Hei Flower.
Hyggelig med ros, men ekspert er jeg ikke - ikke i noen sammenheng.
Stoffskiftet, og størrelsen på dette vurderes best etter en samlet vurdering av fT3 og ft4.
Det samme gjør jo hjernen, og det svaret den kommer med er en TSH-verdi.

Hos en frisk person er det hjernen som bestemmer dosen. Den gir ut en viss TSH, som resulterer i en viss fT3+fT4.
Hjernen tolker altså stoffskiftet (fT3+fT4) på samme måten som vi bør gjøre når vi skal bestemme dosen. Og da kan vi ikke se på TSH !
Vi bør selfølgelig gjøre det samme som hjernen, og bestemme dosen etter fT3+fT4.
Jeg mener, det hender jo at en og annen hjerne tar feil.........

Så må vi bare ha klart for oss at når vi bytter ut våre egene hormoner med andre (kunstige eller fra gris), er det jo hjernens vurdering av disse som reflekteres i TSH-verdien.
Og det vil mest sansynlig ikke resultere i korrekt TSH ! ( samme som den gang du hadde dine egene hormoner)

En som røker har høyere TSH fordi hypotalamus får en redusert følsomhet.
Det er ganske klart at den ubalanse som oppstår etter etter kort eller langvarig hypothyreose også påvirker dennes evne til å reflektere en korrekt TSH.

Så er man under behandling for stoffskifetet kan man bare glemme hele TSH og dennes vurdering av stoffskifet, og finne seg i å måtte gjøre sin egen, basert på fT3+fT4.

Hm......
Jeg prata meg bort. Det du ville vite var om 13 er et ok stoffskifte ?
I perioder i livet er det nok mange som korvarig opplever 13, men det bør rette seg hurtig.
Hos oss som tygger Thyroxin er 13 for lavt.
Vi opplever jo ikke disse naturlige svingningene, og vi har ikek en kjertel som hurtig kan korrigere ved å øke dosen uten at vi vet det.
Vi må dykke ned i boksen.........
De fleste liker seg best når fT4 er i øvere leie.