Viser søkeresultater 31 til 40 av 145
-
16-08-08, 11:19 #31
Re: Jeg skal forsøke kutte ut Levaxin, hva nå ?
Tusen takk for svar !
Jeg skal oppdatere hvordan det går om det er av interesse (:Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis
(-som føles å ta en eeeevighet)
-
08-09-08, 10:16 #32
Hei igjen

Har jeg grunn til å være positiv ? Nå har jeg gått ca. 10 uker uten Levaxin og prøvene mine låter så her :
T3 -> 4,3
T4 -> 13,1
TSH -> 3,1
T3 og TSH har minsket en smule ser jeg jo, hva skyldes det mon tro? Gjør de det når T4 øker ? Den har jo økt litt siden sist.. Hm...
Har kanskje tatt prøver litt ofte i det siste, men det kan vel ikke skade ? Har jo vært så nysgjerrig på hvilken vei det bærer. Skal til hun som fant på dette lure om én ukes tid, så det kan jo bli spennende
Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis
-
08-09-08, 11:08 #33
TSH er forkortelse for ThyreoideaStimulerendeHormon - jo mer av dette jo mer produserer kjertelen.
Og det kjertelen produserer, er T4 og T3. Når "hjernen" syns det er nok av disse, så senker den TSH - og så produseres det mindre.
Systemet er i balanse på en viss TSH-verdi. Denne varierer fra person til person og er i snitt rundt 1.
Hvis du har 1 når det er i balanse, betyr det at hjernen syns det skal produseres mer (fordi TSH er tre).
Og det er jo fint om fT4 kan bli enda høyere.
Så gjør det jo ikke noe å ta prøver - det bør man jo gjøre for å se hva som skjer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-09-08, 20:46 #34
Så egentlig ligger jeg på lave verdier med tanke på TSH ?
Takk for svar n'Finn ! Du kommer med så mange kloke svar. Du burde jobbe som ekspert innen endokrinologi
Kan jo hende du gjør det også 
Forresten Sonja ? Jeg likte det gamle forumet bedre, jeg
:( Synes dette forumet jobber så sent med tanke på posting og den slags. Tenker ikke på at nettet går sent, men at forumet jobber sent/serveren :-/
-
11-09-08, 21:11 #35
Hei Flower.
Hyggelig med ros, men ekspert er jeg ikke - ikke i noen sammenheng.
Stoffskiftet, og størrelsen på dette vurderes best etter en samlet vurdering av fT3 og ft4.
Det samme gjør jo hjernen, og det svaret den kommer med er en TSH-verdi.
Hos en frisk person er det hjernen som bestemmer dosen. Den gir ut en viss TSH, som resulterer i en viss fT3+fT4.
Hjernen tolker altså stoffskiftet (fT3+fT4) på samme måten som vi bør gjøre når vi skal bestemme dosen. Og da kan vi ikke se på TSH !
Vi bør selfølgelig gjøre det samme som hjernen, og bestemme dosen etter fT3+fT4.
Jeg mener, det hender jo at en og annen hjerne tar feil.........
Så må vi bare ha klart for oss at når vi bytter ut våre egene hormoner med andre (kunstige eller fra gris), er det jo hjernens vurdering av disse som reflekteres i TSH-verdien.
Og det vil mest sansynlig ikke resultere i korrekt TSH ! ( samme som den gang du hadde dine egene hormoner)
En som røker har høyere TSH fordi hypotalamus får en redusert følsomhet.
Det er ganske klart at den ubalanse som oppstår etter etter kort eller langvarig hypothyreose også påvirker dennes evne til å reflektere en korrekt TSH.
Så er man under behandling for stoffskifetet kan man bare glemme hele TSH og dennes vurdering av stoffskifet, og finne seg i å måtte gjøre sin egen, basert på fT3+fT4.
Hm......
Jeg prata meg bort. Det du ville vite var om 13 er et ok stoffskifte ?
I perioder i livet er det nok mange som korvarig opplever 13, men det bør rette seg hurtig.
Hos oss som tygger Thyroxin er 13 for lavt.
Vi opplever jo ikke disse naturlige svingningene, og vi har ikek en kjertel som hurtig kan korrigere ved å øke dosen uten at vi vet det.
Vi må dykke ned i boksen.........
De fleste liker seg best når fT4 er i øvere leie.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-09-08, 08:53 #36
Tusen , tusen takk for svar !!

Jeg har vært hos min lege siden sist. Hun sa også at mitt stoffskifte fremdeles er litt på "ville veier", men at det også i stressperioder kan være i ubalanse, selv hos "friske".. hm.. Jeg tror litt på det altså. Men, nå begynner noen brikker for meg å falle på plass for jeg fikk ikke bare stoffskifte-prøver , men også vite at jeg er i underskudd på noen vitaminer og mineraler. Både jern, D-vitamin og B-vitamin. Jeg skjønner jo nå hvorfor hjerterytmen min har vært noe hurtig med tanke på mangel av jern og kanskje også derfor stoffskifte heller ikke vil jenke seg ? Jeg trodde jeg hadde høy puls og hjertebank fordi stoffskifte mitt var i ubalanse.
Med de samme prøvene fikk jeg svar på at jeg er sensitiv på gluten, ikke at jeg har full uttelling, men at jeg skal unngå mest mulig gluten, så nå vet jeg jo hvorfor jeg ikke har så god oppsugningsevne på vitaminene. Sikkert fordi ikke fordøyelsen har virket som den skal.. det har jeg jo merket, men kanskje ikke tatt så på alvor, for jeg har jo trodd at alt har hvilt på denne genfeilen.
Kanskje jeg nå kan få et bedre stoffskifte siden jeg vet at jeg bør unngå gluten og jeg vet jo at ved for lite D-vitamin så kan jo det virke negativt på stoffskifte.
Har du/dere noen erfaringer der ? Tror dere på det ?
Blir glad for alle tanker som kommer rundt emne
-
29-09-08, 10:50 #37
Det MÅ bare være en sammenheng mellom d-vitamin og stoffskiftet. Jeg har redusert dosen med stoffskiftemedisin til halvparten etter at jeg begynte å spise store doser D-vitamin.
Jeg starttet 1.juli og holder på enda, og så lav dose stoffskiftemedisin jeg går på nå ville skapt store problemer for meg tidligere. Om jeg fortsatt kan redusere om jeg slutter med D-vitamin vites ikke, og jeg vet ikke engang om jeg skal eller kan slutte.
Jeg har en grense på D-vitaminet.
Over 50µg/dag blir jeg trøtt om kvelden (tar den på formiddagen), men 40µg merker jeg det ikke.
Jeg bruker NycoPlus D-Vitanin 10µg som bla fås på apotek.
Så kanskje er det slik at du vil få et bedre stoffskifte når du får opp D-vitaminet.
B12 er jo også kjent for å kunne gi liknendfe symptomer, men er det dette vitaminet du mangler bør då også undersøke om du har instrict faktor. Denne er avgjørende for at kroppen klarer å ta opp denne fra maten.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-09-08, 13:15 #38
Jeg reagerer velidg på utsagnet på at du er litt sensitiv for gluten.
Hvilke prøver, hva het de, hva var resultatet?
Jeg vet fra forumene at det skla ganske fremskreden cøliaki til før noen prøver slår ut.
Det er helt forkastelig i følge www.ncf.no å råde en pasient til å ungå gluten på den måten. Legen burde rådet deg til å spise minst 0,3 gram gluten per kg (som blir minst 21 g gluten hvis du veier 70 kg) i minst 6 uker, helst minst tre måneder, for å få en ordentlig diagnose. Kilde: ncf
Med mindre du IKKe vil ha en avklaring, altså.
nora
-
30-09-08, 08:04 #39
Hei-hei

n'Finn, så bra ! Jeg har lest at ved for lite D-vitamin kan det gå utover stoffskifte så jeg tror på at det har en virkning på hele systemet=) Jeg spiser nå 4 D-vit. om dagen og skal gjøre det i 14 dager, så skal jeg redusere til 2. Har dem ikke foran meg så jeg kan ikke si hva de heter, ei husker jeg styrken her og nå :-/ Hadde mangel på vit. D3. Hadde bare verdi 48. På jern hadde jeg bare 8,9.
B12 ligger på 336, så jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg skal gå på B-vit., men jeg har skjønt at det ikke akkurat skader å ha litt av det i kroppen i alle fall
Har nesten alltid ligget over normalen i forhold til det, men nå har jeg bare dalt i verdiene.
Blodfattig har jeg vært før og det er vel også et tegn om man er sensitiv på gluten, eller er et obs? Om man gjentatte ganger har mangel på vitaminer og mineraler ?
Nora, jeg har spist masse glutenbasert mat opp gjennom tiden. Det er ikke noe jeg finner så prisverdig som rykende ferske bakevarer
Jeg har hatt problemer med fordøyelsen over lengre tid. Det hjalp seg noe etter jeg startet på medisiner mot overgangsalderen. Fordøyelsen jenket seg litt igjen, eller... forstoppelsen forsvant, men jeg måtte hurtig på toalettet etter måltider. Mer eller mindre slik det var før jeg kom i overgangsalderen. Så fikk jeg høre at jeg kunne ta en "cøliakitest" i sommer, at jeg skulle komme tilbake på høsten for å ta den. Før jeg tok testen hadde jeg ikke startet på diett. Det spurte legen min meg spesielt om også, da har jeg skjønt at prøvene ville vært forgjeves om jeg hadde blitt satt på en slik test før jeg fikk tatt blodprøvene? I alle fall så testet jeg positivt på HLA DQ2- testen. På HLA DQ8 så var testen/blodprøven min negativ.
Jeg fikk utellingen 3 på S-Anti-tTG-IgA. Den siste der vet jeg egentlig ikke så veldig mye om, men skjønte at den ikke var helt som den skal være. Kan noen noe om akkurat den verdien, hva som er normalt f.eks og hvor ille den er utfra den verdien jeg fikk?
Jeg har ikke direkte Cøliaki, etter hva jeg skjønte , men at jeg er noe sensitiv på gluten.. Hm...Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis
-
30-09-08, 10:11 #40
www.furst.no
har endel info om blodprøver og under hvilke begrensninger de viser noe.
Se også infobrev, feks dette :
http://www.furst.no/nyheter/h270.html• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Startet Levaxin/Armour. Riktig dose?
Av Siriusen i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 12Siste melding: 12-12-10, 11:49 -
Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifteSvar: 72Siste melding: 17-05-10, 13:55 -
Jeg skal opereres på Ullvål, så håper kirugene dere er flinke.
Av mor3barn i forumet Høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 08-10-07, 12:31 -
Jeg har startet kombinasjonsbehandling T4/T3 :)
Av Anne Ma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 31Siste melding: 08-10-06, 21:27
Svar med sitat

Bokmerker