Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    29

Standard Nye prøvesvar

Her er mine siste prøvesvar:

S-TSH: 0,87
    S-Fritt T4: 15,4
    S-Tyroksin: 113
    S-Fritt T3: 6,4
    S-TBG: 16,0

Her står det ikke noe om referanseområdet.
    Det sto det ikke noe annet enn: Serum svar: se utvidet
    så sto det Normalverdi 1,9-4,5

PS-vitamin B12: 190 (normalverdi 115-600)
    PS-Ferritin: 20 (normalverdi 10-150)
    PS-Glukose: 5,2 (normalverdi 4,0-6,0)
    PS-Kalium: 4,4 (normalverdi 3,5-4,6)
    S-CA-ION (pH7.40): 1,20 (normalverdi 1,15-1,35)

Jeg håper noen vil se på disse prøvesvarene...
    Legger til at jeg ikke går på noe medisin.

Og så benytter jeg selvsagt sjansen til å ønske dere alle en riktig flott 17. mai!!!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

baremei Gjest

Standard

Det er helt umulig å svare på slike tall uten å ha referanseområdene. Ring legekontoret og få dem oppgitt, evt. ring det laboratoriet hvor prøvene er analysert. Kan hende du finner det på nettet også, både Aker og Fürst har dem liggende ute. Ahus også, tror jeg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Referansegrensene varierer noe fra lab til lab, men om en ser på tall her så skal det mye til om referansegrensene er slik at de vil vise feil på stoffskiftet ditt. (antar jeg)
    Du burde tatt anti-TPO og TRAS også da. De som ikke har slike stoffer utviker sjeldere stoffskifteproblemer.

Men det skader ikke å få opp jernlager og B12. De verdiene du har kan gi symptomer hos noen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

baremei Gjest

Standard

Normalen for FT4 varierer jo masse, jeg har fått oppgitt så store forskjeller som 8-16 og 12-24. Og da blir det vanskelig å svare.
    Jeg har også vært utsatt for at prøvene har kommet tilbake fra den "vanlige" labben, jeg har justert medisinen deretter, blitt overdosert, for så å finne ut at referanseområdet var endret siden sist.
    (nei, jeg styrer ikke kun etter tallene, men formen forteller meg når jeg skal ta nye prøver, også bruker jeg dem til å hjelpe til med å bestemme ny dose, spesielt om jeg skal opp eller ned, siden mine symptomer er like i begge tilfeller).

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

joda baremei - det stemmer, men likevel......

En lege jeg var hos sa at hemorroidepasienter var de beste pasientene - de kom igjen hvert år - og døde ikke av det ..........

Jeg mener vi skal stole på våre egene følelser og at vi faktisk ikke trenger noe mer enn dem for å justere dosen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

baremei Gjest

Standard

Igjen: noen av oss, egentlig ganske mange, trenger blodprøver (og legen, hvis vi har en vi kan samarbeide med) å støtte oss til. At de må ligge et helt annet sted enn det de fleste leger påstår er noe annet og en diskusjon for seg.

Jeg har, som nevnt før, en ikke målbar TSH uansett tilstand og dosering av Levaxin, Armour eller begge deler. Heldigvis er både fastlegen og endokrinologen skjønt enige i at den kan vi slett ikke bry oss med.
    Antistoffer av noe slag har jeg ikke og har aldri hatt.

Min dose må justeres FØRST etter formen, dernest etter FT4 og FT3. Rett og slett for å hjelpe meg til å bestemme om dosen skal opp eller ned, og sånn omtrent hvor mye.

Når jeg får like herlig hjertebank og høy puls av både for mye og for lite, samt mister hår i begge tilfeller, får vrang mage i begge tilfeller, da er det ikke noe glupt å gjette om jeg skal opp eller ned.

Og jeg er ikke alene om dette. I tillegg er det mange som ikke har så mange år på baken som meg, som ikke kjenner sykdommen sin til bunns og som ikke har lært seg å tolke alle signalene.

Du kjenner egen kropp og egne symptomer svært godt, og kan gjøre som du gjør. Ã… fortelle andre at de kan gjøre det samme er farlig. Du har gjentatt det så mange ganger at det er i ferd med å bli en "sannhet" på forumet, og jeg vil be deg moderere deg på akkurat det punktet.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg får prøve om jeg kan nå fram hos deg baremei. Jeg kjenner jo til hva du mener.
    Det er jo hovedpoenget mitt at enhver må prøve å ta styringa over egen situasjon. Og følelser er viktigere enn tall på et papir.
    Du har gjort det - du har funnet din vei, og det er jo bare det jeg prøver å si at andre også må.

Jeg var forferdelig treg til å komme meg ut av egget. Jeg gikk minst 10 år og rettet meg etter legens anbefalinger og justerte dose både opp og ned. Og det hjalp ikke det spor - legene fant ikke noen idealdose ut fra sin blodprøvetolking, og en må vel anta at deres er bedre kvalifiset enn min. Jeg gikk ihvertfall ut fra det og er nok sikkert ikke alene om å tenke slik.
    Likevel fortsatte de selv om de av alle må ha forstått at de ikke ville komme i mål.
    De lot meg ha det sånn med vilje og så på at det gikk svært galt !

Og det kan jeg jo se hvorfor idag.
    Jeg kan ikke være enig i at endokrinologer og fastleger godtar en TSH nær null. Slett ikke, og antagelig er vel dette grunnen til at de nettopp ikke finner den rette dosen hos folk.
    Om de skulle lykkes i å dosere alle til en TSH på 1 så er det svært mange som ikke får rett dosering.
    Og det er verre enn som så - mitt intrykk av praksis er at de heller ikke reagerer om den blir mye høyere enn det heller.
    Og de lar folk gå slik - - - jeg har sett det hos flere og en kan jo bare lese litt her også.

Så vil jeg be deg å nyansere og ikke bruke ord som kan overdramatisere.
    Ordet "farlig" hører ikke hjemme i det vi diskuterer her.
    Det går rett og slett ikke an å dosere seg så det blir farlig, og slett ikke om en følger de doseringsregler som er foreslått for en moderat egenregulering.
    Man kan dosere seg til ubehag, men vil ikke klare å holde ut dette - spesiellt ikke om en - som jo er hele grunntanken - lytter til kroppen sin.

Det er ikke altid lett å skjelne høye og lave symptomer. Du nevner hjertebank og mage. Noen har få symptomer og da er det ikke lett. Jeg får flere og da er det sikkert lettere, men det hender jeg må prøve meg fram.
    Om jeg tror det er for høyt så hopper jeg over en dose og ser hva som skjer.
    Tippper jeg for lavt tar jeg en dobbelt dose. Og her er det verst å bomme, men er det feil så er det bare å hoppe over en dag så er - jeg iallfall - nede igjen.
    Og dobbeltdose tok jeg også når jeg brukte 5G/dag - uten problem, så det ordet synes jeg man kan reservere til mer passende situasjoner.

Hvis jeg skal få lov å fortelle andre om mine erfaringer med dette og hint kan jeg ikke la være å nøste opp egen erfaring på et så viktig punkt som metoden for å finne rett dose.

Jeg forsikrer at det ikke er min mening at disse skriverier skal danne noen form for presedens, som det antydes.
    Det er jo nettopp mitt budskap at enhver skal være fri til å finne sin egen vei.

Så trur jeg egentlig ikke vi er helt uenige - bare at jeg tror du skal lese mine skriverier som min historie.
    Som en annens opplevelse av det hele.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Tira, vi har funnet ut at mange, elelr alle lab poster sine referanseområder på nettet.
    Nå sender veldig mange legekontorer sine prøver til nærmeste sykehus, og de har vanligvis alt om blodprøvene på nettet.
    Hvis du røper omtrent byen din, kan vi prøve å finne ut hva referanseområdet er.

som sagt betyr her i akershus 15 at du er nesten helt i toppen på ft4, for toppen er 16.
    I Sør-norge eller nordpå er det noen lab som har 14 elelr 12 til 28 og da er 15 skikkelig lavt.......

Her har ft3 referanseområdet 3-6 så her ville det vært helt på topp.

Dine prøver ser umiddelbart normale ut hvis du var i Akershus og hørte til AHUS, til og med veldig bra.

Da ville symptomer på hypothyreose kunne kommet av:
    Cøliaki
    hyperparathyreose
    hemokromatose
    diabetes
    anemi
    vitaminD-mangel
    Sjøgrens mm

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder