Viser søkeresultater 1 til 10 av 29
Threaded View
-
27-06-08, 16:54 #9Hildemor Gjest
Hei igjen Solstråle
Det er klart at Tsh har en betydning i og med at dette er selve signalet til kjertelen om hva den skal gjøre. Produsere mer eller mindre
Men du og jeg, i hvertfall jeg har en kjertel som ikke produserer mer. Din produserer kanskje litt fortsatt fordi du er relativt tidlig i behandlingen av denne sykdommen. Det vil si at dette systemet nå er litt "ute av kontroll". Kanskje kjertelen din kjemper litt og det gjør tin litt ustabilt.
Spesialister snakker alltid om det optimale og derfor ser man gjerne dette 1-tallet nenvt overalt. Det som er pussig er at et fåtall har en tsh som ligger stabilt på 1. Hvis man ser på ref.verdiene på tsh, så skal de i følge mitt laboratorie ligge mellom 0,2-3.5. Det betyr at hos antatt friske så varierer altså tsh ganske mye. Hos oss som har sykdommen tror jeg rett og slett spesialistene ikke helt henger med på at avviket kan være enda større. Selv om de sikkert ser det daglig.
Stoffskifte er komplekst - hver celle i kroppen påvirkes av det. Derfor er ikke det viktigste hva som står på papiret, men på hvilke verdier du føler at du fungerer optimalt. For da har kroppen din det bra. Er du nærmest symtomfri - men har en tsh på 6, så fungerer kroppen din
Jeg vet at det fokuseres ekstra mye på tsh på rundt 1 i forhold til graviditet - uten at jeg sitter på noe inngående kunnskap om det. Men ser du befolkningen under ett - vet du altså at det løper mennesker rundt med tsh på 4.5, 6, 1.2, 2.3, 0.2, 0,1 (det er disse ref.verdiene er satt ut i fra) etcetc - og de blir gravide
Jeg vet imidlertid ikke hvilken betydning din tsh har for utviklingen av fosteret, men hvis det er som din endokrinolog sier ville mange i verden rett og slett aldri få barn fordi de ikke har en tsh på 1 og slik er det ikke
Jeg er sikkert på at når din kjertel roer seg litt - dette kan ta litt tid vet du, så blir verdiene mer stabile. Alt faller litt til ro i kroppen. En evnt graviditet kan jeg ikke spå noe om - men jeg tror ikke det kommer til og avhenge av din tsh
Man vet at en del med lavt stoffskifte sliter med og bli gravide, og slik er det bare. Men det er også faktum for de som ikke har stoffskiftesykdom. Så ikke tenk så mye - lev som om du var frisk når du føler deg bra
Vi må ta livet som det kommer og det det bringer oss alle sammen....

Svar med sitat
Bokmerker