Viser søkeresultater 1 til 10 av 35
Threaded View
-
12-05-08, 16:32 #16baremei Gjest
Det stemmer ikke med hva min endokrinolog sa, overlege på Thyreoidea-klinikken på Aker: HVIS man må bruke den type medisin under svangerskapet bytter man til Propyltiouracil, som kal ha færre kjente bivirkniger for fosteret.
Opprinnelig skrevet av jola
Dessuten forsøker man gjerne å slutte med den typen medisin, siden svangerskapet ofte justerer seg stoffskiftet underveis, slik at man vanligvis trenger mer tyroxin (men kjertelen går ofte bananas etterpå igjen).
For dem med "bare" lavt stoffskifte pleier behovet for tyroxin å øke med så mye som 1/3, ca 30-35%, i løpet av første trimester, og for dem som trenger å "slå ned" stoffskiftet vil dermed behovet for f.eks. Neo-M eller propyltiouracil å minke.
Jeg gikk på Neo-M når jeg oppdaget at jeg var gravid, bare 3 uker uti svangerskapet, måtte slutte og se hvordan det gikk, for evt. å vurdere propyltiouracil. 6 måneder tidligere hadde jeg fått radiojod for å "nuke" toksiske knuter.
Blodprøver ble tatt hver 3. uke eller når jeg kjente at noe var i forandring.
Jeg trengte ikke å begynne med propyltiouracil, men måtte øke dosen med Levaxin ganske raskt. 3 dager etter fødselen skulle jeg igjen redusere dosen med Levaxin med 1/3, fremdeles vha hyppige blodprøver.
Og ja, barna ble bra, de, nå 13 og 5 år (og et halvt!).
Med førstemann hadde jeg antakelig begynt å få problemer med stoffskiftet et par år tidligere, med nr. 2 var det alt styret over

Svar med sitat

Bokmerker