Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Troms
    Meldinger
    13

Standard Noen andre som har (hatt) Subakutt thyreoiditt her?

Hei.

Jeg er 34 år og fikk diagnosen Subakutt thyreoiditt for noen mnd siden etter et halvt år med høy senkning, smerter i halsområdet bl.a. og nedsatt allmenntilstand. Var et par ganger innom sykehuset for utredning da blodprøvene ikke gav noen klare svar. Stoffskiftet så normalt ut.
    Andre gang fikk jeg diagnosen da overlegen mente jeg har hatt en kort periode med høyt stoffskifte og deretter normalt igjen før jeg kom meg til legen min og fikk tatt blodprøver. Overlegen gav meg resept på Voltaren for symptomene og sa at det nok kom til å gå over av seg selv i løpet av sommeren. (sykdommen har ca. 6-10 mnd. varighet)

Underveis i utredningen fikk jeg også påvist struma, tatt UL av milt og nyrer, MR av hode, hals og lunger som alle så normale ut, og en tur innom revmatolog som fant ut at jeg også har kronisk muskelsmerte-syndrom (fibromyalgi).
    Jeg er mye trøtt, slapp, lett sliten, andpusten, har hodepine hver dag, synsforstyrrelser, muskelverk, leddsmerter, svetter mye mm.

Nå går jeg regelmessig til legen min og sjekker at stoffskiftet ikke blir for lavt. (kan skje som resultat av perioden med høyt stoffskifte) De siste blodprøvene jeg tok viste en SR på 91 og CRP på 32. Stoffskifte-svarene får jeg i løpet av denne uka når jeg skal inn til legen min.

Jeg lurer på om det er andre som har vært eller er i min situasjon e.l. og som kan dele sine opplevelser av sykdommen?

Jeg synes det er vanskelig å finne ut av dette og legen har jo ikke alle svarene dessverre, selv om hun er aldri så flink.

Med senkning som har ligget på rundt 80 lenge, falt til 70 i juni og så nå plutselig opp til 91, så blir jeg både fortvilet og redd igjen. Har de funnet rett diagnose, burde de har utredet mer osv? Vel jeg får se hva legen min sier.

Klem fra meg
    Fikk diagnosen Subakutt Thyreoiditt i april 08 og har ventet på å bli frisk siden da... Men nå vet legene plutselig ikke hva jeg har igjen så da er det påan igjen med nye utredninger, og mer venting...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    49
    Meldinger
    539

Standard

Hei Veronica,

Jeg fikk diagnosen subakutt thyreoiditt og Hashimotos i mars 2005.

Subakutt fordi:
    - TSH var over grensen (min var 6.5 og referanse var 5.5)
    - FT4 var ved nedre grense, men ikke under (nedre referanse var 9 og jeg lå på 11)
    - FT3 var ved øvre grense (husker ikke verdien eller referansen)

Jeg hadde også Anti-TPO i blodet:
    - 282 der øvre grense ligger på 32.

Jeg hadde også Anti-TG i blodet:
    - husker ikke referansen, men jeg lå på øvre grense.

Det ble også tatt ultralyd av skjoldbrukskjertelen, og der ble det funnet forandringer og betennelse i kjertelen, noe som bekrefter Hashimoto.

Min senkning har hele tiden ligget på mellom 30 og 40, der øvre grense er 12.
    Jeg har også fått målt CRP, og denne skifter mellom å være over øvre grense og nær øvre grense.

Jeg har også fått målt en del andre ting, der de har også målt muskeltretthet/muskelødeleggelser. Denne viser ofte at jeg enten har trent hardt, eller noe annet pågår. Men denne skifter såpass ofte at det er vanskelig å si.

Jeg spurte for noen måneder tilbake på Balderklinikken (Dr Ljøgodt) om hva som kom til å skje om jeg sluttet med Levaxin, det var enkelt og greit: jeg kom til å bli veldig syk, så det måtte jeg ikke gjøre.
    Jeg er i dag på 150 microgram pr dag, og antaklig er jeg ikke subakutt lenger...

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Troms
    Meldinger
    13

Standard

Tusen takk for svar.

Jeg er ganske fersk i dette med stoffskifteproblematikk, så jeg skjønner lite av disse verdiene, og ikke husker jeg hva mine verdier har vært heller. :( Men jeg kan jo be legen min omå skrive ut listen neste gang. Husker det var tatt masse prøver, flere ganger under utredningen. I følge overlegen på sykehuset så begynte sykdommen med høyt stoffskifte som så ble normalt igjen. Er det det prøveverdiene dine viser at du også hadde?

Jaja, jeg lærer vel etterhvert.

Ringte forresten legekontoret i går og fikk vite at stoffskifteprøvene mine var normale, akkurat som før...
    Fikk diagnosen Subakutt Thyreoiditt i april 08 og har ventet på å bli frisk siden da... Men nå vet legene plutselig ikke hva jeg har igjen så da er det påan igjen med nye utredninger, og mer venting...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    49
    Meldinger
    539

Standard

Heisann,
    vil anbefale at du spør legekontoret om å få verdiene dine inkl referanse verdiene. Da har du litt bedre kontroll selv.
    Vi med stoffskifte erfarer at leger er veldig forskjellige i oppfattelsen av når man er syk, bør føle seg syk, og når man er frisk.

