Viser søkeresultater 11 til 20 av 143
-
15-07-08, 17:27 #11
Er gjort
Opprinnelig skrevet av n`Finn
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=7178
Sist endret av Admin; 06-09-09 kl 13:52 Begrunnelse: Link rettet
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
15-07-08, 18:07 #12
Takk for en flott jobb med oversettelsen Anisa !
Man kan vel tilføye til den gode doktor at i det nordlige Norge er solen slett ikke over horisonten hele vinteren. De D-vitaminer man lever av om vinteren er nok opplagret i fett fra sommeren, hvor solen jo skinner 24/24 - og elelrs fra gjentagende inntak av det fantastiske måltid "mølje" - som inneholder fiskelever i rikelige mengder.
Det kan vel likevel hende at man bør ty til pilleboksen når man har lavt stoffskifte.........• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-07-08, 21:33 #13
Jeg trente i går da, men kvilte idag.
Det ser ut som at det å starte med D3 skapte en voldsomt reaksjon i kroppen - selv om starten var meget moderat. Jeg merker at ting og saker er påvei til å bli slik det var før jeg begynte med D-vitamin. Både treningspuls og hvilepuls er nesten nede på kjente verdier. Pulsklokka registrerer også dette i testprogrammene. Sår som ikke gror på hver side av nakken er på plass igjen. Men legga er bedre ! Og ikke noe hold i sia når jeg løper fort - et stort hurra for det !
Jeg lurer på om de 3G jeg tar vil være nok. Det har det aldri vært og jeg vurderer å øke dosen noe før jeg merker behov - før symptomer melder seg. Jeg holder igjen, men er usikker. Det kan jo være at D vitaminet gjør dosebehovet mindre og at mine blodverdier kanskje kan nærme seg et akseptabelt nivå - det er å håpe, men hvem vet ?
Jeg er også usikker på om jeg skal beholde dagens D3 dose eller om jeg skal øke den til 40µg/dag neste uke.
Det er en stund til - vi får se.
Dagsdose Armour : 3G
Dagsdose D3 : 30µg• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-07-08, 22:56 #14
Hei hopp!
Hvordan er det med hodet nå, like klart?
Jeg tenkte kroppen din kanskje fikk et sjokk, da det var plutselig tilgang til så mye D-vitamin? Hmm..kanskje det har noe med at det blir så mye av det i blodet, før kroppen får lagret det for å posjonerer ut det den trenger? Det er jo en tablett, det er jo på en måte unaturlig, hvis vi tenker steinaldermennesker. Det naturlige er jo sol og fisk. Bare undrer. Jeg har tatt d-vitamin, blitt mye bedre over alt, hodet er faktisk ganske klart!! Jeg har slitt med brainfog. Kroppen har mer energi. Jeg bruker tempmål for å sjekke stoffskifte mitt. (www.drrind.com ) Og etter jeg har tatt en, kun en tablett, går tempen opp betraktelig!
liveneHadde jeg bodd i USA hadde jeg fått behandling for lavt stoffskifte. Nå har jeg kjøpt meg ARMOUR og skal prøve ut dette alene.
-
19-07-08, 23:39 #15
Samme har jeg registrert livene.
Det var nok et sjokk ja.
Og jeg har fortsatt resusert Armourdosen til 3Grain - tross dette har jeg et par tiendeler høyere morgentemp.
Ã… øke D-vitaminet er vel egentlig enda treigere enn å endre stoffskiftet, så en må vente med å vurdere resultatene.
Det går utrulig med D vitamin !
Jeg behøver ikke spise salt for å unngå leggkrampene mer.
For mitt vedkommende finnes en klar sammenheng mellom salt, D-vitamin og leggkrampene, men hvordan denne kan forklares har jeg ikke greidd å finne noe om.
Og heller ingen forklaring på hvorfor jeg må redusere Armourdosen fordi jeg tar D-vitamin.
Jeg har jo redusert fra 4 til 3Grain/dag i forrige uke fordi det oppsto hjertebank. I går kveld fikk jeg igjen så høy hvilepuls at det oppsto hjertebank. Hvilepulsen har vært noe høy før i uka, men det har ikke banket - ikke før i går kveld.
Så da så - 3Grain er for mye når D-vitaminet kikker inn. Jeg blir nødt til å redusere ukedosen den kommende uka, men til hva ? 2,5G ? 2G ?
Det får hvilepulsmålingen i morgen tidlig avgjøre.
Jeg har mange insitamenter for å redusere dosen, men ett også for å øke den - jeg kremter, og både styrken og frekvensen på kremtingene har økt i det siste. Det kommer garantert av for lavt stoffskifte, noe jeg absolutt ikke kjenner noe til ellers.
Av og til kjenner jeg noe i kjertelområdet. Meget svake smerter eller ett eller annet litt "tykt" i halsen.
Det gjør jeg i dag.
Dagsdose Armour : 2G
Dagsdose D3 : 40µgSist endret av Admin; 06-09-09 kl 13:53 Begrunnelse: Slår sammen 2 innlegg fra 1 tråd
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-07-08, 07:46 #16
Øg ikke dosen af den grund, n`Finn. Prøv i stedet at træne det væk. Det gjorde jeg og har nu styr på det, selv om der kommer antydninger af tilbagefald af og til.... så starter jeg bare forfra igen. Måske lidt hjælp her (virker fint for mig): http://www.skolenettet.no/nyUpload/Modu ... kremte.pdf
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Hmm... hvad hvis din kirtel kommer til live igen? Lad gå nogle måneder og se hvad der sker. Øg ikke D-vitaminet nu. Først lidt til vinter. Lad tiden arbejde i fred. O.K.? Tingene skal have tid til at bundfælde sig, før en evt. ny balance stabiliserer sig selv.
Har fundet en fantastisk spændende blog om D-vitaminet og kolesterolsænkende midler: http://moblogs.wordpress.com/2007/08/25 ... nificance/ og er startet på at oversætte den til dansk.
En meget vigtig ting: advarsel faktisk: kolesterolsænkende lægemidler af gruppen statiner skal undgås! For enhver pris!
Statiner ødelægger den form for kolesterol, som kroppen bruger til at danne D-vitaminet af. Statiner ødelægger også binyrerne! Binyrerne indeholder mere kolesterol (som råstof for hormondannelse) end noget andet væv i kroppen! Statiner tømmer binyrerne for råstoffet. Det kan vi ikke risikere.
Forhøjet kolesterol er et almindeligt problem ved lavt stofskifte, derfor er det nærliggende, at lægerne vil ordinere dette u-lægemiddel til os, der i forvejen har andre problemer nok.
Der er masser af andre problemer forbundet med anvendelsen af statiner. Min personlig mening er, at den/dem, der har opfundet statiner, kommer til at brænde i helvede for ugerningen.
Der er mere jeg gerne vil kommentere, men må komme tilbage når jeg kan tænke igen (har været på job i 20 timer og er bare flad).
Keep up the good work n`Finn. Du gør det virkelig godt!
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
21-07-08, 10:08 #17
Takk for link Anisa,
Kremte har jeg gjort lenge. Det begynte i årene før jeg fikk diagnosen. Jeg ble hyppig sendt til øre-nese-hals spesialister for jeg hadde smerter i halsen.
De fant aldri noe, og man kunne jo ikke tenke seg muligheten for at smertene kom fra nærliggende områder.......
Mens jeg satt på venteværelset hørte man vel kremtingen og den ble flere ganger påtalt som uheldig og at jeg måtte slutte med det. Jeg forsvarte meg med at det var slim der som måtte vekk.
En av legene sa den gangen at det var en "hønen og egget situasjon", og det ble aldri gjort noe med det. Altså kom slimet fordi jeg kremtet eller kremtet jeg fordi det var slim der.
En fagperson som kan finne på å umuliggjøre en løsning på denne måten må man bare ta av seg hatten for.
Det jeg kan si er at fra jeg begynte med Armour i 2004 har jeg ikke kremtet. Det ble iorden når jeg fikk nok av et thyroxin som virket.
I etterpå klokskapens lys (og det er jo den eneste klokskapen) fantes altså en patologisk årsak som legen ikke ville finne.
Det kan se ut som fagkunnskapen på Bredvedt har glemt at det faktisk finnes fysiologiske grunner til at man skal kremte, og det finnes patologiske som gjør at man ikke kan la være - som myxødem på stemmebånd.
I fjor benyttet jeg skolemedisinen til å finne ut om jeg hadde nok D-vitamin i kroppen og de svarte et klart ja. Prøven havnet mitt i referanseområdet.
At leggkrampene ble akutte når jeg en enkelt dag tok 40µ ble forklart med at det var for mye. (Jeg prøvde et par ganger med samme resultat)
Jeg synes det er ganske klart at de (nok en gang) tok feil.
I år har jeg ikke henvendt meg til legen - det er ingen vits i : man behandler ikke pasienter for noe som er innenfor referanseområdet.
Ikke en gang om sykehistorie eller kliniske tegn skulle fortelle anderledes.
Blodprøven er facit - ikke pasienten !
Hvorfor jeg er nødt til å sette ned Armourdosen fordi jeg tar D3 forstår jeg ikke.
Min mangel på antistoffer og at jeg stadig kjenner "liv" i kjertelen har holdt spekulasjonen om at den ikke er helt død levende. Iallfall i bakgrunnen.
Og nå er det jo grunn til å hente bakgrunnen ?
Nei - om den ikke er død, så må det formodes at den er svært liten og ikke istand til å levere halve kroppsbehovet.
Nei - fordi min TSH er null komma null og har vært det mange år, så ingen hjelp til oppbygging eller produksjon der.
Desverre - jeg tror nei Anisa. Som du nevner skal det tolmodighet til.......
Men noget foregår - og D3 er katalysatoren.
Det er jo fare for at kolseterolet øker når dosen senkes, så takk for godt tips og intressant opplysning der.
Dagsdose Armour : 2G
Dagsdose D3 : 50µg• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
21-07-08, 16:44 #18
Hei igjen! Kan man få pussige symptomer når stoffskifte økes?
Jeg tror jeg reagerer på d.vitamin eller så er det stoffskifte som øker som gir meg litt merklige ting. Som regel reagerer jeg ofte på supplemang som vitaminer osv. Bare undrer...
LiveneHadde jeg bodd i USA hadde jeg fått behandling for lavt stoffskifte. Nå har jeg kjøpt meg ARMOUR og skal prøve ut dette alene.
-
21-07-08, 17:21 #19
n'Finn skrev:
Det er mange som opplever dette, n'Finn. Jeg har i flere år slitt med tett nese og "grugg" i halsen, og måttet bruke en del slimhinne-avsvellende nesespray, for det er det eneste som hjelper skikkelig. Har vært hos øre-nese-hals spesialist flere ganger, og når de spør om jeg har brukt mye nesespray, så er konklusjonen selvfølgelig at det er den som har gjort nesa kronisk tett. Ingen forklaring på hvorfor det ble slik. Flere kurer med Rhinocort på resept har ikke hjulpet i det lange løp.En av legene sa den gangen at det var en "hønen og egget situasjon", og det ble aldri gjort noe med det. Altså kom slimet fordi jeg kremtet eller kremtet jeg fordi det var slim der.
En fagperson som kan finne på å umuliggjøre en løsning på denne måten må man bare ta av seg hatten for.
Problemet kom for min del gradvis etter siste svangerskap. Senere har jeg lest meg til at tett nese kan være første symptom på fallende stoffskifte, og i flere å det eneste symptomet også.
Bruker man sovetabletter over tid, risikerer du å få vite at det er de som gjør at du ikke får sove, og det samme gjelder smertestillende; de opprettholder smerten. Dette er jo sant også, men på den måten blir pasienten selv ansvarlig for sine problemer, og føler seg ydmyket og skamfull over sin håndtering av situasjonen. Det eneste man forsøkte var jo å fungere tross problemer. Og da orker man ikke be legen spekulere i hva problemet kunne skyldes opprinnelig; da det kanskje enda mer "kjeft" å få......
Dette var en avsporing i D-vitamintråden, beklager. Forresten veldig interessant det også.
-
21-07-08, 17:35 #20
Behøver ikke beklage noe som helst Tily - bare hyggelig med respons.
Men selvfølgelig leit at man kan møte på sånne.
Jada livene - jeg opplever den ene pussigheten etter den andre nå.
Jeg må si at jeg har aldri reagert på noe slags kosttilskudd. og jeg har prøvd mye jeg. Men nå.......
At D3 er viktig for meg er det ingen tvil om lenger.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat

Bokmerker