Viser søkeresultater 21 til 27 av 27
Tråd: "Ufarlig" dose kortison?
-
14-06-08, 21:18 #21
hei Stina
Forstår jeg deg riktig at du har fått resept på cortef?
Hvor mye hydrokortisonkrem bruker du pr dag?
Det som er viktig med HK er at dosen ikke blir for stor slik at hypofysen slutter å sende beskjed til binyrebarken om å produsere cortisol sjøl. Derfor anbefales 20 mg pr dag, men noen trenger mer og det må man kjenne seg fram til ved å stå på dosen en stund og så øke hvis virkningen ikke er god nok.
Iflg artikkelen til dr. Peatfield produserer binyrene mye mer enn 20 mg pr dag, spes i stressede perioder, så 20 mg er en liten dose. På yahoo-gruppen http://health.groups.yahoo.com/group/Na ... sADRENALS/ sier Val, som svarer på alle spm der at hun aldri har sett noen som har blitt bra av en dose lavere enn 20 mg. Hun sier også at hun aldri har hørt om noen bli bra av binyreekstrakt alene. Det hjelper ja, men hun mener man må til med HK for å få binyrene til å heles.
HK senker vit D og kalsium, kalium og natrium(?). Pass derfor på å ta tilskudd. Det anbefales å ta havsalt (1/2 ts i et glass vann et par ggr om dagen har gjort underverker for meg, spes på varme dager - får umiddelbar energi)
Hvis du begynner med cortef må du legge sammen den totale dagsdosen av hydrokortison, det er derfor viktig at du vet nøyaktig hvor mye krem du tar. De sier at 1/4 ts tilsvarer 10 mg. Jeg bruker engangssprøyte, se dr.P-tråden min. Det at du ikke har noen virking av kremen er sannsynligvis fordi du får for lite. Jeg merket forskjell først når jeg kom opp i 20 mg.
Jeg har prøvd kvantemedisin, og det har hjulpet...litt. På samme måte som med binyreekstraktet tror jeg, binyrene får en boost, produserer mer HK og jeg blir bedre en stund, men så blir de eeenda slitnere etterpå.. HK gjør det motsatte, lar dem hvile og heles slik at de kan produsere normalt etterhvert. Det er visst hele poenget.Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.
-
15-06-08, 11:20 #22
Har lyst til å tilføye litt i tråden din Stina :
For en stund siden oppdaget jeg at salt hadde virkning på leggkrampene mine - og jeg har sett at du skriver om det anitab.
Smøring med kortisonkrem tror jeg har en mer langtidsvirkning.
D-vitamin får jeg kramper av og er derfor usikker på hva som egentlig er årsaken.
Det at jeg oppdaget at salt har sånn direkte virkning fikk meg til å tenke binyrer og aldosteron, men finner lite om dette.
Har dere noe ?
Jeg bruker også havsalt - fra Mariager fjord i Danmark.
Der kaller man det for "sydesalt" - fordi det lager en sydende lyd når det dannes.
Det er et flaksalt og jeg tar det jeg får mellom to fingre opp til 4-5 ganger om dagen.
Om jeg glemmer det (og et gjør jeg) så får jeg kramper etter trening.
En klype eller to da, og krampene er borte !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-06-08, 22:25 #23
Sorry, n'Finn, har ikke noen god link til det med havsalt. Men jeg har lest at saltet senker aldosteron. Men jeg skal poste noe når jeg kommer over det.
Hos meg har det å drikke saltvann hjulpet også veldig mot overdreven tørste. Vet ikke hvorfor. Ennå.Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.
-
18-06-08, 00:06 #24
Hallo anitab og n'Finn
Jeg har fått en enkel hvit resept på 5 mg - 50 stk Prednisolon-tabletter. Hjelper ingenting det heller.
Vann med havsalt i har jeg forsøkt, sikkert i en av linkene dine jeg leste om det tidligere anitab. Og hvis du ikke følte deg bedre av det, så var det ikke det du trengte, så vidt jeg husker og forstod. Så etter noen ganger skulle jeg da ikke ha mer enn det - blærk! Om det kan ha virkning på krampene mine, det aner jeg jammen meg ikke.
I dag har jeg ellers vært til en annen lege som så ut til å ha en annen vinkling/tilnærmingsmetode til mine plager. Det var meget interessant. Hun satte ord på så mange av de tingene jeg selv har fundert nå på de siste årene. Jeg lot henne snakke, fordi jeg var engstelig for å si for mye og få en eller annen merkelig reaksjon. Så jeg håper det inderlig holder, det blir veldig spennende fremover. Vet ikke om det er noen kur, men bare å bli møtt med seriøsitet og forståelse - det er i det minste balsam for sjelen.
Jeg vil ikke fortelle om dette enda her inne, kanskje aldri, vi får se. Jeg føler meg rett og slett litt utrygg her inne etter stenging av tråd sist. Egentlig uten forvarsel for min del, og jeg kan ikke se at vi har gjort noe "galt". Jeg har ikke bruk for de ekstra belastningene det medfører å skulle spekulere og bearbeide slikt. Møter egentlig nok av slikt ute i den "virkelige verden", og jeg trodd at Sonjas var bedre enn som så. (Og det er vanskelig nok å "utlevere" seg som en til tider gjør her, så man blir da litt sårbar for andres respons.) Men, men, ingen er jo fullkomne. Vi får se hva som skjer fremover. Har jo vært så artig, lærerikt og hyggelig å drøfte med en del av dere her inne. Og mange har jeg jo fremdeles kontakt med på mail og annet, så jeg går jo ikke tomhendt herfra - hehe
Mine aller beste ønsker til dere!"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
18-06-08, 17:54 #25
Hyggelig at du har funnet noen som kan hjelpe deg Stina, men ikke så hyggelig det andre du skriver da.
Det er viktig at sånne som oss har et fristed - og om jeg kan, så vil gjøre det jeg kan for å bevare det.
Til anitab, så er det første gangen jeg hører om noen som har slike problemer - og som har løsninger.
Vi får prøve å holde oss oppdatert.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-06-08, 12:22 #26
Fant noe her n'Finn
http://www.tuberose.com/Adrenal_Glands.htmlTwo major causes of exhaustion are loss of sodium ions (decreased aldosterone) and depletion of adrenal glucocorticoid hormones such as cortisol, leading to decreased gluconeogenesis, rapid hypoglycemia, sodium loss and potassium retention. Simultaneously, insulin levels are still high. Body cells function less effectively in this condition as they rely heavily on a proper amount of blood glucose and the ratio of sodium to potassium. As a result, your body becomes weak.
Stina, synd at du føler du må trekke deg unna. Men godt å høre at du har fått et håp om hjelp nå. Men lov meg at du sjekker ut hvor mye hydrokortisonkrem du bruker, og når på døgnet(skal være høyest om morgnene) Hvis du har tatt for mye i ett jafs har det bare gjort vondt verre..Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
-
19-06-08, 17:47 #27
Takker for den anitab - skal forsøke å gå videre på den.
To hovedårsaker til utmattelse er tap av natriumioner (minket aldosterone) og tømming av adrenalt av glucocorticoide hormoner slik som cortisol, som leder til lavere gluconeogenese, hurtig hypoglykemi, natriumtap og kalium retensjon.
Samtidig er insulinnivået enda høy. Kroppens celler fungerer mindre effektivt under slike betingelser.
De er avhengige av en skikkelig mengde blodglucose og forholdet mellom natrium og kalium.
Resultatet er at kroppen blir svak.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker