Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 19 av 19
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er nok helt ok - og også regnet som bra - å starte med så lav dose som du gjorde.
    Starte altså !
    Vitsen er å starte pent å bygge sakte opp til en dagsdose på 1,6µG gange kroppsvekta.
    Når du har vært der en stund kan ikke målinger av blodverdier hjelpe deg videre - da må du prøve deg litt forsiktig fram med en dose-endring opp eller ned for å se hva DU vil trives mes med.

Du er jo ikke blitt bygget opp som du skal, men blitt værede i startgropa......
    En kan jaggu begynne å lure !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Man pleier da å bruke 50µg som en test for å se om pasienten blir bedre.

det går igjen noen ganger på forumene at leger setter pasienter på mikroskopiske doser og så blir TSH laver pga feedback-mekanismen til hypotthalamis og hypofysen og da blir ft4 og ft3 lavere og man blir verre. det er altså verre enn ingenting.
    Du har ikke innbilt deg noe.

Her på AHUS er øvre grense på TSH 3,5 og den er 3,6 på Hormonlabben på Aker www.aus.no og alle kan be om å få prøve levaxin når TSH er deromkring og man har symptomer. Gravide skal startes på levaxin med en gang med slike talll.

Skjønner ikke hva legen din bablet om, de nye referanseområdene (somhar vært siden HUNT-undersøkelsen mange år siden) har jo vært en stund. Og i tyuskland har jeg nå lest i tre år at pasienter ble satt på thyroxin med en TSH på 2,5.

Før var grensen her på 4 og 5 og sånt. Og pasientene hadde symptomer. Det var psykisk osv sa legene....

Jeg hadde massevis av symptomer med en TSH på 2,5 men så var jo også min ft4 på 11 (når ref. omr.var 10-20)

Du må jo få TSh ned til 1 og ft4 i øvre tredel før du kan få prøvd om det virker.

Forresten så er DDD, legemiddelindustirens Defined daily dose, for levaxin 150µg. Sjekk selv på for eksempel www.legemiddelsiden.no der står det en DDD for hver medisin.

nora

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

vei, jeg hadde det sånn i tre år på levaxin før jeg selv økte dosen tross legens anbefalinger helt til jeg fikk litt for høyt. synes det var riktig av meg å gjøre det, jeg vet jo nå hvordan formen er både med for høyt og for lavt og dermed er det lettere å justere opp og ned altettersom.

han nektet meg ikke, men jeg måtte lære litt herfra for å finne en grei oppdoseringstakt siden han var uenig.....

selv brukte jeg et lite år på å dosere opp, andre bruker langt mindre tid.

så to måneder er nok ikke så lenge......

prøv å dosere forsiktig opp og ta jevnlig prøver.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

vel, vekten har jo byttet lege og da må man kanskje se hva han sier. eller bare si til den nye at jeg må nok øke.
    Jeg selv startet på eget ansvar å ta l\thyroxin overhodet og økte forskiktig selv (saktere enn de som har legen med på det...) og når legen forlot landet så var det diverse ander og vikarleger på legesenteret og de hadde ikke noen problemer med at jeg tok prøver osv og fikk resept.
    en av dem, en yngre dame, sa at det at antistoffene gikk ned slik som hos meg var et valig tegn på riktig medisinering som dem ofte ser.
    Jeg utdypet aldri at den første legen var imot at jeg startet enda ft4 var på 10-11, omtrent helt i bånn. Det var bare å stikke til legesenteret og be om respt og damene i skranken ordnet det med en eller annen lege.

