Viser søkeresultater 1 til 10 av 72
-
15-05-08, 08:37 #1
Sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte
Hei. Er en dame i begynnelsen av 40 årene som har sterk mistanke om at jeg har utviklet lavt stoffskifte. De siste årene har jeg blitt mer og mer sliten, trett og uopplagt. For ca 6 uker siden toppet det seg. Ble sykemeldt da jeg følte meg helt utslitt. Legen snakket om alt fra depresjon til fibromyalgi til ME. Jeg er selv utdannet innen helsevesenet og kjenner godt til disse diagnosene. Kan ikke si at jeg føler mine plager passer helt inn i dette. Jeg begynte derfor å lese litt rundt diagnosen Hypothyreose som jeg fra før kjenner litt (ikke mye) til. Underveis i min lesing på nettet utbryter jeg til min mann: "De beskriver MEG"
I fjor måtte jeg ta B-12 injeksjoner da det viste seg at blodverdiene var lave på dette. Ingen kunne gi meg gode forklaringer på hvorfor. Jeg har de siste årene utviklet mer og mer Tinnitus. Har også utviklet nedsatt hørsel og bruker i dag høreapparat på begge ører. Jeg plages av muskel/skjelettsmerter og har gjort det i lang lang tid. Har lagt på meg 9 kilo i løpet av det siste året, uten at jeg vet hvorfor. (Noen kilo kommer vel av at man orker mindre og mindre trening) Symptomlistene jeg fant på nettet kan jeg krysse av utrolig mange treff på som feks tretthet, svimmelhet, fryser, lav puls osv osv.
På grunnlag av dette ba jeg legen min om utvidet blodprøve. Siste blodprøve viste: FT4 11,1 (9-22) TSH 3,1 ( 0,2 - 4,0) Anti TPO <35. B-12 273 (170 - 650) Ferritin 46 (15 - 200)
Jeg har sett på tidligere prøveverdier tatt av meg, og de viser klart at FT4 har gått ned og at TSH har steget. Min fastlege sier at prøvene er normale og vil ikke gjøre noe. jeg spurte om vi ikke kunne prøve medisiner en stund for å se om jeg fikk bedring, men det ville han ikke. Jeg ble da forbannet og spurte om hva han ville gjort hvis han ikke hadde blodprøvesvar å forholde seg til (slik som i gamle dager). Han kunne ikke helt svare på det. Jeg fortalte han videre om referanseverdiene på TSH som noen andre land har begynt med. Han hadde ikke hørt om det. Siden jeg ikke er av de som gir seg så lett, ble resultatet at det ble søkt time hos Endokrinolog. Nå går jeg altså her og venter. Formen er ikke bra. Svimmelheten (ikke sånn vanlig svimmelhet der man blir kvalm) gjør at jeg ikke tør kjøre særlig mye bil. Føler meg derfor litt isolert i tillegg. Da legen antydet depresjon svarte jeg: "Jeg er ikke deprimert, men hvis jeg må fortsette å gå sånn jeg gjør nå, kommer jeg nok til å bli det".
Dette ble langt men takk for at dere leste det. Har jo sett at det er utrolig mange kloke hoder og mye kompetanse på dette forumet, derfor håper jeg at noen av dere svarer meg. Var det med slike symptomer dere fikk mistanke? Kan jeg ha rett når jeg har mistanke om Hypothyreose?
På forhånd takk for svar
MVH Maja
-
15-05-08, 08:57 #2
Hei Maja
Mine blodverdier var omtrent som dine da jeg startet med Levaxin. Be legen din ta lipidprofil også. Hvis disse verdiene er forhøyet, er det ekstra grunn til å starte medisinering. Forøvrig er jo B12-verdiene fortsatt litt lavt, selv om den ikke er ned mot nedre grenseSjøgrens syndrom, Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
-
15-05-08, 11:17 #3
Ja dette er både typisk for lavt stoffskifte - og for leger !
Hvor er den gode doktor som så på pasienten, hørte på anamnesen og dannet seg et mulig bilde ? Din lave fT4 prøve ville komplettert bildet.
Vi har ikke doktorer lengere - de er bare opplesere av en tolking labben har gjort isolert fra pasientens kliniske momenter.
De nekter å tro hva de hører og setter labbresultatene over pasientens kliniske status.
I ditt tilfelle, som legen jo må forvente en viss faglighet av, syns jeg det skal en god posjon aroganse til for å overkjøre det du sier !
Og jeg vet ikke om det hjelper å bytte heller - de er skåret over en kam alle sammen .........
jo, en og annen stikker seg fram og sier hva han mener, men hvor populært er det i legeforeningen ?
En kropp som har gått lenge på lavbluss får tegn av det.
Både yttre tegn og adferd - som de ikke vektlegger diagnostisk.
Men også indre - som ofte kan verifiseres i blodprøver. Og blodprøveresultater som drar i samme retning kan hjelpe litt på legens syn ?
Kolesterol og triglyserider kan stige - karotener også. Det finnes flere som jo legen burde vite om - og ta.
Du har ikke anti-TPO, men har du tatt TRAS ?
Den fasen du er inne i nå kommer ikke tilbake og kan derfor være viktig for å finne ut årsaken, men den har ikke betyding for senere behandling.
I Norge og land vi sammenlikner oss med står syntetisk medisinindustri sterkt og vi blir tilbudt det eneste som er på markedet - Levaxin.
Mange kan bruke dette og det er greitt å prøve dette først.
Du ender nok på dette etter en kamp - og da får en håpe at det er det rette for deg.
Gi det bare ikke 16 år av livet ditt hvis du ikke blir bra !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-05-08, 16:40 #4Hildemor Gjest
Hei

Du kan ha rett og du kan ha feil - akkurat som din lege.
Du har verdier innenfor normalområdene og legen vil selvsagt av den grunn ikke medisinere deg.
Jeg forstår både deg og legen. Han vil ikke fordi verdiene ikke tilsier at du har lavt stoffskifte - du vil fordi du føler at symptomene dine kan tilsi at du har det.
Jeg er av dem som ikke synes Levaxin bare skal "prøves" ukritisk, det klusser til din egenproduksjon og er ikke nødvendigvis positivt og riktig i alle sammenhenger. Det har vi flere eksempler på her inne. Samtidig forstår jeg din fortvilelse, du føler deg dårlig og har mange ulike symptomer som gjør at du ikke har en okei hverdag.
Jeg ville tatt nye prøver om en 3-6 mnd og sett om det er noen endringer da. Det er veldig mange tilstander/sykdommer som gir tilsvarende symptomer som lavt stoffskifte gir, fordi det er så mange av dem.
Det blir litt som med feber, det kan jo skyldes så mangt.
Jeg håper du finner ut av dette i samråd med din lege, evnt ny lege hvis du føler at du ikke blir tatt på alvvor og grundig undersøkt.
-
15-05-08, 18:14 #5
Du har da veldig lavt ft4 og din TSH har klart gått opp.
Vi her må vanligvis ha ft4 i øvre halvdel av referanseområdet.
Symptomene passer jo bra til lavt stoffskifte.
Forresten så hørte jeg fra fibromyalgiforeningen at mange får vite at deres TSH er høy men ikke høy nok for at de skal få lov til å få levaxin....og på forumene så hører vi stadigvekk om at deres fibromyalgi er blitt bedre etter behandlig for stoffskiftet. (egentlig skriver de at Armour Thyroid har hjulpet på fibromyalgien)
Jeg var helt elendig når min TSH hoppet til 2,5 (legen nektet å ta flere prøver etterpå så jeg vet ikke om den var 3 eller noe, dessuten ble prøvene alltid tatt om ettermiddagen og da er TSH halvparten av morgentallet......jeg visste ikke det. Man kan øke TSH ved å ta prøven om morgenen etter å ha holdt seg våken en natt men jeg vet ikke om noen har greid å gjøre det trikset)
Du må være kresen ved valg av endokrinolog, for de fleste går bare etter tall og de bryr seg ikke om kollegaene i tyskland nå bruker 2,5 som øvre grense. De bruker hva de har lokalt som øvre grense. Noen på enokrinologisk poliklinikk på Aker er bra. Men man sementerer liksom at legen hadde rett hvis endokrinologen sier at TSH ikke er høy nok og at ft4 ikke er under referansområdet ennå og man ennå ikke kan få starte på levaxin. Endokrinologene strides seg imellom, det er minst to leire.
Jeg ble fortalt av legen at jeg umulig kunne ha lavt stoffskifte, enda prøven ahdde kommet tilbake fra Hormonlaboratoriet om at jeg burde følges opp hvert halvår fordi ft4 var lav og anti-TPO var forhøyet, fordi TSH bare var 2,5 og grensen da var 4,5.
Jeg fikk starte thyroxin på eget ansvar. Jeg merket straks (sånn etter 20 minutter) at jeg fikk det jeg manglet når jeg tok første halve tablett.
-
16-05-08, 08:27 #6
Min historie er utrolig lik din. Jeg kan trøste deg med at det tok bare 4 måneder fra min TSH var på 3 til den vippet over 4 tallet og jeg kunne bli satt på en prøveperoide med levaxin.
Du opplever det MANGE her opplever, både av symptomer og hvordan vi blir behandlet av helsevesenet.
Håper du finner en snarlig løsning. Vet akkurat hvor vanskelig det er å gå slik du gjør nå.
Lykke til!Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
16-05-08, 17:13 #7
Leser hva dere har skrevet om dere selv. Men nå lurer eg på om stoffskiftet har noe med Ulcerøs kolitt eller Chron. Eg ser ut fra deres avatarer at dere har fått det å det i det årstallet.
Eg har bare en mann som U Kolitt, og er gangske dårlig nå. Men det minner ikke første gang han fikk U kolitt.
Han tok noen prøver nå,
Tsh - 0,9
Ft4 - 17
B12 - 380
Legen så at det var noe med blodsukkeret hans, men han forstod ikke hva det var.
Så det var bare derfor eg spurte om Magetarmprobler kan utløse i seg i stoffskifteplager senere i livet..
-
16-05-08, 17:47 #8baremei Gjest
Det ene henger ikke nødvendigvis sammen med det andre, men ofte er lavt stoffskifte en autoimmun sykdom, altså at kroppen går til angrep på egne og egentlig friske funksjoner og celler.
Opprinnelig skrevet av Alma
UC, Crohns, revmatisme, Sjøgrens og mange andre sykdommer er også autoimmune av type, og det er ganske vanlig å få to eller flere diagnoser etterhvert, rett og slett fordi man får flere autoimmune sykdommer når kroppens eget forsvar går bananas.
-
17-05-08, 12:34 #9
Henger meg bare på ang. mage-tarmproblemer, at vi noen ganger ser en sammenheng med lavtstoffkifte. Det har å gjøre med autoimmunitet generelt.
Henger meg også på ang. at prøvene antageligvis vil stige, (TSH altså) slik at man blir "innvilget" behandling. Det kan ta kortere eller lengre tid.
Det som var dumt hos min lege er at han ikke skjønte det, og nektet flere prøver. TSH er kjent å følge noen uker eller mnd etter symptomene men han skjønte ikke det.
nora
-
27-05-08, 21:59 #10
B-12 påvirker blodprøvene?
Først og fremst takk for de svarene jeg fikk på mitt innlegg "Lavt stoffskifte?" Jeg går fortsatt sykemeldt. Formen er elendig desverre men må bare gå her og vente på time hos endokrinolog.
I Pinsa satt min mann og snakket med en lege vi har i familien om lavt stoffskifte. Nå er det sånn at min mann ikke helt husker det legen sa, men mener det var at B-12 tilførsel kan påvirke stoffskifteprøvesvarene.
Legen min mann snakket med er for tiden i utlandet og jeg får ikke spurt vedkommende om dette nå.
Min mann mener legen sa at man først burde ta stoffskifteprøvene og avklare dette, før man gav B-12 injeksjoner. B-12 tilførselen kunne visstnok påvirke prøvene i lang tid.
Har noen av dere hørt noe om dette?
MVH
Maja
Lignende tråder
-
Hevelse i hendene og sterk kløe?
Av Anita75 i forumet Lavt stoffskifte og hudSvar: 3Siste melding: 11-02-10, 23:45 -
Verdiene med mistanke på lavt stoffskifte? HJELP!!!!
Av Jente25 i forumet Normalverdiene?Svar: 37Siste melding: 12-08-09, 11:13 -
Jeg hadde utviklet en ualminneig stor flerknutet struma
Av sofus i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonenSvar: 32Siste melding: 16-10-07, 22:40
Svar med sitat

Bokmerker