Jeg forstår at du har mange spørsmål i forbindelse med dette fordi du har et stort ønske om å bli gravid. Jeg tror det er viktig at du fremover fokuserer på en ting av gangen. Du har et høyt stoffskifte som skal stabiliseres ved hjelp av radioaktiv jod. Det anbefales å vente et år før man blir gravid etter radioaktivt jod. Jeg antar dette er både pga joden og at det tar tid å stabilisere stoffskiftet etter behandlingen. Noen må også gjennom 2 runder med radiaktivt jod. Andre opplever at stoffskiftet blir for lavt og det settes i gang behandling med Levaxin. Det anbefales ikke å bli gravid på et for lavt stoffskifte heller og for noen er det vanskelig å bli gravide hvis stoffskiftet er for lavt. Så jeg antar at det er flere grunner til at man skal avvente et år. Da er den radioaktive joden ute av kroppen og er du heldig er stoffskiftet ditt stabilt .

Du kan ikke smitte noen etter behandlingen, men du utsetter dem for unødig stråling. Det betyr at du skal holde avstand og beskytte andre mot dine kroppsvæsker en tid. Spørr på sykehuset rundt dette. De vet alt om hvor lenge og hvilke tiltak som er viktig etter behandlingen. Vi utsettes alle for raioaktivitet i løpet av livet og det gjelder å begrense dette i størst mulig grad, da det som kjent øker faren for kreft.

Jeg håper du kan slå deg til ro med at dette tar den tiden det tar - det er ikke meg bekjent noen blodprøver som kan tas som viser om det fortsatt finnes radioaktivt jod i din kropp.