Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    nord-troms
    Meldinger
    45

Standard Bedre form, men varierende på tsh...

Begynte på levaxin i januar i år, da på 25 mikrogram.
    Hadde da tsh på rundt 7,7(i oktober var den på 10,97).

Siden har jeg variert, vært nede på like under 6, sist var jeg på ca 6,6 og økte da dosen til 75 mikrogram(økt tidligere til 50).
    Nå har jeg tatt nye blodprøver, og tsh var da på 7,2.
    Har sjekket anti-tpo 2 ganger, og den er over 700, og var økende.
    FT4 var på 13 på første måling, er fortsatt på det, selvom den har variert litt.

Men har hatt vondt nederst i halsen i over en måned, så tror at det er skjoldbruskkjertelen som ikke har det helt bra.
    Vil det vises på blodprøve(senkning/crp), om det er skjoldbruskkjertelen som svikter?
    Noen med erfaring på når den begynner å svikte, går det fort, eller kan det roe seg igjen og fortsette med litt produksjon?

Nevnte om evt binyrer kan ha noe å si i forhold til fastlegen, men han trodde ikke det.

Går opp til 100 mikrogram fra og med i morgen, så blir det nye blodprøver i august.

Har kuttet kraftig ned på Jod, siden verdien var på det verste da jeg brukte kosttilskudd med jod(oktober).
    Formen er bedre siden jeg begynte på levaxin, men er ikke i toppslag enda.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Når anti-TPO er positiv er kjertelen på vei til å gå til grunne, men denne prøven kan ikke si noe om hvor langt prosessen er kommet.
    Mengdeprøver av de hormonene kjertelen produserer gir jo en pekepinn på hvordan det står til.

Når TSH er jo en stimulator for kjertelen. Jo høyere verdi, jo mer kjertelaktivitet. Når denne holdes så høy er ikke dette gunstig for antistoffene.
    En økning av dosen vil senke TSH og dermed senke aktiviteten i kjertelen.

Jod.
    Kjertelen er kroppens eneste forbruker av jod.
    Jo høyere TSH, jo med jod slippes inn til kjertelen og jo mer hormon lages det.
    Jod er en del av hormonet og nå som kjertelen raskt går mot defekt er det ikke lurt å innta jod - vi får allikevel nok i Levaxinen.
    Både for mye og for lite jod kan skape uheldige tilstander både for de med frisk og defekt kjertel.
    Mange tror jod er en stimulator - det er feil ! TSH er den eneste stimulatoren.

Så i den tilstanden du er i er det to feil - for mye jod og for lav dose.

Du er helt sikkert ikke i toppslag enda, det tar lang tid også om du er av dem som kan blir det.

Gjennomsnittlig dose er sånn 150µG/dag - noen sier 1,6µG pr. kg. kroppsvekt, men denne må nok overstiges til å begynne med for liksom å få det igang.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    nord-troms
    Meldinger
    45

Standard

Takk skal du ha n'Finn for kjapt og forståelig svar!

Det med jod har jeg funnet ut med surfing på nett, ikke fra legen, men sa i fra til han i dag at jeg har redusert jod, siden formen blir verre og tsh-verdiene høyere når jeg inntar jod.

Han er nok skeptisk siden jeg i løpet av et halvt år har gått fra 25 til 100 mikrogram, han mente i utgangspunktet at jeg ikke hadde trengt medisin så tidlig.

Men i dag var han mye mer opptatt av hvordan min form er i tillegg til verdiene, og da var det ikke tvil om å øke dosen!

Noe hensikt å bruke kortison for betennelsen som sannsynligvis pågår, eller skal den bare gå til grunne uten annen medisin?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Betimelig spørsmål der gretal - hvorfor settes det ikke noe inn på å stoppe den autoimmune reaksjonen i kjerteln ?
    Har sett enkelte steder at man prøver - bla med kortison og antibiotika så det er nok noe på gang.
    Soveputen er jo at "det spiller ingen rolle - de kan jo bare spise Levaxin etterpå". Og så tror de at alle blir som før........

OG - på pakningsvedlegget til både Levaxin og Armour står det at DØR behandling igangsetter skal binyrefunksjonen kartlegges.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    nord-troms
    Meldinger
    45

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Betimelig spørsmål der gretal - hvorfor settes det ikke noe inn på å stoppe den autoimmune reaksjonen i kjerteln ?
    Har sett enkelte steder at man prøver - bla med kortison og antibiotika så det er nok noe på gang.
    Soveputen er jo at "det spiller ingen rolle - de kan jo bare spise Levaxin etterpå". Og så tror de at alle blir som før........

OG - på pakningsvedlegget til både Levaxin og Armour står det at DØR behandling igangsetter skal binyrefunksjonen kartlegges.
    Legen snakket om at hvis symptomene ble for ille, kunne vi forsøke det, men da er det jo sannsynlig for sent....
    Har det skjedd som du veit at man klarer å ha en viss produksjon av tyroksin hvis man får stoppet ødeleggelsene, eller vil det bli et evig tilbakevendende problem?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg kjenner ikke til behandlingsresultater, men jeg tror ikke de er kommet så langt at de greier det - enda.
    For best resultat er det sikkert viktig å starte behandlingen tidlig.

Kjertelen ødelegges jo innvendig fra. Man kan ta er FNB (vevsprøve) av kjertelen for å fastslå om ødeleggelsen er igang.

Ellers er det jo mulig å operere vekk deler av kjertelen og da tar den seg jo opp igjen etter en tid.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Om å stoppe det autoimmune angrepet på skjoldbruskkjertelen: Det er et prosjekt på gang, www.ahsta.com og mange prøver nå ldn for det. Jeg har postet om det i alternativ-mappa her.

Men med en TSH på 10 og 7, ville jeg si at kjertelen er ganske angrepet. Du bor vel normpå, eller i vest? Her rundt Oslo rekker det å ha en TSH på 3,6 eller 4 (avhengig av lab) for å starte på levaxin. Nordpå venter de ofte til TSH er 10 har vi hørt.
    Jeg hadde en TSH på 2,5 men da var ft4 på 10,5 (10-20 var referanseområdet på fürst da) når jeg salv forlangte å begynne på thyroxin. (Man har en del man kan bestemme selv etter loven i Norge. I andre land er legen enerådende men pasientene går noen ganger til 20-30 leger for å få hjelp med stoffskiftet..)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    nord-troms
    Meldinger
    45

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Om å stoppe det autoimmune angrepet på skjoldbruskkjertelen: Det er et prosjekt på gang, www.ahsta.com og mange prøver nå ldn for det. Jeg har postet om det i alternativ-mappa her.

Men med en TSH på 10 og 7, ville jeg si at kjertelen er ganske angrepet. Du bor vel normpå, eller i vest? Her rundt Oslo rekker det å ha en TSH på 3,6 eller 4 (avhengig av lab) for å starte på levaxin. Nordpå venter de ofte til TSH er 10 har vi hørt.
    Jeg hadde en TSH på 2,5 men da var ft4 på 10,5 (10-20 var referanseområdet på fürst da) når jeg salv forlangte å begynne på thyroxin. (Man har en del man kan bestemme selv etter loven i Norge. I andre land er legen enerådende men pasientene går noen ganger til 20-30 leger for å få hjelp med stoffskiftet..)
    Takk skal du ha
    Bor nordpå, og har vært oppe i 10,97 på det verste, men kuttet da ut mest mulig jod siden jeg ble verre både i form og på verdier.
    Har hatt tsh på fra 8 til litt under 6 i år(mens jeg har nådd opp til 75 mikrogram pr.dag), og nå er ikke lengre legen skeptisk, det har nok gått opp for han at jeg er avhengig av levaxin!
    Har anti-tpo på over 700(tidligere i år, og den var økende), veit ikke om det sier noe om hvor mye skadet kjertelen er?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg synes du har veldig høye antistoffer.
    Jeg mener også at hvis du hadde bodd her så hadde du blitt satt på levaxin mange år siden. Trenger bare være over den til enhver tid gjeldende referanseområdet ved to målinger egetnlig her, og da merker laboratoriet svaret med en *.
    Men lenger ute på landet, i Hedmark samt i Østfold, har vi hørt historier hvor legen har tittet i årevis på høy TSH uten å gjøre noe. I østfold så har jeg hørt at legen ikke gjorde noe i et tilfelle med høy TSH fordi ft4 ikke var under referanseområdet ennå og dama hadde masse plager og symptomer lenge. Og i Hedmark var det en hvis lege hadde latt TSH være 24 og 42 i årevis og hun sovnet på jobben med en TSH på noenogåtti. Hadde blitt proppet med antidepressiva mot symptomene i årevis. Hun skrev en klage til fylkeslegen angående legen.

Hva er øvre grense av referanseområdet på det laboratoriet i nord som har kjørt prøvene?
    Jeg har hørt at de vanligvis ikke vil gi en levaxin før TSH har vært 10 ved et par målinger der oppe.
    Det andre triste er at TSH i seg selv stimulerer antistoffene og at man bør ha en TSH under 1 når man har antistoffer for å senke dem. Står i www.thyroidmanager.org som er ment for leger og som stadig oppdateres.
    Virningene av antistoffene er at du blir sliten og får symptomer av dem alene. Man vet jo fra før at de som får antistoffbehandling fpor å fjerene Hepatitt C, en prosess som tar mange måneder, at de blir slite, slappe, får hypothyreosesymptomer, osv. Nøyaktig samme skjer med anti-TPO men legene legger ikke de to ingene sammen. Hepatittpasienter får lov å være slitne og utilpasse , mens vi som har nesten samme type antistoffer blir tilkrevet ting i "hue" hvis vi kager over samme symptomer, fordi stoffskiftetallene er "normale".

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    nord-troms
    Meldinger
    45

Standard

Har nok hatt dette i et par år, men har ikke blitt sjekket for stoffskiftet før i oktober i fjor, etter å ha hørt at vi har det i familien...

Måtte "overtale" for å få begynt på levaxin i januar i år, mye pga av at tsh var gått ned av seg selv(til rundt 7-8).
    Men kuttet ned på jod, og jobbet minimalt i et par måneder, så følte meg bedre da.

Fikk høre at de vanligvis ikke begynte å behandle før man var over 10, men har det på 1.prøven at jeg var på nesten 11.
    Og formen var såpass dårlig at jeg fikk lov til å begynne....

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn