Side 1 av 15 123456789101112131415 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 143
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg testa ut hvordan D-vitamin virka på meg ifjor, og målte også til snaut 100. Så det skulle være nok - - - sa legen.
    Ved terapeutisk dose fikk jeg akutte leggkramper, så jeg ga meg.

Så leste jeg nylig i et inlegg av Nora at man hadde kommet til at man nok burde ha mer enn 100 - var det 120 det sto ?
    Så har jo den reaksjonen jeg fikk på D-vitamin puslet litt rundt i bakhodet som en pussighet. Jeg fikk jo de første leggkrampene når jeg startet på Levaxin og det er en stor plage for meg. Jeg har ikke hatt det helt optimalt i det siste heller så .....

.... i forrige uke startet jeg på 10µg/dag og økte til 20 denne uka.
    Tirsdag fikk jeg hjertebank og andre tegn på at Armourdosen er for høy og satt den ned fra 4 til 3Grain. Det var nok bra at jeg reagerte så raskt for onsdag var det enda verre. Jeg kjenner litt i dag (torsdag) også så jeg tok bare 2G.

Det virker som det er en sammenheng her ?
    Få dager riktignok, men den er markant.
    Er det opptaksforbedringer ?
    Har noen lest noe om en slik sammenheng mellom D-vitaminet og stoffskiftet ?

Nærmer seg en blogg dette ?
    Ogde erfaringer jeg skriver om er ferske.......
    Var på en joggetur nå og merket store forandringer siden sist (søndag)
    Jeg pleier å jogge 4-6 ganger i uka, men om sommeren blir det noe padling og vinteren noe skigåing.
    Jeg har alltid pulsklokka på, og merker meg jo pulsnivået både hvilepuls, arbeidspuls og maxpuls. Alle er betydelig høyere nå, og det kan bare ikke oppstå tilfeldig - der må ha med D-vitaminen å gjøre siden det er det eneste sem er anderledes.
    Skulle ønske jeg kunne legge ut pulskurva og andre kurver fra Polarprogrammet, men daq må jeg laste det opp og endre på format og det blir mye styr.
    Maxpuls er vanskelig å flytte på - det vet alle som trener. Den var 15 slag høyere idag, og det er jo bare eksepsjonellt. Jeg tester alltid nest siste og siste kilometer - tar tiden på nest siste ved 140 puls og siste på 130.
    Det var vanskelig å komme så langt ned i dag, enda det pleier å gå som bare det.
    Det ble 8 og 7:30 og det er mye lenger tid - pleier å bruke rundt 6min på disse.
    Det betyr jo bare at pulsnivået er mye høyere - og det MÃ… være pga D-vitaminet. Dette må jo igjen påvirke cortisolet for det er jo det og andrenalinet som styrer pulsen.
    Og mitt oppi dette har jeg altså halvert Armourdosen.......
    Hvor lenge.........
    Sist endret av Admin; 06-09-09 kl 13:48 Begrunnelse: Slår sammen 2 innlegg fra 1 tråd
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Standard

Hei n'Finn

Så flink du er som trener så mye da Jeg trener nok ikke på langt nær i samme grad som deg, men har erfaring med og bruke pulsklokke både ved gåturer i høyt tempo og på joggeturer.

Og som deg opplever at jeg når jeg er "høy" i skiftet øker maxpuls og jeg klarer ikke få pulsen ned på samme måte som når jeg er mer riktig dosert. I værste tilfelle klarer jeg selvsagt ikke trene, for jeg har ingenting og gå på. Jeg har også den erfaringen at jeg gjerne blir litt "høy" om sommeren, gjerne på denne tiden. Og doserer da ned slik du må gjøre nå.

Jeg har derimot ingen erfaring i forhold til inntak av større doser d-vitaminer og søkte litt rundt på nettet - men fant ingenting om dette. Det er jo imidlertid interessant om det er slik. Jeg har jo d-vitaminmangel, ligger altså på rett under 30 - men lar solen gjøre jobben sin i sommer og tester meg igjen til høsten - for og se om jeg trenger tilskudd. Da hadde det jo vært kjekt og vite om det er noen sammenheng her. Kanskje noen andre kommer med erfaringer.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Nærmer seg en blogg dette ?
    Meget fint! Og så hænger det godt sammen i et forløb, som man så kan følge uden for mange afsporinger. Bliv ved. Det er godt.

Det betyr jo bare at pulsnivået er mye høyere - og det MÃ… være pga D-vitaminet. Dette må jo igjen påvirke cortisolet for det er jo det og andrenalinet som styrer pulsen.
    Og mitt oppi dette har jeg altså halvert Armourdosen.......
    Hvor lenge.........
    Selvfølgelig er det D-vitaminet, der virker. Og så endda midt om sommeren, hvor "man" plejer at sige, at vi har ikke brug for tilskud, fordi solen skal nok klare det for os.

Det er jeg ikke enig i. Ikke når det gælder stofskiftesyge. Det er en kendt sag, at de fleste med lavt stofskifte ligger i et betydeligt underskud af D-vitamin og dette ikke kun her i Norden, hvor solen kun nytter et par måneder om året.

Derudover og oven i selve sygdommen, der svækker optagelsen af D-vitaminet - falder den ellers naturlig evne til at danne og optage D-vitaminet med alderen og således er denne evne allerede for nedadgående efter man har passeret de 30 år, for helt at ophøre når man er 60-65 år gammel, så det er ikke bagateller vi snakker om.

Personlig har også jeg oplevet tydelig effekt af D-vitamin, som jeg indtager i størrelsesorden 1000 IU af D3-vitamin (Cholecalciferol) hver dag, året rundt.

passat90 har den 8. juli postet her på Sonjas et nyttigt link til et pdf-dokument om D-vitaminet i forhold til lavt stofskifte: http://www.goodhormonehealth.com/VitaminD.pdf . Jeg er ved at få det oversat til dansk og vil poste oversættelsen i passat90` tråd.

Der findes faktisk meget materiale om D-vitamin-relaterede emner på Nettet, men mest på engelsksprogede sites.

Godt gjort n`Finn. Du er på rette spor, selv om til vinter bliver du nok nødt til, alligevel øge Armour-dosen en smule. Men det er også som det skal være.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2008
    Sted
    Trondheim
    Meldinger
    78

Standard

Fantastisk! D-vitamin har virkelig stor betydning!
    Vi er vel ment for å være ute hele dagen, sånn steinaldermessig, tenker jeg. Kanskje helt logisk a vi bør ta tilskudd.
    Livene
    Hadde jeg bodd i USA hadde jeg fått behandling for lavt stoffskifte. Nå har jeg kjøpt meg ARMOUR og skal prøve ut dette alene.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Da føler jeg meg forpliktet til å fortsette da
    Det ble kajakk i dag - for å bruke effekten av sirkeltrening.
    Løping i går - overkropp idag, så er det jo bare å fortsette slik da.......'
    2 timer med variert padling på et vann i Enebakk er en lise for sjelen iallfall, og forhåpentlig for kroppen. Rolig padling med noen 4min drag.

Pulsnivået viser samme tendens som med løpinga - høyere pulsnivå.
    Når en padler brukes mindre muskelmasse enn ved løping - dermed lavere puls. Iallfall hos meg da - har ikke bicebs som drar damer..... ?
    Man bruker lats og kryss muskulaturen i ryggen og side abs.
    Det kjennes........

Jeg har også en følelse av varme i kroppen. Tempen viser bare 0,1 grad varmere - men jeg føler meg minst 10 grader varmere.

Og det jeg har gjort er jo bare å tilføre noe D3 + det som skal til da.
    Jeg kan se noen positive effekter, syns jeg er klarere i hodet - et subjektivt syn da, hehe. Ikke sikkert datterens pode, som faretruende nærmer seg slyngelalderen, er enig .....
    Og selv om jeg er nær normalvektig har jeg gått ned 2kg siden søndag - og det tåler jeg.
    Men jeg har mer og kraftigere leggkramper, sover dårligere og mindre, men er mer opplagt og spiser mindre. Derfor håper jeg på at uttrykket "med vont skal vondt fordrives" gjelder for meg.

Men dette er skrevet i opprus.
    Det er ikke gått mange dager og jeg har blitt skuffa før jeg.......

Fint å få en feedback Anisa - Sommeren er sikkert best til å øke sitt D-vitaminlager. Man får jo både i pose og sekk - selv min myxødem-mistenkte hud er vel istand til å produsere noe ?
    Jeg søker på nett og finner mye om D-vitaminet, men ikke fullt så mye om det jeg lurer på.
    Så håper jeg å klare sporet Anisa - håper du erlegger en oversettelse ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Men jeg har mer og kraftigere leggkramper, sover dårligere og mindre, men er mer opplagt og spiser mindre.
    Måske skulle du prøve at supplere med lidt calcium. Kan nemt ske, at man kommer i underskud, når der er mere D-vitaminet til rådighed for kroppen, end det plejer at være. I en sund krop, er det calcium, der hersker over ro i læggene eller det modsatte, ved underskud.