Jeg har ikke hatt høyt stoffskifte selv, men dette kan være forskjellig for alle.
    :-)

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Troms
    Meldinger
    13

Standard

Hei. Nå har jeg vært hos legen og fått utskrift av alle prøvene som har vært tatt. Har lagt ut de siste under folderen "Blodprøvesvarene mine..."

Jeg har jo fått en forståelse for at min diagnose hverken passer til for høyt eller for lavt stoffskifte, så derfor er jeg litt usikker hva blodprøvesvarene betyr. Vel, vel... Får stole på at legene har gjettet rett og at jeg kjenner bedring "snart"!

Og spurte forresten legen om det med Borreliose. Hun hadde ennå ikke hørt om noen her som hadde fått den diagnosen, men siden vi snakket om det så tok hun også med en blodprøve for antistoffer. Godt å ha en lege som tar en seriøst og ikke avfeier ens mange tanker.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sortland
    Meldinger
    46

Standard

Be om å bli utredet for polymyalgi se link http://www.pasienthandboka.no/default.asp?
    Du er litt ung, men jeg har hørt om personer under 50 år som har hatt denne sykdommen.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Troms
    Meldinger
    13

Standard

Takk for tipset!

Jeg har vært innom tanken før, men hverken leger eller revmatolog mener at mine smerter, symptomer eller blodprøvesvar er forenelig med revmatiske sykdommer.

Så hvor mye skal jeg orke å spørre eller mase? Føler at legen min godtar diagnosen overlegen satte, så da føler jeg jo at jeg også må det. I alle fall inntil ett år etter symtomstart. Hvis jeg fortsatt er slik som nå i oktober så skal jeg be om å bli henvist til utredning hos en endokrinolog.
    Ellers vet jeg ikke hva jeg kan gjøre annet enn å vente og fortsette å tenke positivt.

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    3

Standard

Takk for en fin side. Her er det mye informasjon og trøst å finne. Takk til dere som er flinke til å svare og forklare.
    Så til temaet Subakutt Thyreoditt. Dette var interessant.
    Jeg har hatt ”vondt” i halsen siden først i mai. Det startet som en litt sår klump i halsen som var spesielt irriterende når jeg svelget. Så kom ømhet utenpå halsen. Det føles som jeg har noe som er litt for stramt rundt halsen og at jeg er stiv. Jeg orker ikke å ha noe opp mot halsen, føler at jeg får pusteproblemer og at jeg får kvelningsfornemmelser når jeg prøver å trene og det er ubehagelig å ligge på ryggen. Ved første legebesøk sa de at jeg hadde en virus-halsbetennelse. Ved neste legebesøk ble det tatt stoffskifte-blodprøver. TSH 0.03, Ft4 12.6, Ft3 4.6, AntiTPO 94 og Tras 1,6. Ble også henvist til øre-nese-hals spes. Han fant heller ikke noe galt og svarte avvisende på at det kunne være noe med skjoldbruskkjertelen. Fikk vel nærmest følelsen at de mener at problemet sitter lengre opp i hodet. Kjent problematikk! Jeg føler at skjoldbruskkjertelen er mer aktiv en til vanlig og gikk derfor ned 30mg Armour Thyroid pr dag (tar til vanlig 25mg Levaxin og 90mg Armour Thyroid). Etter noen dager var trykket/ømheten på halsen mindre. For å teste litt gikk jeg over noen dager tilbake til vanlig dagsdose, da ble det igjen verre og jeg har derfor trappet ned igjen. Jeg har også i sommer fått mer smerter i ledd, spesielt i tær, føtter og fingre og er derfor litt usikker på om det er lurt av meg å gå ned på dagsdosen av Thyroxin. Er det noen som vet noe mer om Subakutt Thyreoditt? Flere klare symptomer. Kan det ramme oss som allerede har en hypoythyreose-diagonose? I tilfelle hva bør jeg gjøre/sjekke? Eller.....?
    Snart 50. Hypo siden 1999. Sliter med bl.a. søvn

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Subakutt thyreoiditt er ikke så godt forstått. Man har visse registreringer å bygge på, men ingen grunnleggende forståelse.

Man har utstyr og prosedyrer som kan skelne mellom de forskjellige sykdommer som kjertelen kan utsettes for, men de finnes jo ikke hos fastlegen.....
    Feks Scinitgrafi :
    Indikasjoner
    · Differensialdiagnostikk ved primær hyperthyreose for å skille mellom Graves’ sykdom, toksisk knutestruma, toksisk adenom og thyreoiditt (subakutt eller ”silent” thyreoiditt).
    · Bedømmelse av thyreoideas funksjon og størrelse før radiojodterapi ved hyperthyreose.
    · Påvisning av ektopisk thyreoideavev og agenesi.
    · Struma med spørsmål om thyreoideas størrelse, form og funksjonelt thyreoideavev.
    · Bedømmelse av solitære knuter, særlig ved lav TSH.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=336507
    http://www.uib.no/isf/eyr/1997a/0020.html
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn