Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 26
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    8

Standard

Hej

Tak for alle jeres gode råd og forslag. Jeg er meget glad for alle jeres svar. Vi vil snarest prøve at få taget en ny række prøver hos lægen.

n'Finn og Ninus skriver at B12 skal være mindst 360 hos personer med for lavt stofskifte. Jeg kender ikke helt min mors læges holdning til at vi kommer med en værdi, og spekulerer derfor på, om der er en undersøgelse eller lignende jeg kan henvise til ?
    Jeg går ud fra at homocystein, folinsyre, ferritin, jern skal ligge inden for de givne reference værdier (men ikke for lavt) ?

Som tidligere nævnt var min mors B12 værdi 225. Hvor hurtigt vil man mon kunne forvente at se en effekt ved tilførsel af B12 ?

Ninus, du skriver at du er i gang med T3. Hvordan har du fået det (det er jo ikke i "normal" lægemiddel handel i Danmark) ?
    Har du en speciel tilladelse ? Eller Købt på nettet ? Og hvad for etT3 produkt får du ?

Mange hilsner
    Giaro
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Nord Trøndelag
    Meldinger
    9

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Cobalamin er B12 og de som har lavt stoffskifte har anbefalt en høyere nedre grense (360)
    Hvor finner jeg noe om dette, prøvene mine viser 229, og jeg fikk beskjed om at det var ok...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Homocystein reagerer på mange ting.
    Den hører med i tolkingen av folat og B12 resultater, men den påvirkes også av livsstil, nyreforhold og mange andre ting.
    Den skal ikke være for høy.
    Ferritin er et akuttfaseprotein som også tjener som jernlager i kroppen. Den kan bli meget høy ved aktive prosesser i kroppen, men bør heller ikke være for lavt hos de med lavt stoffskifte - helst over 50-70.

B12 i sprøyteform gir umiddelbare resultater.
    Det finnes tilstrekkelig B12 i almindelig kost, så hvis den er for lav bør man finne årsaken. Eventuell behanding beror på en feil og blir derfor ofte livslang.

B12 molekylet er for stort til å tas opp av tarmen som det er, altså hvis kroppen ikke har evne til å behandle det først. (feks mangler instrict fator)
    Piller av normal styrke vil ikke virke, men tas store mengder vil noe allikevel diffundere tarmveggen.
    Det finnes piller i store nok doser.

Jeg vil tro at Liothyronin finnes i Danmark - det er vel snarere den enkelte lege som har motforestillinger mot å skrive det ut ?
    (Som det også finnes noen av i Norge)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Et lite tillegg til n`Finns svar her:

B12 finnes også å få kjøpt som sugetabletter. Riktignok ikke her i Norge, men kan kjøpes lovlig fra vitaviva.com til eget forbruk. Sugetabletter oppløses i munnen og går derfra inn i blodbanen, hvilket er en fordel dersom man som meg har problemer med å ta opp B12 i tarmen og synes sprøyter er noe pes. Men man skal altså ikke ta B12 dersom legen ikke har påvist mangel først.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Intrinsic faktor skal det være - tilfelle noen vil google litt.
    Ikke alltid at faktorenes orden er likegyldig
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    8

Standard

Hej Igen

Tak for alle jeres gode råd ! Min mor har d. 21.5.2008 fået B12 vitamin indsprøjtning hos sin læge. Hun fik ikke taget blodprøver i den forbindelse, så hun begyndte også at tage folinsyre og B6 vitamin.
    Efter et par dage begyndte min mor at have lettere ved at finde ordene, når hun skulle snakke, og hun er derfor begyndt at snakke mere, tage telefonen når den ringer, og selv indlede en samtale ved familiesammenkomst. Stavning går det også meget bedre med, ligesom hun har fået mere liv i ansigtet. Og det er jo rigtigt dejligt

Hun har dog stadigvæk en del symptomer, og har fortsat problemer med hukommelsen, og når hun er træt (hun sover meget) har hun stadigvæk problemer med at finde ord.

10 dage efter hun fik B12, fik hun taget nogle blodprøver:
    B-12: 694 pM (>200 pm)
    Homocystein: 8,2 mM (5,0 – 12,0)
    P-Folat: > 54,4 nM (4 – 20)
    P-jern: 10 mM (10 – 35)
    P-Transferrin: 24 mM (24 – 48 )
    TSH: 1,90 miU/L (0,4 – 4,0)

Der er desværre ikke lavet målinger af T3 og T4 (det gør man som standard ikke i Danmark, hvis TSH ligger inden for reference området).
    Efter at have modtaget prøve resultaterne er hun stoppet med folinsyre. Men er begyndt at tage jern og selen.

Hun er samtidigt begyndt at tage Levothyroxin om aftenen i stedet for om morgenen, efter vi blev opmærksomme på at det ikke må indtages med mælk, som hun altid drikker til ’frukost’.
    - Men er det nu også klogt ? Mon hun risikerer for høje værdier ?

Som step 2 havde vi overvejet T3 tilskud. Hvis nogle fra Danmark får T3 og læser dette, vil jeg være meget interesseret i at høre, hvordan de er kommet i behandling med T3, efter som liothyronin ikke er på markedet i Danmark.

- Bør hun få tjekket binyrefunktionen også ? Eller hvornår er det, at det er særligt aktuelt ?

Gode råd og forslag modtages meget gerne.

Mange hilsner
    Giaro
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Giaro

Hun er samtidigt begyndt at tage Levothyroxin om aftenen i stedet for om morgenen, efter vi blev opmærksomme på at det ikke må indtages med mælk, som hun altid drikker til ’frukost’.
    Bare kort innpå for å svare litt.
    Hvis hun tar medisinen om kvelden, må hun være oppmerksom på at hun kanskje kan få problemer med å sove. Det er ikke alle som opplever søvnproblemer, men for noen kan det bli et problem.
    Kan hun kanskje ta medisinen en halvtime før morgenmaten? Selv tar jeg medisinen en gang i løpet av dagen, og det fungerer helt fint.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Optagelse i tarmen skjer ved diffundering av tarmveggen.
    Og T4 er på grunn av sin størrelse i grenseland. I beste fall kan man regne med 80% opptagelse. Opptakelsesprosenten er avhengig av tarmens innhold og studier viser at kalciumtabletter og jerntabletter binder seg til T4 og diffunderer så ikke.
    Det kan være å trekke oppdagelsen for langt å hevde at mat med samme innhold har samme effekt. Kalcium i melk og kalsium i tabletter er overhode ikke samme kalcium. Samme gjelder for jern i en leverposteimat og tablettene.

Disse tablettyper bør tas på et annet tidspunkt, men ellers hevdes det fra kompetent hold at man skal gjøre som man pleier - dosen vil så tilpasse seg sine vaner.

T3 er litt mindre, og opptas alltid 100% uansett tarmens innhold. Denne bør tas til mat for å forlenge opptakstiden.

http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... vensk+lege

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Giaro
    Hej Igen

10 dage efter hun fik B12, fik hun taget nogle blodprøver:
    B-12: 694 pM (>200 pm)
    Homocystein: 8,2 mM (5,0 – 12,0)
    P-Folat: > 54,4 nM (4 – 20)
    P-jern: 10 mM (10 – 35)
    P-Transferrin: 24 mM (24 – 48 )
    TSH: 1,90 miU/L (0,4 – 4,0)

Der er desværre ikke lavet målinger af T3 og T4 (det gør man som standard ikke i Danmark, hvis TSH ligger inden for reference området).
    Efter at have modtaget prøve resultaterne er hun stoppet med folinsyre. Men er begyndt at tage jern og selen.

Som step 2 havde vi overvejet T3 tilskud. Hvis nogle fra Danmark får T3 og læser dette, vil jeg være meget interesseret i at høre, hvordan de er kommet i behandling med T3, efter som liothyronin ikke er på markedet i Danmark.

Mange hilsner
    Giaro
    Hej Giaro,
    Det lyder fornuftigt, at din mor er begyndt på jern og selenium. Jern er jo nederst i referencerammen. Jern bør tages til frokost ikke morgenmad, hvis man tager sin medicin om morgenen.

Jo, det er standard at lave T3 og T4 målinger i Danmark eller i hvert fald T4, hvis man altså er i behandling for stofskiftet. Det er dem, der ikke er i behandling som kun får foretaget TSH prøven, og man har jo lov at bede om at få prøverne

Jeg ville ikke selv lave om på medicinindtag til om aftenen bare på grund af mælk med mindre hun drikker en hel liter mælk om morgen.

Jeg får T3 som forsøg, og det hjælper på mig. Forsøget foregår på Herlev hospital. Umiddelbart ville jeg ikke forsøge at få T3 til din mor, men fordi TSH ligger på 1.9 så ville jeg øge den nuværende medicin en smule til TSH kommer ned under eller omkring 1.0, hvor de fleste har det bedre. Min egen TSH ligger på 0.2, og der har jeg det godt. Og så ville jeg vente lidt på at jern og selenium samt B-vitamin gør sin virkning. (husk jeg ikke er læge)

Få endelig også tjekket din mor for D-vitamin mangel - blodprøve fastende. Det er vigtigt, hvis den ikke allerede er tjekket.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    8

Standard

Hej - og tak for jeres svar

Hvad gør D-vitamin i forbindelse med lavt stofskifte ?
    Jeg har prøvet at slå D-vitamin op, men synes ikke rigtig jeg bliver klogere.

Der står noget om modvirkning af udvikling af autoimmune sygdomme. Men hvis hun har haft en sådan i mange år. Mon det så har en effekt på hende nu ?
    Eller har D-vitamin anden effekt på lavt stofskifte ?

Hilsen Giaro

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn