Jeg har møtt noen hvis hele familie har en normal TSH på 20 og jeg tror ikke at noena v dem har problemer med å bli gravid.... hos dem er det også ft4 og ft3 som teller, slik som hos oss.

Men det med TSH kommer fra noen spesialister og det bel vedtatt i deres konferanser , og har med økonomiske aspekter av massundersøkelser å gjøre, altså retningslinjer som allmenleger skal teste etter når en vanlig pasient kommer for en sjekk. I USA er det pga de høye kostnadene mest økonomisk å bare teste for TSH når man krysser av på labarket hvis man mistenker littegrann stoffskiftet. (og jeg har lest på forumene at de ofte må trygle i årevis for å få målt TSH)
Her koster stoffksifteprøvene rundt 6 kroner synes jeg å huske mens de i USA koster flere hunder dollar har jeg lest. Da begrenser man seg til TSH siden den hos mange rekker.....og legene her leser amerikanske legeartikler og leser at TSH er viktig.

De legene som virkelig forsår stoffskifte, er uten unntak har jeg hørt leger som sliter med lavt stoffskifte selv,eller deres mor eller kone sliter med en vanskelig variant. Det fins nemlig mange pasienter som blir 99% bra på bare levaxin. Man må selv være en som sliter , elelr hvis mor elelr kne sliter, for å forstå at det ofte ikke er så enkelt som å gå etter TSH.

Den legen som er på 4M-klinikken, har selv sagt at hun har hatt graves og nå har de mange stoffskiftepaseinter under behandling der for stoffskiftet. Hun innrømmer på direkte spørsmål at de også går etter klonisk respons og ikke bare TSH men offsielt så går de etter TSH på 0,5-1,5 under behandling som er retningslinjene i Norge.
Andre leger sier som kjent at det feiler deg noe i hue hvis du ikke er bra når TSH er normal....
nora