Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
Hybrid View
-
31-05-08, 09:29 #1
[quote="nora"]Jeg har akkurat lest en liten bolk til om hemokromatose, og man kan ha det når transferrinmetning er på over 50%.
Forlang en gentest nå!
- Er det gentest jeg må ta for å finne ut om jeg har hemokromatose? Hvordan tas en gentest?
Det er ikke i blodet man ser hemokromatose, men jern avleires i skjul i organene og lager symptomer, typisk endokrine organer , thyreoidea, binyrer, hypofyse, alt.
Halvparten, 50% av cøliakerne, bærer genet for hemokromatose, det fins referanser på det i www.pubmed.com .
Din ft4 er forresten på 38% og ft3 på 65% opp fra bunnen av referanseområdet. Hvis det holder på lenge, får de fleste hyposymptomer av det. Jeg mener du allikevel går rundt hypo, det viser jo den høye TSH. Og AHUS har øvre grensde på 3,5 og i tyskland har mange lab 2,5 og noen 2,12. Ikke uten grunn.
Hmm...
Jeg har smerter i nakke og spesielt bekken og rygg hver morgen når jeg står opp. skjønner ikke hvorfor.
Du nevner også noe Nora om at ferretin skal være lav. Jeg kom i prat med en pasient som har cøliaki som sa at jernlagrene skulle være mye høyere en hos vanlige pasienter om du har cøliaki. 30 var normalt men 80 burde man ligge på mener jeg.

Svar med sitat
Bokmerker