Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
29-06-08, 13:23 #1
Finnes det potetgull som er glutenfritt?
Jeg lurer på om det finnes potetgull som er glutenfritt?
http://www.matvareguiden.no/matvare9393.asp på dette potetgullet står det helt nederst etter at alt innholdet i pakken er ramset opp: "Allergener gluten og melk.
Betyr det at det inneholder dette eller at folk som har gluten og melk intollerase kan spise det?
-
29-06-08, 23:41 #2baremei Gjest
Olivero potetgull inneholder mye rart, og gir en formidabel reaksjon hos poden, som ikke skal ha hvete (gluten er ikke synderen for ham).
Sørlandschips skal inneholde kun olje, potet og salt, og jeg kan ikke begripe hvor gluten i så fall skulle komme fra?
Du får lese på pakkene i butikkene, alle ting skal være oppgitt.
Og visste dere at soyasaus inneholder gluten? Og at gluten kan skjule seg i mye annet rart, f.eks. i maltekstrakt?
-
30-06-08, 12:05 #3
soyasauce faktisk, det visste jeg ikke. Er jo til å bli idiot av alt man må holde seg unna hehe
Men på den ene pakken sto det at den inneholdt solsikke olje og masse annet som ikke var glutenfritt. Men helt nederst sto det som nevnt allergener melk og gluten. Ka i granskauen betyr det? Vanligvis står det at det KAN inneholde SPOR av melk og gluten/hvete
-
10-07-08, 17:17 #4
Hallo!
Viktig å holde seg unna soyasaus og maltekstrakt ja! Det er mye å passe på i starten når man begynner med glutenfritt kosthold. Jeg kunne ikke skjønne at lakris inneholdt hvete, men det gjør den (mange typer i alle fall). Jeg spiser hvetestivelse f.eks. som utrolig nok har veldig lite gluten i seg og regnes derfor som glutenfritt, men de som er veldig allergiske/intolerante må holde seg unna dette også.
Jeg tror selv at jeg ikke er hyper-reaktiv på spor av gluten, så alt som det står "kan inneholde spor av gluten" på, spiser jeg. Grunnen til at det står på massevis av potetgull og de fleste typene sjokolade er at disse varene blir produsert i fabrikker som også produserer ting med hvete i og at det derfor _kan_ forekomme forurensning av det som egentlig er glutenfritt. Slik har i alle fall jeg forstått det.
Er ikke solsikkeolje glutenfritt gutt_81? Det har jeg ikke hørt om. Hvis det står allergener melk og gluten så har jeg nok holdt meg unna
Det betyr at varen inneholder allergener (altså ting man kan være allergisk mot som i dette tilfellet er melk og gluten).
Jeg anbefaler å titte litt på ncf.no eller cøliakiforumet for de som lurer på ting ang. glutenfritt kosthold
Hilsen LiljeAutoimmune sykdommer:
-Hypothyreose siden 1993 (tar nå 875 ug Levaxin i uka + 15 ug Lio daglig)
-Cøliaki siden ca 2001
-Vitiligo
-
10-07-08, 19:13 #5baremei Gjest
Det kan jo i hende i tilfellet med solsikkeolje at det kanskje hender at de med allergi for hvete og melk kan ha kryssallergi, og da gjerne mot solsikke?
Dette kan jeg egentlig lite om, bare en tanke.
For det er vel ganske vanlig at de som har allergi mot bjørkepollen også bør holde seg unna visse matvarer, nettopp pga kjent kryssallergi hos mange, slik at man ikke trigger den allergien også?
Svar med sitat
Bokmerker