Men jeg må innrømme at det tok tid før jeg fikk en viss form tilbake, jeg måtte over på AMO-kurs siden vasking ble for tungt. Man må regne med risiko for mange måneder med dårlig form og de sier også at man kan ofte merke tydelig forbedring etter seks måneder på riktig dose.
    (det er vel goså grunnen for at en typisk prøveperiode på levaxin er seks måneder. det tar typisk så lang tid. Og hvos man er undermedisinert hele tiden beviser man bare at undermedisinering er ille. Ikke at levaxin ikke er tingen.)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Troms
    Meldinger
    18

Standard

Takk takk til alle dere

2 dager igjen til legetime..... Krysser alt jeg har for at dette er en lege som tar meg og mine symptomer på alvor!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Dumå først være på riktig dose før man kan begynne å telle de seks måneder, slik at de to måneder på latterlig lav dose og fremdeles TSH over referanseområdet ikke teller. Her er referanseområdet på 3,5 på dem som ikke går på levaxin, men på behandling med levaxin er den 0,5-1,5.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Troms
    Meldinger
    18

Standard

Ja, da har jeg vært hos den nye legen

Konklusjonen hans er det samme som min fastlege.....: "I følge blodprøvene dine kan jeg ikke se at du har lavt stoffskifte." I tillegg tok han denne: "Har du tenkt på at du kan ha søvnapnè, siden du våkner så sliten om morgenen og er generelt utmattet?" Og dermed sendte han en henvisning til ØNH for utredning for det. Fikk også beskjed om å trappe ned Levaxinen, siden den sannsynligvis gjør livet verre for meg!

Så, nå gir jeg opp!! Er så sliten og lei av å prøve å bli hørt og tatt på alvor, og ikke minst mobilisere meg til hver legetime. Får heller bruke det lille jeg har igjen av energi til å komme meg gjennom dagene på en noenlunde måte :(
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Bare helt generelt.Hvis legen er utdanna i Danmark, sies det at danskene er enda dårligere på stoffskifte enn det norske leger er!! Mener Nora flere ganger har nevnt at de som evnt. blir prøvemedisinert her i landet ofte får prøve i 6 mnd. Og at du er blitt verre KAN være tegn på at du har fått for lite. Men andre kommer med mere visdom her, håper jeg for din del. EN ting har jeg lært.. det vi kjenner skal ingen andre benekte(leger). Og når de ikke skjønner/vil skjønne hoster de ofte opp andre diagnoser. Akkurar som det skulle hjelpe!! For hypokondere, sikkert..for andre NEI. Ikke la andre fortelle hvordan du har det/ikke har det. Du skal heller ikke godta andre ting, så lenge det ikke er objektive "bevis" for det, mener nå JEG.....
    (Så er det noen av oss som bare er blitt verre på "Levaxin".I dag har jeg bestilt via nettet,igjen!)
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Vekten, Jeg startet på thyroxin dengagn mot legens råd, på mitt eget ansvar. Det er vår rett som pasient i Norge. Vi kan bestemme selv angående vår behansling. Men jeg måtte underskrive at jeg gjorde det på eget ansvar.
    Jeg hadde selvfølgelig rett, thyroxinen hjalp. Min ft4 var jo helt i bånn.

Din TSH etter den absurde lille dosen levaxin du fikk prøve, var høyere enn vår grense her i Oslo-området. hadde du møtt opp her i Oslo-området hos en lege eller endokrinolog, så hadde de straks startet deg på levaxin med de tall du har enda du tar 25µg levaxin.

Vi vet fra før at man trenger TSH på nærmere 10 før man får starte levaxin i Nord og i Vest.

Men det som er en gåte for meg, er at legene dine anser deg som behandlet når din TSHer på over tre og du bare tar 25µg. Man prøver so med minst 50µg, og TSH skal offisielt ned til 0,5-1,5 før man merker effekt, og det tar flere uker og måneder.

Med en TSH på 3,7 ligger du godt over refeanseområdet her, det er 3,5 på AHUS og 2,5 i tyskland. Og man skal ikke engang bruke det ved behdling, da skal ft4 høyt i referanseområdet, i øvre tredel ifølge Haug og TSH skal ned i nedre ende av referanseområdet. Du er ikke engang kommet inn i refereanseområdet for friske.
    Ved behandling skal TSH til 0,5-1,5.

Du er ikke gal.
    De har behandlet deg galt.

Side 2 av 2 Først 12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn