Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    9

Standard Økning av dose

Jeg startet på levaxin i februar. Begynte med 25 microgram annenhver dag, og har økt med det samme ca hver uke etterpå. (dvs 12,5 pr dag pr uke i uke 1, 25 i uke 2, 37,5 i uke 3 osv) Er nå oppe i 162,5 per dag, men har ennå ikke kjent ubehag i forhold til doseøkning. Formen er bedre, men føler ennå det er stykke igjen...
    Det jeg lurer på er om ubehag ved for stor dose kommer umiddelbart, eller om jeg kan gå på en "smell" etter en tid. Har lest her at når en har gått med lavt stoffskifte over tid kan det være lurt å øke til det er litt for mye for så å gå ned, men hvor mye og ofte?
    Fikk styre økninga litt på egen hånd av legen, men hun er sykmeldt nå, og legetimen min er utsatt og overført til en vikarlege.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Fra 0 til 162,5 pr dag i løpet av 3-4 måneder høres ut som en rask økning. Gi det tid. Det er veldig ubehagelig å bli overdosert og. Jeg ville ikke ha økt noe mer uten å snakke med lege. Hvis du skal gjøre det på egen hånd bør du først bli bedre kjent med sykdommen og virkningen av medisinen. Husk at kroppen skal venne seg til tyroksinen, spesielt hvis du har gått lang tid med for lite.

Jeg for min del merker virkningen av en økning på Levaxin etter 10 dager, men det er nå når jeg er stailisert og bare må justere litt av og til. Men det er meg, og det kan være at det varierer fra person til person. Ved overdosering blir jeg trett, men på en anderledes måte /mer svingende enn ved underdosering + jeg får søvnproblemer og blir sliten.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det høres ut på forklaringen din at du har greidd starten på dette bra.
    Det er igrunnen bare fint at man øker raskt, men mange tåler ikke det og går på en smell og må ta det meget pent.
    Nå er du kommet opp i en dose som kanskje kan være i overkant av det en gjennomsnittsbruker foretrekker, men det kan meget vel hende at du vil ha det slik og at dette passer fint for deg.
    Det får du ikke vite enda.
    Du er tidlig i løpet og må vente lenge på resultatet av denne dosen.

Hvis dosen viser seg for stor er det sanynlig hjertet det viser seg på først.
    Prøv å følge litt med på hvilepulsen du har om morgenen før du står opp.
    En for høy dose presser hvilepulsen opp til et område hvor det oppstår hjertebank. Det merkes best etter at du har lagt deg.

Jeg får dette og var meget skeptisk til å begynne med, men er beroliget nå. Et friskt hjerte tåler dette og jeg har vent meg til at mitt går over etter et par dager.
    Det er likevel et signal om at man enten har økt dosen raskere enn kroppen vil ta imot, eller at den generelt er for høy. Det siste opptrer jo etter en lang stund på samme dose, det første gjerne få dager etter en økning.

Siden du er nye her, så er mitt råd til deg at du vurderer alle tips og råd på selvstendig grunnlag og ut fra egen erfaring og situasjon.
    Altså : Ikke tru på alt du hører og leser, vi er jo veldig forskjellige.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    9

Standard

Takk for svar. Da er det kanskje best jeg stopper økningen for en stund og se hvordan det går.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Hildemor Gjest

Standard

Jeg tror du gjør lurt i og stoppe en periode nå - ta noen nye prøver og se hvordan dette har påvirket dem. Jeg sammenligner stoffskifte med en seig stor masse. Det trenger tid i starten for og røre på seg - men når den kommer sigende kommer den med tyngde.

Dette kan medføre ubehag - man tipper over i høyt, men man tar seg jo ned derfra igjen. Men sakte og forsiktig har nå vært og er tingen for meg Selv om det krever stor tålmodighet.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er sikkert lurt å gjøre Heidi.
    Regulering av stoffskiftet er en langdryg affære. Den pilla du tar idag bruker du ikke før om 2-3 uker sier teorien. Jeg syns jeg merker det etter 7-10 dager, men det er liksom bare første hakket.
    Cellene i kroppen bruker lang tid på å tilpasse seg den økte tilgangen og det kan derfor vise seg at man må øke mer etter flere måneder - eller at det blir for mye.

