Hei Giaro.
Jeg kjenner kun til Dansk helsevesen via internett så jeg har begrenset kunnskap om mine antagelser :
I korthet undres jeg over at man ikke bruker frie verdier. Det er disse som er aktive og har størst verdi å måle.
Den lange er som følger :
80% av det kjertelen produserer er for-hormonet T4 - eller thyroxin. Dette bindes til blodproteiner og fungerer på den måten som et lager - eller et utgangspunkt.
Senere løsner 0.003% av dette kjempelager fra sin binding til protein og bilr frie fra bindingen - og det er fra dette "fritt"T4 at alle stoffskiftehormoner rekrutteres. Det er derfor mye mer relevant å måle frit T4 enn total thyroxin da denne jo varierer med tilstedeværelse av bindeproteiner.
Den er god nok i en sammenheng med flere målinger, men er til liten hjelp når dosen skal estimeres.
Ut fra størrelse kan dette være en fT4 måling - og befinne seg midt i referanseområdet ?

Målingen anti-TPO er en måling som brukes diagnostisk - altså for å fastslå hva man feiler og er ikke til noen nytte etter en langvarig behandling.
Dette er jo en samling destruktive antistoffer som befinner seg inne i kjertelen - så lenge denne finnes. Noe lekker ut i blodet når prosessen har vart en stund og kan således måles.
Kjertelen finnes ikke lengere hos mennesker som har stått på thyroxin lenge. Kroppen fjerner det som ikke brukes - også kjertler. (
Og antistoffene forsvinner med den.
Det skal sies at noen ser ut til å ha sine antistoffer livet ut, men de har ikke lengere noen funksjon (i det funksjonen jo er å angripe kjertelen)

Resten av kjertelproduksjonen er også viktig å måle og størst er T3. Denne er også viktig å måle i fri utgave. Målingen skjelner ikke på hva som kommer fra kjertelen, og hva som kommer fra omdanning fra T4.
Man har ikke kunnskap om det er noen forskjell på disse annet enn at de som kommer fra T4 er 3uker eldre. Men det er denne kroppen bruker !
Det er kun denne som har evnen til å entre cellene og åpne opp for oxygenet - og på den måten igangsette forbrenningen.

Cobalamin er B12 og de som har lavt stoffskifte har anbefalt en høyere nedre grense (360)
P-thyroxin har jeg ikke kunnskap om.......
Ut fra størrelse kan det være en lav fT3 ?
Om det er så - bør man øke Levaxindosen for å se om denne kan bli noe høyere. Hvi9s man ikke tåler den høyere fT4 som da følger - bør man prøve om et tillegg av 5µg Liothyronin/dag kan virke bedre.

TSH er ikke et stoffskiftehormon. Det deltar ikke i kroppesn stofskifte.
Så denne måling er uten betydning hos de som allerede tar sine piller.
For dem er det utelukkende fT4 og fT3 som er av betydning.

TSH produseres i hjernens kontrollsenter og styrer kjertelproduksjonen - når denne fungerer.......