n'Finn skrev:
En av legene sa den gangen at det var en "hønen og egget situasjon", og det ble aldri gjort noe med det. Altså kom slimet fordi jeg kremtet eller kremtet jeg fordi det var slim der.
En fagperson som kan finne på å umuliggjøre en løsning på denne måten må man bare ta av seg hatten for.
Det er mange som opplever dette, n'Finn. Jeg har i flere år slitt med tett nese og "grugg" i halsen, og måttet bruke en del slimhinne-avsvellende nesespray, for det er det eneste som hjelper skikkelig. Har vært hos øre-nese-hals spesialist flere ganger, og når de spør om jeg har brukt mye nesespray, så er konklusjonen selvfølgelig at det er den som har gjort nesa kronisk tett. Ingen forklaring på hvorfor det ble slik. Flere kurer med Rhinocort på resept har ikke hjulpet i det lange løp.

Problemet kom for min del gradvis etter siste svangerskap. Senere har jeg lest meg til at tett nese kan være første symptom på fallende stoffskifte, og i flere å det eneste symptomet også.

Bruker man sovetabletter over tid, risikerer du å få vite at det er de som gjør at du ikke får sove, og det samme gjelder smertestillende; de opprettholder smerten. Dette er jo sant også, men på den måten blir pasienten selv ansvarlig for sine problemer, og føler seg ydmyket og skamfull over sin håndtering av situasjonen. Det eneste man forsøkte var jo å fungere tross problemer. Og da orker man ikke be legen spekulere i hva problemet kunne skyldes opprinnelig; da det kanskje enda mer "kjeft" å få......

Dette var en avsporing i D-vitamintråden, beklager. Forresten veldig interessant det også.