Jeg forstår godt at du spør Giaro.
Men jeg tror ikke prøven heter noe annet i Danmark. Spørsmålet burde jo være ilustrernde nok i seg selv, også om prøven skulle hete noe annet.

Det er jo med nogen undring man registrerer en ganske forskjellig tradisjon på stofskiftefronten i våre to så ellers ensartede land.

Jeg er nok ikke den rette til å bedømme hvorfor, og heller ikke om forskjellen skulle representere noen kvalitetsforskjell for brukerene.
Min mening er jo at blodprøver gir svært nyttig informasjon i en diagnostisk fase.
I en behandligsfase mener jeg nytten er betydelig svekket, og at systemet, mot bedre viten, overtolker informasjonen hormonprøvene kan gi oss.

Min stillingtagen bunner i det faktum at to personer med optimale blodprøver kan oppleve sin stoffskiftesituasjon meget forskjellig.

Jeg vet at Norge gikk vekk fra TT målingene omkring årtusenskiftet. Nå er det utelukkende måling av frie hormoner som foretas. De er ikke mer å finne på lab arket, men kan rekvireres i spesielle tilfeller under spesiell påskrift.

Fra tidligere inlegg her på Sonja mener jeg å huske at enkelte laboratorier i Danmark analyserer frie verdier.
Den er muligens søkbar ?