Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
16-06-08, 11:20 #1
Blodprøver for en kollega- kan noen hjelpe med å tolke?
Jeg sendte med henne en liste over blodprøver hun burde få tatt, og selv etter å ha levert den til legen, klarte han ikke å få tatt alle. Blant annet ble ikke Anti TPO tatt:-(
Men her er resultatene. Høyt kortisol og høy ferritin....lav FT4 og "normal" TSH.
S-Kortisol tatt kl. 08:00 : 833* (ref. 252-680)
Hematokrit: 37* (ref. 0,41-0,51)
Hvite blodleg: 8,6* (ref. >8)
S-Ferritin: 228* (ref. 13-150)
S-Folat: 12 (ref 8-40)
Ft4: 13 (ref 12-22)
TSH: 2,2 (ref 0.4-4.4)
S-HDL Kolestorol 2,0 (ref. 1-2,7)
Ion Kalsium: 1,23 (ref. 1,20-1,36)
S-Kalium: 3,8 (ref. 3,5-5)
S-Kolesterol: 5,3 (ref. 3,3-6,9)
Noen innspill i forhold til dette? Legen er på ferie, så hun får ikke time før etter sommeren. Og formen er ikke god..
Tusen takk på forhånd!
-
16-06-08, 19:31 #2
Det er jo en status som vil øke behovet for enda en prøve.
Høy ferritin kan være så mangt - også en pågående infeksjon.
Hematokrit er lav så det skulle ikke være hemotomakrose da tror jeg.
Burde nok ta en infeksjonsstatus, leverprøver og sånn.
Lav fT4 kan ha andre årsaker enn stoffskiftet, men det er jo fint å vite om antistoffer.
Det er jo ille å gå hele sommeren - ingen private i nærheten ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-06-08, 16:01 #3
Hematokrit er et mål for hvor mye vann det er i blodet på en måte og har ikke noe med hemokromatose å gjøre....
Den der ft4 er skrekkelig lav og jeg ville følt meg helt dau med slikt tall.
(jeg hadde 10,5 med nedre grense på 10 dengang, tittet i papirene mine her om dagen, og TSH var 2,5 og legen sa det var utelukket at jeg hadde lavt stoffskifte, og det var etter at Hormonlabbens lege hadde skrevet at jeg bør spesielt overvåkes. Jeg var helt utkjørt hver ettermiddag når stoffksiftehormonene og energien var brukt opp for dagen. Jeg forlangte på eget ansvar å bli satt på thyroxin og merket etter 20 minutter at det var det jeg trengte.)
er prøven tatt på ettermiddagen? da er TSH det halve fra morgenen.
Mitt råd: få tatt:
TSH
ft4 ft3 anti-TPO
neste gang, og om morgenen.
og den der ang. hematokromatose, hvor svaret kommer i prosent, http://msa.ahus.no/modules/module_123/p ... 98a191a446 jernmetning elelr transferrinmetning. Skal være under 50%. Man må kanskje skrive det for hånd på labarket.
Det (hematokromatose) er en kjent grunn for lavt stoffskifte.
-
22-06-08, 17:50 #4
Takk for gode innspill:-)
Nora;
jeg reagerer også på lav ft4. Prøvene er tatt ca 13:30 om dagen tror jeg. Hun tok også kortisol den dagen, og den var 433. Men de ba henne komme tilbake og ta prøven kl 08 og da var den høy.
Jeg var ikke klar over at TSH blir lavere ut over dagen, så det var et godt innspill. Hun var overrasket over at ikke alle prøvene ble tatt første gangen, så hun skal ha med ny liste tilbake, der hun på nytt ber om at både anti tpo, t3 og ny tsh blir tatt.
-
22-06-08, 20:35 #5
Hematokrit er et forholdstall mellom volumet av de røde blodlegemene og det totale blodvolumet. 40% betyr at 40% av et totale blodvolumet er røde bøodlegemer.
Har man jernmmangel er også hematokritverdien lav.
Hemokromatose er en sykdom med forstyrrelse i jernomsetningen i kroppen. Jern er gift i for stor mengde og det er det alvorligste med sykdommen, men det fører også til at det produseres for mange røde blodlegemer.
Og det er dette som har gitt sykdommen navn. Kroma er det latinske ordet for farge og det er de røde blodlemene som gir blodet farge.
Det er forresten denne verdien man bruker for å avsløre om idrettsutøvere har brukt EPO. Et hormon som styrer produksjonnen av røde blodlegemer.
Fordelen med å ha mange røde blodlegemer, er at oxygentransporten øker og musklene kan da prestere mer.
Man kan oppnå en økning av de røde blodlegmene ved høyteopphold og opphols i høydehus.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
22-06-08, 21:11 #6
Hvis man er dehydrert så vises det på hematokrit, og hvis man har tisset mye pga en uoppdaget diabetes 1 eller 2. Vet om en hvor diabetes 2 ble oppdaget slik.
-
22-06-08, 21:37 #7
Det gjør det nok. Blodet blir tykkere da, og er det som er den helsemessig begrunnelsen for startnekt av utøvere.
Blodet blir for tyktflytende og er helsemessig betenkelig i idrettslig sammenheng.
For helsas skyld er det likegyldig på hvilken måte det er blitt slik.
Utøvere som har trent MYE passer meeeget på å drikke før testing.
Det er ulovlig å sette intavenøst vann, eller Hemohes som de Finnske langrennsløperene ble tatt for - de hadde ikke blitt tatt om de hadde satt fysiologisk vann.........
(da øker toalvolumet og hematokritverdien synker).• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker