Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Tråd: hjelp...
-
11-05-08, 18:14 #1
Bruker
- Medlem siden
- May 2008
- Meldinger
- 17
hjelp...
Hei, har just blitt satt på levaxin (75mcg) og liothyronin (40mcg) om dagen. Har gått på dette i 3 dager, tok også disse i lavere dose 1uke tidligere. Tingen er at jeg ikke merker noe forandring på symptomene mine. Hvor lang tid tar det før man normalt merker noe forskjell, og hvorfor tar det så lang tid?
Verdiene mine før medisinene var:
THS: 3,3
FrittT4: 14,5
FrittT3: 3,1
har nesten alle symptomer på lavt stoffskifte, men det mest dominerende er at jeg er trett hele tiden, og våkner gjerne etter 12timers søvn uopplagt, får også vondt i hodet mye og er døsig nesten hele dagen uten energi
-
11-05-08, 19:10 #2
Bruker
- Medlem siden
- Dec 2007
- Sted
- Troms
- Meldinger
- 18
Hei shayfie
Du må nok beregne god tid før du evt. vil merke noen forbedring i dine symptomer. Det er jo veldig individuelt hvordan man responderer på Levaxinen.
Må jo si at jeg misunner deg litt din situasjon. Du har bedre verdier enn meg på stoffskifteprøvene, men fikk likevel starte på 75 µg Lev. og Lio samtidig!!! Mens jeg måtte nøye meg med skarve 25 µg. og nå vil legen min ta denne fra meg fordi han mener at jeg ikke har lavt stoffskifte likevel
Og alt pga. at blodprøvene og symptomene ikke stemmer overens.
Sukk, ja! Men skal ikke bruke din 'tråd' til å beklage meg
Vil bare ønske deg masse lykke til!
Hilsen vekten02.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
11-05-08, 20:28 #3Hildemor Gjest
Mener du da at du har gått på medisin i litt over 1 uke?
I tilfelle må du nok smøre deg med masse tålmodighet er jeg redd. Dette er ikke noe hurtigvirkende medisiner - såvidt meg bekjent.
-
12-05-08, 10:44 #4
Bruker
- Medlem siden
- May 2008
- Meldinger
- 17
ja det er nok ikke legen som har økt den dosen til meg:P hehe, følte ikke noe virkning på den luse dosen jeg fikk, så jeg greide ikke holde meg med den, så bare økte litt selv, sikkert ikke så veldig lurt men gjort er gjort og har ikke merket noe symptomer på det ihvertfall
Du burde bare stå på og insistere hvis du vil fortsette på medisinene, vis gjerne legen noen papirer fra nett som tyder på at å fortsette med medisinene vil være det riktige for dine symptomer, og si at du vil avgjøre selv hva du skal putte i deg og ikke, er selv dritt lei de pengeslukende legene som skal gjøre alt på den forteste enkleste måten. Stå På!
-
12-05-08, 10:47 #5
Bruker
- Medlem siden
- May 2008
- Meldinger
- 17
men lurer litt på fortsatt hvorfor det står på felleskatalogen at liothyronin er hurtigvirkende, hvorfor kjenner jeg ikke noe til t3? er det fordi jeg kanskje har får lav dose til å kunne merke forskjellen? og hvor lang tid tok det for alle dere andre å kjenne bedring av medisinene på?
-
12-05-08, 11:40 #6
Har samme er faring som deg på Liothyronin.
Jeg merker ikke at jeg tar denne før dosen er over 100µ/dag og da bare som litt forbigående varme.
Jeg har heller ikke tistrekkelig effekt av Levaxin og gikk i mange år å dro på meg symptomer som bare ble verre og verre - helt til jeg byttet til Armour.
Den virker mye bedre - om ikke helt som jeg var da.
Blodverdiene dine er ikke særlig overbevisende.
Jeg mener - de er lave, men det krever flere blodprøver for å kunne si at det er kjertelen som har problemer.
Håper du har tatt flere ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-05-08, 13:42 #7
Hos meg så virker levaxin eller liothyronin omtrent likem kjapt, men liothyroninhar halveringstid på noen få dager og man bruker den hos thycapasienter somskal gå uten stoffskiftemedisin noen uker for at TSH skalbli høy før en scan. Teorien er at den går fortere ut av kroppen når man slutter med den slik at pasienten slipper å gå så lenge uten stoffkisftemedisin.
Nå er 40 µg liothyronin en uvanlig høy dose, men vi har jo noen som ikke merker noe ved 20 elelr 40 µg. Det har vært noen innom her som tok enda flere om dagen med de hadde det endelig bra (pasienter av Oftebro)
Og så fins det en Dr. Lowe som forsker på dette fenomenet. og han fant ut at en del pasienter nettopp trenger store doser liothyronin fordi kroppen har så dårl opptak i resetorene, det er vanligvis fibromyalgipasienter som kommer til ham og får påvist dettte. han bruker den gamle metoden hvor de måler noe jeg har glemt, resting energy hva kalles det på norsk. Metabolsk energi elller noe. De har et sånt apparat på Ulllevål sykehus faktisk.
Så du kan være en slik fibromyalgipasient om trenger større doser.
jeg tipper du ikke merket noen økning i pulsen engang. ...jeg merker det hvis jeg er overdosert. Blir 80 istedenfor mine vanlige 72.
-
12-05-08, 16:28 #8
Bruker
- Medlem siden
- May 2008
- Meldinger
- 17
Ja har tatt flere blodprøver, har hatt en tsh på rundt 4 på alle blodprøvene jeg har tatt innen 8år, finner ikke noen blodprøver fra tidligere enn 8år siden, men som sakt så har alle ligget rundt tsh:4.
Tok liothyronin 40mcg på likt(altså 2tab) sammen med 75mcg levaxin, og merket absolutt ingen ting, ingen øking i puls eller noe, skal prøve imorgen på 100mcg liothyronin å se om noe skjer, om ikke det skjer noe da heller må jeg vel ha prob med reseptorene?
Får jeg er jo ikke noe svær person heller, er jente, 166cm høy og veier 55kg,så dosen er jo høy i forhold til kroppsvekt og sånt.
-
12-05-08, 17:43 #9
Har du tatt noen av antistoffprøvene ? Feks anti-TPO ?
Det er jo prøver som går direkte på kjertelens helsetilstand.
TSH - er hvor mye stimuli kjertlen har mottatt.
fT4 - fT3 er produksjonsresultater - man ser hvor mye TSH som skal til for å produsere resultatet.
En kjertel som trenger høy stimuli og produserer lite er syk, feks har angrepet av antistoffer kommet ganske langt og men må ta hormoner for å få nok.
Noen personer merker ikke dette før destruksjonen er gått meget langt - andre merker det på et tidlig stadium.
anti-TPO er en viktig prøve i den innledende diagnostikk - altså i feilsøkingsarbeidet, så den bør du ta når man mistenker lav kjertelproduksjon.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-05-08, 12:01 #10
Bruker
- Medlem siden
- May 2008
- Meldinger
- 17
Idag puttet jeg i meg 100mcg liothyronin på likt uten å ha spist eller noe for å få best mulig virkning. Men nei da, merket ingen verdens ting. Leste en plass at hvis det var noe galt med binyrene så kunne thyroida hormoner være uten virkning, noen som har erfaring med dette?
Har dogg tatt anti-tpo test, resultater var ''ikke påvist'', så har ikke det heller.
Svar med sitat

Bokmerker