Veldig intressant spørsmål det derre.
Jeg tror ikke det er Armours T3 som hjelper meg.
Jeg kan jo ikke vite dette, men skal prøve å føre noen observasjoner som kan illustrerere hvorfor jeg tenker slik.

Før jeg begynte med Armour prøvde jeg Liothyronin.
Den hjalp ikke meg - selv doser på 5x20µ/dag merket jeg ikke noe til.
Blodprøve av fT3 viste over 20, og jeg bråsluttet fra den dosen uten at jeg merket noen effekt av det.

Da jeg begynte på Armour normaliserte symptomene seg fort, men etter et år vel, kom jeg ned i en dødperiode og jeg tenkte at jeg ville øke dosen. Sakte og pent - og litt opp og ned og prøving ble det, fordi jeg prøvde jo å ta hensyn til blodprøvene - i for lang tid spør du meg.
Men, i hele fjor var jeg over 4G/dag - hele sommeren var jeg på 5G/dag.

5 Grain inneholder 190µg T4 + 45µ T3.
Jeg mener at det er vanskelig å se at jeg nyttiggjør meg T3 her. Især hvis den vektmessig skal erstatte 5 ganger T4.
Det ville i så fall innebære at om alt skulle vært T4 måtte den dosen vært 5x45=225+190=415µT4.

Og den er så stor at det er utenkelig at kroppen kan bruke den over så lang tid.
Så da er det to alternativer : enten virker ikke Armour sitt T3 på meg, eller så har jeg en mal-absorbsjon.
Jeg tok flere fT3-målinger som alle lå på 12-tallet, og det vil jo indikere at det er kommet inn i blodet. Instrumentene måle det, men kan jeg nyttiggjøre meg det ?
Det vet jeg jo ikke da.
Jeg kan bare trekke noe sluttninger ut fra tall og sette dem inn i et teorem - forsåvidt det samme som legene gjør, de vet ikke de heller.

Jeg syns man kommer i et dillemma mellom å stole på blodprøver - og mangelfull teori på området.

Så trådstillers undring fører til en ny undring - hva er det som er bedre da ?
Jeg mener - hvorfor virker Armour bedre på noen ? (på meg iallfall)
Det vet jeg jo heller ikke.
Forskjellene på Levaxin og Armour er mange og flere kan peke seg ut som sansynlige.
Jeg syns den viktigste rett og slett er at den ene er kunstig mens den andre er biologisk. Og det hører med at ingen av dem er laget av menneskets endokrine system og tilpasset dette.

Jeg vil jo fremholde at avstanden fra Armour til mennesket er mindre enn den er fra Levaxin, som jo ikke engang har med alt kjertelen produserer.

Kan forskjellen ligge i oss ?
Det er jo T3 som er stoffskiftehormonet.
Kan det være at jeg ikke kan bruke ferdigprodusert T3 ? Hverken biologisk eller syntetisk ? Kroppen min må lage sitt eget - bruke sitt eget produksjonsapparat (de-jodinasen) til å utforme hormonet ?
Det kan jo være en forklaring at det T3 som kommer fra Levaxin ikke er så bra som det T3 som kommer fra Armour ?
Altså at Armour sitt T4 lettere lar seg bearbeide til en T3 som likner på min ?

Teorier går også på at Armour har med seg verktøy som er nødvendig for nettopp å lage en T3 som kroppen kan bruke.
Feks. vet man jo at T2 inngår i enzymet som omdanner T4 til T3.
Om dette var tilfelle hos meg skulle jeg vel fungere på en blanding - og det gjør jeg ikke.