Derfor kommer man ikke utenom en viss langsiktighet . . . . og tolmod . . .
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Meldinger
    2

Standard

Hei, jeg er ny her, men har lest og fulgt med ei stund.. Jeg fikk også påvist lavt stoffskifte ved HUNT. Svar da var TSH 10,9, T4 9,8, TPO positiv. Var hos fastlegen i mars, og han ville ta nye prøver før han ville starte opp behandling.. Det ble følgende blodprøvesvar: TSH 47, T4 6,2, anti-TPO >1000. Startet da med Levaxin 50. Har nå tatt nye prøver før jeg skal til legen i morgen, de viser TSH 5,94 og T4 10,8. (Refverdier: TSH 0,2-4,5 og T4 9-19) Synes jeg har blitt i bedre form disse ukene, akkurat som jeg holder på å våkne av en dvale... Men, det varierer veldig fra dag til dag. Og jeg begynner å bli utålmodig.. Hvor mye kan jeg øke Levaxin med nå? Er redd legen er litt tilbakeholden,, Noen gode råd fra dere hadde vært fint å ha med i morgen..
    Tessa

Hildemor Gjest

Standard

Hei Tessa

Det går jo riktig vei dette her og jeg synes du skal avvente alt til du har vært hos legen. Jeg er sikker på at du skal øke litt til utifra verdiene dine og det kommer nok din lege også til og være med på.

Det med behov for dose er så individuelt - for ikke og snakke om hvordan enkelte av oss reagerer på en liten doseendring - men andre nesten ikke reagerer på det samme.

Men en forsiktig økning er vel det de fleste kroppene tåler uten ot tippe over i hyper når man først har kommet litt opp i dose. Tålmodighet må man ha mye av med denne sykdommen

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

For noen få år siden ble alle yngre mennesker startet på rundt 100µg, så det fins ingen allmen oppskrift.
    Nå er tendensen å øke med mindre om gangen for ikke å skyte over målet.

Du med TSH på 5 - noe og ft4 på 10, du må jo få ft4 i øvre enden av referanseområdet først, i det minste over midten, ikke bare få tallene såvidt innefor referanseområdet.
    (har lest noen skrekkhistorier på nett igår om stoffskiftet hvor legene mente alt var såre vel bare tallene var "normale"....)

Du med dose på 162 µg, vanskelig å si noe uten blodprøver.
    Vanlig dose er rundt 125µg og hvis man trenger mer så kan man ha H.pylori eller cøliaki eller noe med tarmen, men ikke nødvendigvis. Har også lest en artikkel som en tysk legen skrive om det teeemaet, at de fant H. pylori hos dem som trengte mer enn ca 125 µg men det trenger ikke å bety at du har noe sånt.

Jeg var oppe i halvannen tablett 125µg og når jeg hadde spist glutenfritt en stund, måtte jeg ned på de gamle 125µg.

Vanskelig å si noe uten blodprøve, altså. Kanskje du heller trenger noe liothyronin i tillegg.

nora

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Meldinger
    2

Standard

Hei igjen, og takk for svar!
    Forstår det er forskjell fra hvordan medisineringa startes opp, så at Heidi og jeg har startet helt forskjellig, men det skyldes kanskje forskjell i blodprøveverdier og forskjellige leger.

Er spent på hva legen min mener i morgen, han virker veldig forsiktig, og sa i starten at verdier i normalområdet er målet. Men, nå har jeg jo lest her på forumet at det er varierende fra person til person..

Hos meg har sykdommen kommet så snikende at jeg ikke oppsøkte lege selv, trodde røykeslutt og mer trening skulle få meg i bedre form. Ble derfor veldig lettet da jeg fikk brev fra HUNT om lavt stoffskifte!
    Tror også de rundt meg håper veldig på en forandring.. (mann og ungdom i huset..)
    Tessa

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn