Hei Solskinn, og velkommen til.
Solskinn kan man ikke få for meget av, selv i disse dager......

p-t3 test arb. stoffr. 1,14 (0,85 - 1,15)
Jeg har ikke sett denne brukt i Norge og har ingen mulighet for å tolke den. Jeg fant litt om den på Ribe Amts sygehus og Hillerød, og gjengir dette nedenfor.
Dette er en test hvor man tilsetter T3 til blodet og måler hvor godt bindingen er til bindeproteiner, hovedsakelig TBG. Altså en T3 opptakstest.

Fortolkning
Forhøjede værdier ses ved hypertyreose og hos euthyroide ved tilstande med nedsat thyroxinbindende globulin (TBG; se dette). Lave værdier ses ved hypotyreose og hos euthyroide ved tilstande med forhøjet TBG (specielt kvinder i østrogenbehandling).
Bemærkninger
Ved analysen bestemmes den fraktion af en tilsat mængde T3 som IKKE bindes til protein (overvejende thyroxinbindende globulin) i prøven.
Værdien divideres med en middelværdi bestemt på raske individer (p.t. 0,34), således at der fås en relativ værdi - som altså er høj når frit TBG er lav, og vice versa.

Jeg må vel si at jeg ikke forstår hensikten med denne.
Vil man vurdere TBG finnes det mer presise prøver, og det som er av betydning i stoffskiftesammenheng er jo hvor mye T3 som allerede er i blodet.
Men tilgi en leg uforstand.

p-frit t3 index arb. stoffr. 1,9 (1,15-2,8 )
Har jeg heller ikke sett brukt i Norge.
Testen bygger på den foregående. Testene har til hensikt å sammenlikne med friske menneskers verdier. Hvis man så trekker opplysningene så langt at man tror testene gir grunnlag for å regulere pasientens Levaxindose er man etter min mening langt ute.

Min mening :
Vi skal ikke ha de samme verdier som friske mennesker har av den enkle grunn at vi modtar en fremmed hormonhermer som ikke på noen måte dekker det kjertelen en gang leverte til kroppen, og som testene jo bygger på.

Kroppen klarer seg på en eller annen måte uten at kjertelen leverer T3, T2, T1 og Calsitonin, men blodets verdier er ikke de samme.
Så faller jo sammenlikningsgrunnlaget bort, og jo før vi innser dette, jo bedre.
Vi skal dosere oss til en tilstand hvor vi trives best - og vi skal lære hvordan.......