Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
01-08-08, 09:00 #1
Bruker
- Medlem siden
- Jul 2008
- Sted
- danmark
- Meldinger
- 3
kan nogle tyde mine blodprøver???
Jeg fik konstateret lavt stofskifte for 5 mdr siden - er endelig kommet op på 100 mikrogram eltroxin, men har haft en del bivirkninger som ødem, svimmelhed, hovedpine m.m. Nu går det bedre, er mere frisk, men er forsat svimmel i kortere perioder i løbet af dagen. Jeg er blevet henvist til en endokrinolog pga alle mine bivirkninger - og mit tsh er jo ikke på 0 endnu. .....Synes jeg er mere frisk, og sveder mere end før (temperatur her til morgen 37 grader). Har oplevet lidt hjertebanken et par gange om natten - kun i ca 5 min. skifter med at fryse og svede.
Kan nogle tyde disse prøver - er jeg mon på den korrekte dose eller hvordan - hilsen en utrolig taknemmelig dansker - for jeres helt fantastiske forum og jeres meget brugende svar og erfaringer
tsh 2,2 (0,3-4)
p-thyroxin (total) stofk. 121 (65-140)
p-triiodthyronin (total) stofk. 1,7 (1,5-2,8)
p-t3 test arb. stoffr. 1,14 (0,85 - 1,15)
p-frit t3 index arb. stoffr. 1,9 (1,15-2,8)
p-frit t4 index arb. stoffr. 138 (70-130)
Mange sommerhilsner til jer alleFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
01-08-08, 11:00 #2
Hei Solskinn, og velkommen til.
Solskinn kan man ikke få for meget av, selv i disse dager......
p-t3 test arb. stoffr. 1,14 (0,85 - 1,15)
Jeg har ikke sett denne brukt i Norge og har ingen mulighet for å tolke den. Jeg fant litt om den på Ribe Amts sygehus og Hillerød, og gjengir dette nedenfor.
Dette er en test hvor man tilsetter T3 til blodet og måler hvor godt bindingen er til bindeproteiner, hovedsakelig TBG. Altså en T3 opptakstest.
Fortolkning
Forhøjede værdier ses ved hypertyreose og hos euthyroide ved tilstande med nedsat thyroxinbindende globulin (TBG; se dette). Lave værdier ses ved hypotyreose og hos euthyroide ved tilstande med forhøjet TBG (specielt kvinder i østrogenbehandling).
Bemærkninger
Ved analysen bestemmes den fraktion af en tilsat mængde T3 som IKKE bindes til protein (overvejende thyroxinbindende globulin) i prøven.
Værdien divideres med en middelværdi bestemt på raske individer (p.t. 0,34), således at der fås en relativ værdi - som altså er høj når frit TBG er lav, og vice versa.
Jeg må vel si at jeg ikke forstår hensikten med denne.
Vil man vurdere TBG finnes det mer presise prøver, og det som er av betydning i stoffskiftesammenheng er jo hvor mye T3 som allerede er i blodet.
Men tilgi en leg uforstand.
p-frit t3 index arb. stoffr. 1,9 (1,15-2,8 )
Har jeg heller ikke sett brukt i Norge.
Testen bygger på den foregående. Testene har til hensikt å sammenlikne med friske menneskers verdier. Hvis man så trekker opplysningene så langt at man tror testene gir grunnlag for å regulere pasientens Levaxindose er man etter min mening langt ute.
Min mening :
Vi skal ikke ha de samme verdier som friske mennesker har av den enkle grunn at vi modtar en fremmed hormonhermer som ikke på noen måte dekker det kjertelen en gang leverte til kroppen, og som testene jo bygger på.
Kroppen klarer seg på en eller annen måte uten at kjertelen leverer T3, T2, T1 og Calsitonin, men blodets verdier er ikke de samme.
Så faller jo sammenlikningsgrunnlaget bort, og jo før vi innser dette, jo bedre.
Vi skal dosere oss til en tilstand hvor vi trives best - og vi skal lære hvordan.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-08-08, 22:51 #3Hildemor Gjest
Hvorfor skal ditt tsh være 0?
Hvis p-frit t3 og 4 index er det samme som det norske frittT4 og 3 kan det se ut som om du ligger litt højt nu, men det kenner du på din kropp og symptomer
Forhøjet puls og uro, svette, hodepine og muskersmerter er vanlige symptomer hvis du ligger litt højt.
Fortsatt god sommer
-
01-08-08, 23:33 #4
De er ikke samme Hildemor. Disse er invitro tester om jeg begriper rett.
De har ingen relvans til de prøvene vi bruker.
TSH er den eneste vi kjenner, og verdien man får der er jo ganske personlig. Min har vært null i mange år nå og det er den sikkert enda. Jeg har ikke målt på lenge. Jeg skal måle full pakke når jeg får opp Dvitaminet. Jeg har jo nesten halvert dosen da jeg startet opp med D3.
Jeg ville helelr sagt at hjertebanken er til å stole på - den varsler om at dosen er lovlig høy. Det skal den også være på en "novice i 5.måned".
Du trenger en høy dose for å prøve å starte ditt "skjevkørte lægme" - hihi - og du skal også bruke tid - mer enn et år ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-08-08, 18:22 #5Hildemor Gjest
okei n'finn - da har ikke jeg så mye jeg kan bidra med i form av å tolke disse prøvene
-
04-08-08, 18:22 #6
Bruker
- Medlem siden
- Jul 2008
- Sted
- danmark
- Meldinger
- 3
Hej Hildemor og n`Finn
Tak for jeres fine svar. Jeg ser tiden lidt an indtil jeg skal til endokrinologerne. MHT en TSH på 0 - dette har jeg fået at vide af en endokrinolog, som påstod at når man har lavt stofskifte og er i behandling - har man det bedst fysisk hvis TSHèn er på 0???
Derfor er jeg noget fokuseret på TSHèn og det undre mig faktisk at min TSH værdi er steget imellem 2 blodprøve-tagninger selvom T3 og T4 er steget - burde TSH ikke faldet når t3 og t4 stiger - eller er dette ikke en regel????For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
04-08-08, 22:10 #7
Jeg tror dette et meget kontroversiellt utsagn når det vurderes av hans egen fagkreds.
Men jeg tror det er et meget klokt utsagn.
Det er mange fagelig udiskutable fakta som taler for at TSH skal være lavere enn 1 når man erstatter kjertelens totalproduksjon med kun et av dens produkter.
Så langt som til null har jeg dog ikke sett noen fagelige vurderinger trekker den.
Faktum er at min har vært null helt siden jeg kastet legenes TSHparadigme og selv fant ut av hvor stor dose jeg trengte for å fungere.
Og - solskinn : TSH er nok den du skal være minst opptatt av.
Det er jo kun et hormon som kjertelen en gang brukte.
Det er ikke et stofskiftehormon. Det virker ikke noen steder i kroppen.
Og - det hadde ingen annen funksjon enn å styre kjertelen - når denne var iorden.......
Det finnes ikke TSH receptorer andre steder i kroppen enn på kjertelen.
TSH produseres ut fra signaler som følelseorganet hypotalamus sender til hypofysen. Disse signlaler er avhengige av hvor meget fT4 og fT3 det finnes i blodet.
Kontakten mellom organet og blodet er meeget følsomt.
Feks vil litt nikotin i blodet fører til at organet ikke oppfatter alle fT4/fT3.
Det fører til at hypofysen mottar signaler om at det er for lite fT4/fT3 i blodet og øker TSH produksjonen.
Som hos friske rygere fører til at de får et for høyt stofskifte.
Så hvordan man fra såkaldt kompetent hold kan tro at kunstig en produsert hormonhermer som Levaxin, eller hormoner fra gris vil gi det samme TSH som en frisk person vil jeg vurdere som lite littitsvekkende.
De kan ikke ha vurdert, langt mindre etterprøvet sin teori.
Til sist nevner du "regel".
Og det er jo nettopp det det er, og ikke bedre enn regler små piger laver når de hopper paradis.
Det er et meget komplisert regelsett som skal til for å kompensere for all den nye viten som tross alt trenger seg på.
Mitt råd er at man heller bør lære å bruke hormonene - lære hvordan man skal være kjertel for seg selv.
Blodprøver kan man sikkert støtte seg litt til i starten, men etterhvert vil de bli overflødige.
Du klarer den best selv !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker