Viser søkeresultater 11 til 20 av 39
-
02-06-08, 19:38 #11baremei Gjest
Beklager, det der var den omvendte hjernen min som slo til igjen. Ikke et hypo-symptom, det er "baremei". Så jeg bærer nicket med rette.Det gjør det også at du får Neo-M med en TSH på 0,04.
Selvfølgelig er det nok riktig at du får Neo-M - det jeg nok mente sånn utpå natten er nok at du muligens burde få litt høyere dose. Men det må du snakke med legen din om.
-
03-06-08, 00:08 #12Hildemor Gjest
Heisann
Det ser ut som om du kan være på vei mot høy igjen ja, men det kan jo ikke forutsies, men prøvene dine viser jo en FrittT4 på vei opp og en Tsh som nå er utenfor referanseverdiene.
Nye blodprøver om noen uker vil sikkert avdekke behovet for om du trenger mer Neo en periode. Behandling av høyt stoffskifte tar tid, neon ganger får man stabilisert det - andre ganger ikke. Det betyr nye runder med Neo eller at andre behandlingsmetoder må til.
Men det viktigste er hva som skjer her og nå. Prøvene indikerer i hvertfall ikke lavt stoffskifte, men tørr hud og heshet kan også være symptomer ved for høyt.
-
04-06-08, 10:45 #13
Jeg hadde både tørr hud, tørt hår og heshet, men mitt stoffskifte var for høyt..
Jeg skjønner veldig godt at det ikke er noe kjekt å gå og vente med en eventuell graviditet, men jeg kan også fortelle deg at det er ikke noe kjekt å gå gravid med høyt stoffskifte heller! Man går konstant og bekymrer seg for om dette går bra! Jeg er nå seks uker på vei og det er langt fra sikkert om dette kommer til å gå bra! Jeg har også mistet to ganger før jeg fant ut at jeg hadde for høyt stoffskifte, men denne gangen har jeg kommet lenger enn de to gangene så håpet er der! Skal i dag på min tredje kontroll i svangerskapet.. føler meg som en nålepute og har bare lyst til å ligge under dynen i sengen min for å sove for jeg er DØNN sliten på grunn av svangerskap, bekymring og sikkert litt stoffskifte...
Så anbefaler deg på det sterkeste å la det bero til du i alle fall har vært hos endokrinolog, noe som jeg mener du burde ha vært til FOR lenge siden uansett!
-
04-06-08, 10:45 #14
Jeg hadde både tørr hud, tørt hår og heshet, men mitt stoffskifte var for høyt..
Jeg skjønner veldig godt at det ikke er noe kjekt å gå og vente med en eventuell graviditet, men jeg kan også fortelle deg at det er ikke noe kjekt å gå gravid med høyt stoffskifte heller! Man går konstant og bekymrer seg for om dette går bra! Jeg er nå seks uker på vei og det er langt fra sikkert om dette kommer til å gå bra! Jeg har også mistet to ganger før jeg fant ut at jeg hadde for høyt stoffskifte, men denne gangen har jeg kommet lenger enn de to gangene så håpet er der! Skal i dag på min tredje kontroll i svangerskapet.. føler meg som en nålepute og har bare lyst til å ligge under dynen i sengen min for å sove for jeg er DØNN sliten på grunn av svangerskap, bekymring og sikkert litt stoffskifte...
Så anbefaler deg på det sterkeste å la det bero til du i alle fall har vært hos endokrinolog, noe som jeg mener du burde ha vært til FOR lenge siden uansett! Lykke til i alle fall!! Dette går bra til slutt!!
-
20-06-08, 10:48 #15
Fikk svar på nye blodprøver igår og da var TSH: 0,20 og Fritt T4: 12,7. Har sjekket at det er Fürst som er laboratoriet. Ifølge normalverdiene som står på hjemmesidene deres er jeg innenfor normalen. Hvis jeg har tolket det riktig skal TSH være mellom 0,20-4,0 og Fritt t4 mellom 9,0-22,0. Legen står fortsatt på sitt og mener det er normalt, det samme sier de i resepsjonen hos legen. Da syns jeg det er rart at dere mener det er høyt enda? Kanskje dere mente at det var høyt da THS'en min var på 0,04 for da var den jo utenfor måleområdet. Men ellers har den vært på 0,33 og nå 0,20. Fritt T4 har vært normalt hele tiden såvidt jeg kan se.
-
28-08-08, 10:43 #16
Radioaktivt jod og graviditet
Kom meg endelig til spesialist idag etter 3 år med høyt stoffskifte. Han sa det fortsatt var høyt og jeg skal tilbake til uka og få en pille med radioaktivt jod. (Sto et eller annet om at han trodde det var Graves på arket hans) Jeg vil bli gravid og han mente at jeg kunne prøve etter ca. 3 måneder etter endt behandling. Han sa at mange mente man måtte vente 1 år, men at dette bare var tull. Jeg velger å stole på spesialisten min. Hva mener dere?
Leste også et sted at det ikke bør gis jod til kvinner som ikke er ferdig med å få barn? Stemmer det? Jeg vil jo få barn så raskt som mulig.
Har noen her hatt høyt stoffskifte og fått jod? Hvor lang tid tok det før dere merket noen forskjell, og hva merket dere best forskjell på?
Jeg har pr. idag ingen plager med mitt høye stoffskifte. Eneste er at jeg veier 13 kilo mindre enn før, og regner med jeg vil fyke opp i vekt igjen (håper ikke det da)
Må man forresten ligge på sykehuset noen dager etter man har tatt pillen med jod? Legen sa ingenting om det, det eneste han sa var at jeg ikke måtte løfte opp barn osv. de nærmeste dagene
-
28-08-08, 21:23 #17Hildemor Gjest
Re: Radioaktivt jod og graviditet
Heisann

Jeg har tatt radioaktivt jod for høyt stoffskifte. Og lever i dag med lavt som behandles med Levaxin. Når det gjelder graviditet etter behandling ville nok jeg etter egen erfaring ventet en stund, gjerne 1 år. Men dette blir jo selvsagt opp til deg. Jeg kan jo si dette av egenerfaring fordi det første året etter handlet om mye endringer og symptomer og midt oppe i dette hadde jeg ikke orket tanken på en graviditet. Stoffskiftet skal reguleres etter behandlingen og dette er sjeldent gjort på 3 mnd. Ideelt sett er vel ikke radioaktivt jod den beste behandlingen med tanke på graviditet og ung alder, men når annen behandling ikke fungerer er jo dette alternativet. Og den er vel foretrukket fremfor å fjerne kjertelen.
Selve behandlingen er relativt grei - du svelger kapselen og den gjør jobben. Du kan oppleve at stoffskiftet stiger ytterligere en kort periode - da kjertelen kjemper for å "overleve". Du har vel kanskje fått et inforskriv om dette? Du skal ikke ha nærkontakt med andre en periode på noen uker etter behandlingen. Selve behandlingen er enkel, du svelger en kapsel og den skal gjøre jobben med å senke stoffskiftet ditt. Jeg tok den på A-hus og reiste ut samme dag. Etter en 5-6 uker tok jeg prøver og de viste lave verdier og jeg startet opp med en liten dose Levaxin.
Jeg opplevde vektøkning, jeg var radmager så det gjorde i grunnen ikke så mye at noen kilo kom, men det kom litt flere enn jeg forventet. Men disse forsvant da jeg orket å være litt i aktivitet igjen. Jeg var mye mer preget av det høye stoffskiftet enn deg, så mitt aktivitetsnivå var lik 0 når jeg mottok behandlingen og et drøyt år etterpå. Så vektøkning behøver ikke nødvendigvis ramme deg på samme måte, men noen kilo kan du nok regne med, når stoffskiftet synker. Det betyr jo lavere forbrenning. Er du opperksom på det kan du gjøre noen endringer i kostholdet underveis og samtidig passe på å være litt i aktivitet hvis kreftene er der til det
Jeg ønsker deg lykke til
-
28-08-08, 22:29 #18
Hei og takk for svar
Du sier at radioaktivt jod er foretrukket framfor operasjon hvis ikke andre behandlingsmetoder fungerer. Regner med du her sikter til piller og Neo-Mercazole? Er iallefall kun det jeg har gått på hele tiden. Finnes det noen andre alternativer for meg da? Ønsker å bli gravid så fort som mulig.
Legen min sa at joden burde vært ute av kroppen innen noen måneder og at det er trygt å bli gravid da. Er dette feil, eller snakker du kun av egen erfaring, at du ikke orka osv? Hvilke symptomer fikk du etter joden?
Var også på Ahus. Er de flinke der? Jeg må jo bare stole på legen min da jeg ikke har anelse om hva han prater om.
Du sier også at man skal unngå nærkontakt med andre i noen uker. Legen sa til meg at jeg måtte unngå nærkontakt med barn, men regner med jeg kan jobbe som vanlig?
Har ikke fått noen infoskriv enda. Var på Ahus idag og fikk time til behandling om 1 uke. Kanskje jeg får skriv i mellomtiden? Er det noen forholdsregler man må ta før behandlingen?
-
29-08-08, 01:01 #19Hildemor Gjest
Hei igjen

Meg bekjent finnes det 3 behandlingsalternativer: Medikamentel (neo og propyltiouracil), radioaktiv jod og kirurgi. I Norge prøver man først medisiner hvis ikke det er grunner til at et kirurgisk inngrep er nødvendig. I andre land, feks USA er det svært mange som behandles med radioaktivt jod som første valg og eller i Eurpopa er også radioaktivt jod relativt vanlig uavhengig av alder. I Norge snakker man derimot om å helst gi denne behandlingen til eldre, men man gir den i de tilfeller sykdommen ikke roer seg etter medisinsk behandling. Mulig det er endrede synspunkter på dette nå, men slik var det da jeg ble behandlet for 5 år siden. Kirurgi (fjerne kjertelen) gjøres vel helst ved stor plagsom struma og ved evnt funn av knuter. Men jeg kan ikke så altfor mye om hvorfor an velger det ene fremfor det andre bortsett fra at det avgjøres vel av de som vet hva som er best for deg i forhold til nettopp din sykdom og hvordan den har utviklet seg.
Når det kommer til graviditet etter behandling, så tror jeg rett og slett du bare må ta dette som det kommer. Det anbefales jo et stabilt stoffskifte før graviditet både med tanke på deg og fosteret og hvor lang tid dette vil ta, hva du vil oppleve av symptomer osv er umulig å forutsi. Jeg hadde ingen plager relatert til selve jodbehandlingen, det er som sagt å svelge en kapsel og etter det må man bare avvente å se hva som skjer. Mine symptomer var relatert til det høye stoffskiftet som ikke roet seg umiddelbart etter behandling selv om blodprøver viste lave verdier etter en stund, og etter oppstart med Levaxin fikk jeg også symptomer på lavt. Energiløshet var mest fremtredende, men også en hel del andre ting som følger evnt høyt/lavt stoffskifte. Dette har med min historie og gjøre og er derfor ikke relevant for deg som kan komme til å oppleve dette helt annerledes enn meg.
A-hus hadde jeg ikke spesielt mye med å gjøre bortsett en konsultasjon før behandling hvor jeg fikk litt informasjon, jeg tok scintiografi der (heter det det?) og radiaktivt jod. Videre behandling ble fulgt opp av fastlege som konsulterte med endokrinlogen ved blodprøver og ved oppstart av Levaxin og slikt.
Du får kanskje først infoskrivet ved behandlingen. Jeg husker ikke når jeg fikk det. Der vil det stå hvordan du skal forholde deg til de rundt deg. Du skal holde avstand til alle en periode, du er radiaktiv. Avstand betyr ikke at du ikke kan jobbe, men du skal holde deg på noen meters avstand for ikke å utsette andre for radioaktivitet over litt tid. Dette gjelder spesielt barn og gravide. Men folk kan jo være gravide uten at du vet det feks, så jeg tok nå hensyn og holdt litt avstand til de fleste rundt meg de 2 første ukene etter behandling
Jeg forstår at du har et ønske om å bli raskt gravid og den radioaktive joden er vel ikke noe hinder i seg selv for dette etter en stund, det anbefales vel at man venter ett år. Dette er nok mer opp til hvordan kroppen responderer på behandlingen og stabilisering av din sykdom.
Legger ved kopi med litt info til deg:
131-Iodbehandling Hyperthyroidisme
Formål
Hensikten er å slå ut noe av aktiviteten i skjoldbruskkjertelen (thyroideakjerelen) hos pasienter med høyt stoffskifte. Dette gjøres ved hjelp av moderate doser radioaktivt jod. Radioaktivt jod tas opp på samme måte som næringstoffet jod, og blir liggende i kjertelen en viss tid. Der vil det bestråle noen av cellene i en slik grad slik at de dør, og den totale aktiviteten i kjertelen vil reduseres, og på den måten senke stoffskiftet mot normalt nivå.
Hvordan skal du forberede deg til behandlingen?
Preparater som senker stoffskiftet (Neomerkansol) må seponeres på forhånd.
Graviditet/ amming
Gravide kvinner skal ikke behandles med radioaktivt jod, og graviditet må unngås det første året etter behandlingen. Amming må avbrytes.
Hvordan utføres behandlingen?
Du møter opp på Avdeling for Nukleærmedisin til avtalt tid. Der vil du bli informert om hva behandlingen går ut på, samt høre om forhåndsregler. Ved behov kan du få snakke med lege hos oss. Du får så en kapsel du skal svelge, eller en liten mengde flytende stoff som du skal drikke. Du kan deretter dra hjem.
Hvor lenge varer behandlingen?
Informasjon og inntak av radiofarmaka tar vanligvis 10-15 minutter
Etter behandlingen
En del av det radioaktive stoffet skilles ut i urin og spytt, og det er derfor viktig å drikke mye, samt tømme blæren hyppig. Urinsøl må unngås, og tannlegebehandling må unngås første døgn. Man bør ikke sove i samme seng som små barn og gravide den første uken. Ellers kan man omgås med andre som normalt. Man skal vanligvis møte til egen lege til kontroll etter en måned og utover. Dette avtales med legen.
Finnes det bivirkninger?
Pasienter som er behandlet med radioaktivt jod vil på lengre sikt ha økt tendens til å få lavt stoffskifte. For at dette skal oppdages og behandles tidlig, må pasientene gå til regelmessig kontroll en gang årlig.
Igjen lykke til!
-
29-08-08, 11:38 #20
Ok og tusen takk for svar. Var godt å få litt informasjon fra noen som har gjort dette.
Så får vi se hvordan dette går, og krysser fingrene for at stoffskiftet normaliserer seg så raskt som mulig.
Svar med sitat
Bokmerker