Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
-
30-05-08, 12:47 #1
Mine beste prøvesvar så langt, men trenger hjelp!
Hei, og takk for alle innspill så langt!
Idag fikk jeg svar på mine siste prøvesvar:
Stoffskiftet:
TSH 3,5 (normal verdi: 0,40 - 4,0)
FT3 5,6 (normal verdi: 2,8 - 7,1)
FT4 17 (10 - 28.)
Andre prøver:
Ferritin: 219 (normal verdi: 15 - 350)
Jern: 28,8 (normal verdi: 9,0 - 34)
Magnesium: 0,88 (normal verdi: 0,70 - 0,95)
TIBC: 55 (normal verdi: 45 - 75)
Stoffskifte prøvene mine er vel helt normale nå er de ikke? Jeg har fortsatt slitenhet, hodepine og synsforstyrrelser (og sitter kun 30 min foran dataen fortiden).
Det var en prøve som et slo ut på det var følgende:
Transferinmetni 51% (normal verdi: 16% - 45%)
Hva er det for slags blodprøve? Tansferinmetni som det står på blodprøvearket.
Kom også til å tenke på en ting, når jeg hadde ultralyd av nyrene og skjoldbukkjertelen i Oslo, så sa hun som gjorde dette at hun så at milten var litt større en normalt, og spurte om jeg hadde hatt kyssesyke.
Kan jeg ha hatt kyssesyke tror dere? Var jo helt ødelagt før 1 år siden.
Uansett hvordan får man sjekket kyssesyke? Hva heter blodprøven man må ta? (bare så jeg vet)
Håper dere kan hjelpe meg nok en gang
-
30-05-08, 13:22 #2
Transferrinmetning bør gjøres fastende og to ganger.
Det er flere årsaker til at denne kan stige og må sammenholdes med flere, særlig TIBS men også andre blodprøver før det er mulig å si noe.
Verdien kan bla. variere over 50% fra dag til dag.
Kyssesyken - mononukleose frembringes av EpsteinBarr - viruset.
Det gir forstørret lever og milt i månedsvis og en utrulig slapphet.
Alle får dette - det er få over 5 år som ikke har hatt det, og en kan smittes av dette viruset 5 ganger og selv da gir det bare en viss immunitet.
Blodprøver avslører både resistens og aktivitet.
Sikkert mange som vet mer, så det kommer sikkert etterhvert.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-05-08, 14:27 #3
Takk for svar finn.
Hva er Transferrinmetning? Hva betyr det?
-
30-05-08, 17:39 #4
Stoffskifteprøvene dine er vel kanskje innenfor det normale hvis du IKKE går på tyroksin. Hvis du bruker tyroksin skal TSH mye lenger ned. (de anbefaler TSH på 1 +/- som en pekepinn, men det er helt individuelt).
-
30-05-08, 17:48 #5
Ja, det glemte jeg jo - transferrin er et protein som jernet bruker som transport.
Transferrinmetningen er altså hvor opptatt dette transportsystemet er.
Jern i kroppen og kroppens avhengigheten av jern er egentlig et paradox, for jern er giftig for cellene. Så giftig at ferritin som vi sier er lageret, der lagers jernet mellom cellene på en ganske spesiell måte.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
30-05-08, 21:07 #6
Har gått 7 mnd uten medisin nu. Men fortsatt like dårlig, øresus, slitenhet og forkjølt/tett i nese og ører, sysnforstyrrelser/dårlig konsentrasjon er det jeg plages med
Opprinnelig skrevet av Reven
-
30-05-08, 21:27 #7
Tett nese/hovne slimhinner kan følge hypotyreose,MEN MEN det er også ett av "kjennetegna" fra en skadet nakke hvor nervesystemet(autonome) påvirker nese/bihule. Alle symptoma dine KAN komme fra nakken.. er "helt i rute "der.......(vanlig at det "er noe" i indre øret også).
Unnskyld at jeg sier det på denne måten,men alle symptoma dine er "typisk" for den ulykka du har hatt!!! Jeg har dessverre ikke mer å bidra med for å prøve hjelpe deg .
Når det gjelder evnt. kyssesyke , vil vel en blodprøve avdekke om du har danna antistoff.Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
31-05-08, 08:14 #8
Jeg har akkurat lest en liten bolk til om hemokromatose, og man kan ha det når transferrinmetning er på over 50%.
Forlang en gentest nå!
de sier at skeader på organer ikke skjer før ferritin (en annen prøve de følger her i denne sammnenhengen) blir på over 1000.
Det er ikke i blodet man ser hemokromatose, men jern avleires i skjul i organene og lager symptomer, typisk endokrine organer , thyreoidea, binyrer, hypofyse, alt.
Beste bot er, hvis du ikke får diagnose straks, å holde kjeft og gi blod ofte, de gjør det i amerika. Her i landet så må de kaste blodet til hemokromatosepasienter enda det er fullt brukbart og de helst vil gi det til vanlig bruk for andre trengende. De skriver at de vil ha ferritin helt ned til , hva var det, 15 eller noe? Må lese på forumene.
Halvparten, 50% av cøliakerne, bærer genet for hemokromatose, det fins referanser på det i www.pubmed.com .
Din ft4 er forresten på 38% og ft3 på 65% opp fra bunnen av referanseområdet. Hvis det holder på lenge, får de fleste hyposymptomer av det. Jeg mener du allikevel går rundt hypo, det viser jo den høye TSH. Og AHUS har øvre grensde på 3,5 og i tyskland har mange lab 2,5 og noen 2,12. Ikke uten grunn.
Altså, få gjort gentesten for hemokromatose.
Og, hvis du er positiv for begge alleler, men ferritin ikke er skyheøy ennå, må du ikke slå deg til ro med det. Det er ens tor misforståelse. Prøvene må gjøres hvert år. Leste jeg.
-
31-05-08, 09:29 #9
[quote="nora"]Jeg har akkurat lest en liten bolk til om hemokromatose, og man kan ha det når transferrinmetning er på over 50%.
Forlang en gentest nå!
- Er det gentest jeg må ta for å finne ut om jeg har hemokromatose? Hvordan tas en gentest?
Det er ikke i blodet man ser hemokromatose, men jern avleires i skjul i organene og lager symptomer, typisk endokrine organer , thyreoidea, binyrer, hypofyse, alt.
Halvparten, 50% av cøliakerne, bærer genet for hemokromatose, det fins referanser på det i www.pubmed.com .
Din ft4 er forresten på 38% og ft3 på 65% opp fra bunnen av referanseområdet. Hvis det holder på lenge, får de fleste hyposymptomer av det. Jeg mener du allikevel går rundt hypo, det viser jo den høye TSH. Og AHUS har øvre grensde på 3,5 og i tyskland har mange lab 2,5 og noen 2,12. Ikke uten grunn.
Hmm...
Jeg har smerter i nakke og spesielt bekken og rygg hver morgen når jeg står opp. skjønner ikke hvorfor.
Du nevner også noe Nora om at ferretin skal være lav. Jeg kom i prat med en pasient som har cøliaki som sa at jernlagrene skulle være mye høyere en hos vanlige pasienter om du har cøliaki. 30 var normalt men 80 burde man ligge på mener jeg.
-
31-05-08, 09:40 #10
Jeg leser følgende:
"Definisjon: Med arvelig hemokromatose menes en medfødt tendens til å ta opp mer jern fra maten enn det kroppen har bruk for (1). Dette fører til økende jernlagre og risiko for skade av indre organer, spesielt leveren"
Trodde dette var kyssesyke! Hva heter blodprøven for kyssesyke?
"Diagnostikk av hemokromatose. Hos pasienter bør diagnosen mistenkes dersom transferrinmetningen er høy, over 55 % hos menn og 50 % hos kvinner. Mistanken styrkes hvis s-ferritin er over 200 mg/L. Hos yngre personer kan verdiene være lavere. Nære slektninger (foreldre, søsken og barn) av personer som er Cys282Tyr-homozygote, bør vurderes med hensyn til å bli testet for denne mutasjonen. Prøvetaking EDTA-blod, 1 mL"
Står her ferretin over 200 (jeg har Ferritin: 219) og Transferrinmetning over 55% (jeg hadde Transferinmetni 51%) bør vekke mistanke. Så da bør jeg nok få tatt denne testen.
Nora det står Prøvetaking EDTA-blod, 1 mL, er det noe annet en gentesten? går litt i surr her.
Leser videre:
Transferrinmetning bestemmes ved at man måler serumjern (s-jern) og total jernbindingskapasitet (TIBC). Transferrinmetning (i prosent) fåes fra følgende formel: s-jern/TIBC x 100 og er normalt mellom 15-45%. En del laboratorier gir transferrinverdi og ikke TIBC; TIBC-verdien kan da fåes ved å multiplisere transferrinverdi med 25,1. Transferrinmetning bør måles i fastende blodprøver og bør gjøres minst to ganger ved mistanke om hemokromatose fordi det kan være betydelig dag til dag variasjon. Verdier over 50% gir mistanke om hemokromatose. Etterhvert som tilstanden utvikler seg, vil man også få økning i serum-ferritin (s-ferritin). S-ferritin er høy ved hemokromatose og reflekterer størrelsen på kroppens jernlagre. Imidlertid vil mange andre tilstander som f.eks. infeksjoner også kunne gi forhøyet s-ferritin. S-ferritin over 150 µg/L hos kvinner og over 200 µg/L hos menn bør gi mistanke om hemokromatose når transferrinmetningen er høy.
HER kommer jeg til å tenke på Milten min som var forstørret, noe legen sa kunne ha vært pga en infeksjon.
Og til slutt:
"Fallgruver ved diagnosen: En rekke andre tilstander kan også gi høyt s-ferritin. De viktigste er akutte og kroniske infeksjoner, kreftsykdommer, lever og galleveissykdommer samt alkoholoverforbruk. I slike tilfeller er det ødelagte celler som frigjør ferritin til serum. Slike pasienter vil som regel ha normal eller lav transferrinmetning."
La inn dette om det er andre som skulle lure på det samme som meg
Svar med sitat
Bokmerker