Viser søkeresultater 1 til 10 av 39
Threaded View
-
29-05-08, 07:00 #5
Hei,
Du sier ikke noe om du har vært til endokrinolog før, men om du ikke har vært det så syns jeg det er litt rart at du ikke er blitt henvist til spesialist tidligere da det er få fastleger som vet noe særlig om stoffskiftesykdommer. Nå er jeg ganske fersk i dette selv så jeg vet ikke helt hva prosedyren vanligvis er, men det første legen min gjorde når jeg fikk for høyt stoffskifte var å henvise med til Haukeland. Jeg var heldig for jeg fikk time allerede etter to og en halv uke, men vanlig ventetid var visst fire uker.
Jeg syns det var lenge å vente til september. Men om du har vært bortimot stabil lenge så skulle jeg tro at du snart vil kunne slutte med medisin, i alle fall siden du går på så lav dose? Dersom du slutter vil du jo fort se om du holder deg innenfor normalen eller om det stiger igjen, men du skriver ikke så mye om det har vært veldig høyt, hvor mye medisin du har tatt etc så det blir litt famling med råd fra meg her. Du må selvfølgelig også ta dette opp med legen din før du gjør noe som helst!
Angående graviditet.. Når man har for høyt stoffskifte så er det for det første gjerne vanskeligere å bli gravid fordi det gjerne blir kluss i systemet, blir man gravid så er også sannsynligheten for å abortere mye forstørret.. Noe jeg dessverre har følt på kroppen. Når jeg endelig fikk diagnosen for høyt stoffskifte fikk jeg beskjed om å ikke bli gravid fordi NM ikke er forenelig med graviditet. Vi begynte på prevansjon, men likevel ble jeg gravid ved første eggløsning etter jeg hadde begynt på medisin. Jeg har nå sluttet på all medisin, jeg gikk på 20 mg NM pr dag og 100 mikrogram Levaxin. Jeg blir godt fulgt opp av endokrinolog, og skal tilbake for ny sjekk på onsdag, halvannen uke etter forrige sjekk. MEN.. jeg har mistet to ganger, er fortsatt bare fem uker på vei og jeg er livredd for å miste igjen. I tillegg er det en minimal risiko for at barnet mitt kan bli født med for lavt stoffskifte.. for lavt stoffskifte kan jo også føre til hjerneskade.. Når det er sagt så tror jeg ikke det er noen stor risiko i ditt tilfelle med tanke på dosen du går på, men jeg ville likevel hørt med legen angående muligheten for å slutte med medisineringen for å se om du fortsatt klarer å holde deg stabil og så da eventuelt begynne prøvingen i august som dere planla dersom blodprøvene dine viser at stoffskiftet ditt er i balanse. Det mest optimale for deg og barnet er at du er frisk og at du ikke bruker medisin. Skulle det likevel være behov for medisin så kan du bruke en type som ikke går like mye over i morkaken, men i de fleste tilfeller så stabiliserer stoffskiftet seg av seg selv når en går gravid..
Ta en ny samtale med legen din du! Du finner også mye fin info på nettet om du søker på hyperthyrose og svangerskap (pregnancy) som du kan ta med til legen slik at dere kanskje kan se på det sammen??
Lykke til!

Svar med sitat
Bokmerker