effektivitet, men vedvarende stress vil til sidst udtømme den.
For ikke-medicinske hjælpe metoder for beskyttelse og styrkelse af binyrer, er det absolut nødvendigt at fjerne fødevare-belastningen: sukker, stivelse, koffein, alkohol, stoffer og mest muligt nikotin. Man skal bruge ascorbinsyre (C-vitamin), salt og fedt - både mættet og umættet.
Undgår man animalsk fedt, som er det mest populære, er at undgå den type fedt, som binyrehormoner og østrogen og androgen dannes af!
Ydre stressorer skal undgås eller nedsættes - inkl. ekstrem varme, kulde, overarbejde, søvnmangel, ufred, sygdomme o.lign. Man bør motionere, hvor man involverer binyreområdet (torsoen fra lænd og opefter/red.). Ilt er nødvendigt for at udnytte kroppens glukose, og hensigtsmæssig vejrtrækning skal trænes og praktiseres.
Hvileperiode og afslapning skal overholdes, og sengetid bør være senest klokken 23. Vitaminer, og især ascorbinsyre, vil hjælpe. Binyrerne indeholder mere C-vitamin (og kolesterol) end noget andet væv i kroppen! Med alle disse foranstaltninger, kan en person med en nedsat binyrebark-funktion (erkendt eller ikke erkendt/red.) leve et udmærket liv.
Hvad dit eget, INDIVIDUELLE behov for cortisol er - kan man kun finde ud af, ved (klinisk metode) at ordinere cortisol og LANGSOM øge dosis til du selv mærker en god effekt. Så meget fantasi (kundskab) tillæger jeg dog ikke de gennemsnitlige læger, vi beklagelsesvis har flest af.
Der er en bruger her... prøver lige at huske hendes navn... jo - anitab, der har postet denne tråd: viewtopic.php?t=2953 , hvor hun netop skriver om et tilskud af binyrebark-ekstrakt. Vær dog opmærksom at dosis af A.C.E. er IKKE det samme som dosis af cortisol, som "kun" udgør en del af ekstrakten. Præparat hedder Nutri Nutri Adrenal Extra og kan læses om/købes HER!. Dette er IKKE en opfordring, men kun en INFORMATION.
Hvordan har du det med salt? Begrænser du dit indtag af salt? Ved du hvad dit kolesteroltal er? Ved du hvad dit D-vitamin er? Ved du hvad dit blodtryk er? Lever du fedtfattigt? Har du vædskeophobninger i kroppen? Gider du svare? Det er vigtigt!
"Ses"
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Svar med sitat
Bokmerker