Jeg blir trist på deres vegne.. For det første er det mannen din som eier både journal og blodprøver(til og med min lege SIER det!).. Hvis du orker så skriv et brev der mannen din forlanger å få tilsendt blodprøveresultatene; og la mannen din underskrive slik at det er han som sender brevet.
For det første er det STOR forskjell på hvor den enkelte av oss evnt. skal ligge innenfor "normalverdier", det er ikke det samme hvor,og er helt individuelt. Så er det noen av oss som enten ligger under(på TSH), og må over på FT4 . Det siste her skriver HAUG til og med om i artikkelen sin.
Hvis det er en legesekretær du snakker med på tlf. har ikke hun rett til å uttale seg om medisinske spørsmål i det hale tatt. Hun skal ikke kommentere prøver bl.a.(bare lese..)
Ideelt er det å prøve å øke dosen på T4 maksimalt for å se om vi danner nok T3. Det er direkte feil å si ,at T3 ikke trengs måles og ikke har betydnig.Det er jo KUN T3 som er et aktivt hormon og det er ikke en selvfølge at vi danner nok. Personlig ligger jeg over referanseområdet, eller iallfall høyt på FT4, men LAVT,LAVT på Ft3. Den eneste gangen JEG fikk opp, Ft3 var da jeg fikk kortisontabletter!!!
Grunnen til at det er ok prøve doseøkning med "Levaxin" først , er jo fordi denne er en depottablett(frigis over tid). Ved tilskudd av T3 blir dette et kick som bare varer noen timer(men gjør positvt utslag når det viser seg at tilskudd trengs)
Det er kun en måte for mannen din å "forske" på dette .. øke dosen sin og se hva som skjer(men dette kan jeg ikke/har IKKE lov til å si). Det kan ikke skje noe galt!! Og har dere en lege hvor alle skal inn under samme lest, d.v.s. blodprøver innen normalen,
må jo dette bli galt. Det behøver ikke være så positivt med spesialister heller. Noen vet hva de snakker om, andre er til liten hjelp! Vi er mange her inne med ulike møter med endokrinologer...Og dere hører vel dessverre til en del av landet som ikke er kjent for det mest positive.
Dess lenger mannen din går "feil-under medisinert," jo større skade vil kroppen få. Jeg ble fortalt at det tok MINST like lang tid å bygge seg opp til ""frisk"" igjen som det hadde tatt med sykdomsutviklinga(sagt av endo.) og det forutsetter jo at vi først blir riktig dosert.Så for mitt vedkommende vil jeg da være "olding"...Hils mannen din å si at han må prøve seg fram....Ønsker der alle god bedring!