Viser søkeresultater 21 til 30 av 145
-
19-06-08, 16:13 #21
Jeg skal forsøke kutte ut Levaxin, hva nå ?
Jeg skal forsøke kutte ut Levaxin over en tid for å se om det har en positiv eller negativ effekt på kroppen. I samarbeid med legen altså.
Jeg startet med nedtrappngen for to dager siden, gikk fra 50 til 25 microgr. Levaxin, men hvor lang tid skal man bruke på en slik nedtrapping ? Jeg har hørt det kan være en belastning for hjerte om man kutter den ut på et blunk ?
Jeg har foreløpig ikke merket noen forskjell, men så er det ikke lenge siden jeg halvverte dosen heller
Grunnen til at jeg skal forsøke dette er fordi legen jeg går til har nå funnet ut at jeg har en feil i arvemateriale/ genfeil i kroppen (etter å ha tatt en gentest) som har gjort det slik at jeg kom i overgangsalderen i en alder av 23 ( i dag er jeg noe eldre) og som da har medført at stoffskifte mitt ble for lavt. Hun uttalte ved mitt siste legebesøk som var på mandag at det kunne hende at jeg ikke skulle ha Levaxin likevel, at hormontabl. kan holde dette i sjakk. Hm..
Hva tenker dere ?
Jeg syntes tanken hennes var interessant
Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis
(-som føles å ta en eeeevighet)
-
19-06-08, 16:40 #22Hildemor Gjest
Heisann
Godt at du har en lege som tenker litt alternativt og er villig til og finne løsninger. Jeg har aldri hørt om hjerteproblematikk tilknyttet nedtrappin av Levaxin, men det påvirker jo alle celler i kroppen, så og bruke litt tid er nok greit.
Du har jo sikkert stått på Levaxin en tid - så da gjør det vel ikke noe og stå på det en stund til og la kroppen gradvis få venne seg til endringene. Jeg hadde gjort nedtrappingen i samråd med lege. Noen uker (4-6) på ny mindre dose og blodprøve for og se hva som skjer med stoffskiftet ditt.
Lykke til!
-
19-06-08, 17:44 #23
Leaxin har en halveringstid på en uke.
Det betyr ikke at den er ute etter to uker, men at det er 1/4 igjen.
Det halverer seg hver uke og regnes som "ferdighalvert" etter 6-8 uker.
Klart at hun har rett i dette !
Slik kan det gå nåe man setter igang med saker uten å være skikkelig utredet !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-06-08, 21:02 #24
Tusen takk for hurtig svar
Nå ble jeg glad.
Jeg føler det som en lettelse på en måte, samtidig som jeg ikke vet hva som vil bli bedre eller om det vil bli bedre i det hele tatt. Det jeg merker iallefall er at både hormontabl. jeg tar for overgangsalderen og at jeg da i tillegg har tatt Levaxin, har gjort enkelte ting vondt verre. Når jeg da kom til legen min på mandag, fortalte hun meg om min genfeil og som hun uttalte "jeg tror kanskje ikke du skal ha Levaxin" .
Så satte hun seg ved pc'en og skrev en begrunnelse for hvorfor jeg skal forsøke kutte det ut og jeg satt med et "er dette mulig?"- igjen. Jeg trodde jo aldri jeg skulle kunne slutte med levaxin etter at legene jeg har vært innom har uttalt at det er noe jeg MÃ… TA resten av livet, så skulle da en gentest kanskje motbevise alt . Vel, det gjenstår jo å se, men dette ville nesten være som et under, føler jeg
Her har jeg gått på Levaxin i snart 4 år, ikke har jeg følt meg bedre, tvert i mot, jeg har vært slapp, hatt en forstoppelse uten like og en tiltaksløshet og slapphet som ikke ligner noe. Nå har jeg fått motivasjon til å leve og jeg har ikke lenger en så ille forstoppelse. Det begynner å hjelpe på .
Har merket noe slapphet i det siste, men det kan jo ha en sammenheng med hormontablettene som jeg tar mot overgangsalderen, da spes. før menstruasjonen.
Jeg er så spent på alt dette , om det stemmer slik hun antyder
I så måte føler jeg for å rope det til alle legene jeg har vært innom som har feildiagnostisert meg
Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis
-
24-06-08, 13:26 #25
Rart altså, i går tok jeg min siste Levaxin på en stund etter å ha trappet ned på 1 uke, altså gått fra 50 til 25 og så til null, og jeg merker bedring på stemmen. Er ikke så sliten. Kunne bli sliten bare å snakke og være engasjert, men kanskje er det ønsketenking, jeg vet ikke ennå, men jeg kjenner altså ingen forverring til nå . Må bare krysse fingrene og tærne mine om at jeg spaserer den rette veien

Et spørsmål, hvor lenge ville dere ventet med å ta blodprøver for å se om det er noen forandring ?Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis
-
24-06-08, 14:09 #26
Den Levaxinen som er i kroppen halverer seg hver uke og regnes som ute av kroppen på 5uker.
Jeg hadde fulgt med på hvilepuls og temp. tatt med det samme du våkner.
Blodprøver kan du nok ta, men disse gir ikke særlig informasjon som er viktig på kort sikt.
Blodprøver er jo øyeblikksprøver og de bør jo tas når kroppen er i en stabil situasjon.
Hvis kjertelen først skal opparbeide denne, vil det gå mange måneder - og i den tia vil du sikkert få symptomer.
Den første uka vil du få det bedre fordi kroppen slipper den daglige Levaxinen. Så vil du få symptomer på lavt stoffskfte. Da stiger TSH, og dette vil stimulere kjertelen til å øke sin produksjon.
Etter en tid med oppbygging av produksjonen vil du merke bedring - - - hvis kjertelen er istand til å produsere på egenhånd da.
Hvor laaaang tid du skal være tolmodig ?
Det er vanskelig å si. Det kommer an på så mye, men det bør jo komme igang da.
Jeg gikk 3mnd uten at det kom igang - og det vil jeg ikke anbefale.
Jeg fikk forstoppelse og var fullstendig ute. Etter 12 uker var TSH=160 og fT4=0.
Men forskjellen på oss er jo at jeg gikk fra en mye høyere dose - som vil bety at jeg trengte det mer enn deg. Altså min kjertel var mer defekt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-08-08, 20:42 #27
Hei igjen alle sammen
Tenkte jeg bare skulle gi et lite pip fra meg. Lenge siden sist, men jeg lever og har det godt altså. Har mer energi og livslyst enn før og det føles fantastisk
6 uker uten levaxin på mandag. Jeg tok blodprøver på mandag og fikk svar i dag.
Fritt T3 ligger på 4,8
Fritt T4 ligger på 12,6
TSH ligger på 3,2
FSHen min er fortsatt høy, men den har begynt å bevege seg nedover og det føles godt. Dessuten er fordøyelsen min i god form. Jeg har ikke lenger forstoppelse og hetetokter og dét føles som.. ja, ubeskrivelig. Forferdelig når livet bare dreier seg om å sove/hvile og komme på toalettet for et ungt menneske. Ja, ille uansett om man er gammel eller ung når man egentlig vil føle hvordan det er å leve normalt.
Jeg tør ikke håpe på at jeg skal kunne kutte ut medisinene for godt riktig ennå, men neste prøver skal jeg ta i september.
Har dere noen tanker angående mine prøver ?
Sist jeg målte TSH som var på vårparten (mars/april) så lå den på litt over 2.Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis
-
07-08-08, 21:49 #28
Skulle ønske det var meg .....
Jeg syns du kan tillate deg en forsiktig optimisme jeg da Flower.
Det er fint at TSH er såpass, da stimuleres kjertelen til å øke, og det trengs jo enda litt.
Syns likevel det har gått rimelig jeg da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-08-08, 09:50 #29
Takk for svar n'Finn (:
Da jeg var hos en halsspesialist for 2 mnd siden så sa han at kjertelen kunne gå tilbake til "normalen" i beste fall.
Men om den stiger i verdi, altså TSH'en, hva da ? Eller synker? Den har jo steget fra å være på litt over 2 til 3,2 ? Først trodde jeg ikke det var så bra, at den burde holde seg på så lite som mulig ?Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis
-
10-08-08, 10:57 #30
TSH virker på den måten at den slipper jod inn i kjertelen. Jod kan betraktes som deler til produksjonen - jo flere deler, jo flere hormoner produseres.
Man kan for enkelhets skyld også betrakte TSH som en produksjonsstimulant, som en "pisk" eller som en gasspedal.
Du har jo enda litt lite T4, om en skal tro blodprøven, og det er jo kjempebra at TSH-systemet hat oppfattet dette. Det kan man se på at TSH-økningen fører til at T4 mengden øker, eller iallfall holder seg.
Det tar jo noen uker å måle dette, så det blir jo bare spennenede.
En uheldig utvikling vil feks. være at TSH øker samtidig som T4 faller, men man kan forvente prøver som kan vise en slik tendens også, uten å uroe seg. Man må se flere prøver under ett, så prøv om du kan få tatt prøvene med nogelunde samme mellomrum. Det gir best grunnlag for tolking.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Startet Levaxin/Armour. Riktig dose?
Av Siriusen i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 12Siste melding: 12-12-10, 11:49 -
Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifteSvar: 72Siste melding: 17-05-10, 13:55 -
Jeg skal opereres på Ullvål, så håper kirugene dere er flinke.
Av mor3barn i forumet Høyt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 08-10-07, 12:31 -
Jeg har startet kombinasjonsbehandling T4/T3 :)
Av Anne Ma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 31Siste melding: 08-10-06, 21:27
Svar med sitat

Bokmerker