Mht. til søvnkvalitet og varighed - ja, det er ikke nemt at huske, hvordan man sov før man var syg og hvor længe. Kan meget vel ske, at denne "dødeligt dybe" søvn, der karakteriserer visse tilstande ved lavt stofskifte - ikke er den gode søvn, men den tilvante søvn. Hvis det ikke var den rette søvn og nok af den - var du nok ikke så oplagt i dagtimerne, som du skriver du er. Plus - symptom nr. 1 på søvnunderskud ofte er netop spisetrang (kulhydrater). Den har du heller ikke.

Det vigtigste her er, at du er oplagt når du er vågen. Det er i hvert fald, hvad folk med lavt stofskifte, sædvanligvis savner. Søvnbehovet for ældre er også mindre end for yngre, så måske er det ved at komme på niveauet med, hvor det hører til? Hvem ved.

Jeg kan godt forstå din milde skepsis. Og det kan også godt være, at du skal indstille dig på diverse variationer i forløbet. Man siger at enhver tilstand tager det lige så lang tid at afvikle, som det har taget at "indvikle". Det tror jeg nu ikke helt på. Ikke 1:1 i hvert fald, Men alligevel kan der komme hop op og ned. Det skal det, før tingene finder deres naturligt leje igen, efter mange år med uorden. Hovedsagen er, ikke at falde i et hul hver gang det sker, og (til)lade tiden arbejde for sig. Håber du husker det, hvis noget afviger fra dagen før.

Personligt mener jeg efterhånden, at D-vitaminet er det vigtigste hormon (jo, det er hormon), der arbejder sammen med thyroidhormoner på enzym-niveauet. Og afgørende for, ikke kun sundheden, men også for hvordan kroppen kan udnytte alle andre hormoner... Så held og lykke til. Og gratullerer, at du har overvundet dig selv og gik i gang med at prøve, trods en stor skepsis.

Jo, denne tekst lægger jeg på i weekenden eller kort efter.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg sørger for å ta ekstra av det kroppen bruker i forbindelse med D-vitamin - magnesium og kalsium. E-vitamin er det i D-vitamintabletten (det står ikke hvor mye) Den jeg bruker er Apotekervare nycoplus D-vitamin 10µg.

Så kom ikke noe av svaret mitt med - jeg har vel trykka feil.
    Til Hildemor og Livene skrev jeg noe sånnt som at vi er jo egentlig noen steinaldermennesker, så vi burde sikkert være mer i sola.
    Det har vært endel skremselspropaganda og ozonhull - vel sikkert journalist-tolkinger av hva forskere som ikke har den hele og fulle sammenheng har uttalt seg om.

Jeg har hatt to små sår på hver side av nakken som ikke har grodd - i flere år. Nå er de nesten borte, jeg kjenner at de leges.
    Kløinga på ryggen er også borte.

Det er jo ganske pussig hvis det nå er mangel på D-vitamin jeg har. Det har jeg i så fall hatt leeeengee, og det kan meget vel ha startet med en mangel når jeg tenker tilbake.
    Dosen min varierte etter høyvekta på Moss. Armourdosen har også variert noe. Nå har jeg halvert den - bruker 2G/dag. Hvor lenge det holder er ikke godt å si, men jeg kjenner meg rikelig dosert foreløpig. Skulle ikke undre meg at jeg blir dosestabil også ?

Det er vel ikke så farlig om jeg råder alle til å prøve D-vitamin i større doser en tid ? Kan jo hende det kan hjelpe flere.

Fikk forresten ny forsyning av Armour idag, så det er da å få kjøpt nå iallfall.

Hviledag i treninga - en time bak en selvgående gressklipper på en rufsete plen er hvile - aktiv hvile som det vel heter.
    Og D-vitamininntak - hvis huden min virker da ?

Pussig at morgentempen bare var 36,4 - det kjennes helt anderledes ut !
    Så ble det masse butikktråkking og enda mere datajobbing med knottens datamaskin.
    Sims er visst svære greier......?????

Og eting da - og får man være fornøyd ?
    Selv om en ikke fikk tid til å trene.
    Som Per Knut Ã…land sa :
    En dag uten trening er en dag uten mening.
    Og jeg er enig - men tør ikke si det høyt........
    Sist endret av Admin; 06-09-09 kl 13:49 Begrunnelse: Slår sammen 2 innlegg fra 1 tråd

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Help me get my feet back on the ground.
    I need somebody - not just anybody !
    When I was younger, so much younger than today,
    I never needed anybody's help in any way.

Det var fattern's gogutter som sang den - je bitels som han uttalte det.
    Ikke verst til å være en generasjon uten skoleengelsk.

Nå trenger jeg manges hjelp - alle dere.
    Nå trenger jeg Armour -
    Nå trenger jeg jaggu D-vitamin også !

Og det er jeg blitt sikker på nå.
    Er jeg ikke nok ute og blottlegger mitt skakkjørte legeme ?
    En påstand fra legehold er at det er nok med 20min sol på ansiktet hver dag.
    Jeg har minst 200 ........ av hele det skakkjørte i sokkelesten .......
    Og det har nødvendiggjort et tillegg av 30µg D3.
    Fordi jeg har hypotyhyreose ? Det har ingen nevnt med ett eneste ord. det er bare jeg - i mitt skakkjørte som tur det, basert på nylig innhøstet erfaring.

Hvor mye kan en egentlig stole på det som "ekspertene" klemmer ut av seg ?
    Den mikroerfaringen jeg har opparbeidet meg tyder jo på at jeg har fått for lite D-vitamin - leeenge. Og jeg har da fremstillt meg og villig lånt ut armen min i hytt og pine.

Jeg bør vel kanskje passe kjeften foreløpig, og vente med bastante uttalelser - og det gjør jeg også !
    Nå er det bare løpende info - og desinfo - i skjønn forening. Men håpet er der - håpet om at det snart er slutt på evige runder på Se og Hør-folkets arena - ekspertenes venterum.

Så får vi se hvordan det ender.......

Hvilepulsen har sunket litt - treningspulsen på dagens joggetur også.
    Kan jo tyde på at jeg tåler mer Armour, og øker dosen mandag til 3G/dag.

Dagsdose Armour : 2,5G
    Dagsdose D3 : 30µg

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ustabil stoffskiftetilstand.
    Hvorfor har noen det ? Noen må støtt regulere dosen og opplever ikke å finne sin idealdose. Ã…rsaker som varierende tarminnhold, og dermed opptaksvariasjoner er nevnt. Det er også kjent at ferritin og B12 nivået hos oss bør være langt over minstemålet for at vi skal unngå problemer.

Så i kjølevannet av en mer intens D-vitaminforskning de siste år, øker oppmerksomheten rundt begrepet. Det er jo livsviktig for kroppen og derfor skaffer den seg det på flere måter - som den gjør med andre livsviktige stoffer som feks. Kolesterol og B12.
    Kroppen kan produsere disse selv, men også få de gjennom mat.

D vitamin sier vi, men det er en felles betegnelse for tre steroider, ergokalsiferol som er D2 (kalles også bare kalsiferol) kolekalsiferol som er D3 og dehydrotachysterol.
    Og er de vitaminer ? I så fall er dette det eneste vitamin som kroppen kan produsere selv.
    Er det et hormon da ? I så fall er dette det eneste hormonet som ikke har en mengderegulerende mekanisme og som vi kan få fra mat.

Men det oppfører deg som et hormon i kalkstoffskiftet så det er vel like greitt å kaste konvensjoner på båten å kalle det et hormon ?

Det er D3 som er aktiv i kroppen og den vi bør ta tilskudd av. Iallfall om vinteren da vi får lite sol. Så mengden D3 i kroppen varierer med årstiden. Kan de skape den stoffskiftevariasjon mange av oss opplever ?

Dagsdose Armour : 3G
    Dagsdose D3 : 30µg

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nært Nordpolen...
    Meldinger
    7

Standard

Jeg følte meg skikkelig dass her på senvinteren- siden jeg bor langt nord så har det blitt lite dagslys og sol(spesielt med nyfødt). Begynte å ta av min datters d-vitamintilskudd, og allerede etter en uke merket jeg bedring hele kroppen. Det kan være en tilfeldighet, men stoffskifteverdiene bedret seg også etetr dette.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Side 1 av 15 123456789101112131415 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn