Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
Hybrid View
-
31-05-08, 09:40 #1
Jeg leser følgende:
"Definisjon: Med arvelig hemokromatose menes en medfødt tendens til å ta opp mer jern fra maten enn det kroppen har bruk for (1). Dette fører til økende jernlagre og risiko for skade av indre organer, spesielt leveren"
Trodde dette var kyssesyke! Hva heter blodprøven for kyssesyke?
"Diagnostikk av hemokromatose. Hos pasienter bør diagnosen mistenkes dersom transferrinmetningen er høy, over 55 % hos menn og 50 % hos kvinner. Mistanken styrkes hvis s-ferritin er over 200 mg/L. Hos yngre personer kan verdiene være lavere. Nære slektninger (foreldre, søsken og barn) av personer som er Cys282Tyr-homozygote, bør vurderes med hensyn til å bli testet for denne mutasjonen. Prøvetaking EDTA-blod, 1 mL"
Står her ferretin over 200 (jeg har Ferritin: 219) og Transferrinmetning over 55% (jeg hadde Transferinmetni 51%) bør vekke mistanke. Så da bør jeg nok få tatt denne testen.
Nora det står Prøvetaking EDTA-blod, 1 mL, er det noe annet en gentesten? går litt i surr her.
Leser videre:
Transferrinmetning bestemmes ved at man måler serumjern (s-jern) og total jernbindingskapasitet (TIBC). Transferrinmetning (i prosent) fåes fra følgende formel: s-jern/TIBC x 100 og er normalt mellom 15-45%. En del laboratorier gir transferrinverdi og ikke TIBC; TIBC-verdien kan da fåes ved å multiplisere transferrinverdi med 25,1. Transferrinmetning bør måles i fastende blodprøver og bør gjøres minst to ganger ved mistanke om hemokromatose fordi det kan være betydelig dag til dag variasjon. Verdier over 50% gir mistanke om hemokromatose. Etterhvert som tilstanden utvikler seg, vil man også få økning i serum-ferritin (s-ferritin). S-ferritin er høy ved hemokromatose og reflekterer størrelsen på kroppens jernlagre. Imidlertid vil mange andre tilstander som f.eks. infeksjoner også kunne gi forhøyet s-ferritin. S-ferritin over 150 µg/L hos kvinner og over 200 µg/L hos menn bør gi mistanke om hemokromatose når transferrinmetningen er høy.
HER kommer jeg til å tenke på Milten min som var forstørret, noe legen sa kunne ha vært pga en infeksjon.
Og til slutt:
"Fallgruver ved diagnosen: En rekke andre tilstander kan også gi høyt s-ferritin. De viktigste er akutte og kroniske infeksjoner, kreftsykdommer, lever og galleveissykdommer samt alkoholoverforbruk. I slike tilfeller er det ødelagte celler som frigjør ferritin til serum. Slike pasienter vil som regel ha normal eller lav transferrinmetning."
La inn dette om det er andre som skulle lure på det samme som meg

Svar med sitat
Bokmerker