Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
-
03-05-08, 19:38 #1
Jeg går ned i vekt som aldri før!
Jeg har holdt på frem og tilbake med lavkarbo en stund nå, og til å begynne med gikk jeg ned et par kilo, men vekten stabiliserte seg der.
Prøvde derfor å spise lite og ofte, men opplevde ikke annet enn at jeg holdt på sulte meg i hjel også hadde jeg et sukkersug som var sterkere enn sterkest. Situasjonen ble ikke til å holde ut. Legen skylder på stoffskiftet mitt selv om alle prøver er der de bør være. Jeg har høyt blodtrykk og vil jo ikke være overvektig.
Etter å ha sett over prøvene mine fra siste endikrinolog besøket, så så jeg at min c-peptid var i grenseland (1280). Bestemte meg derfor om å sette meg skikkelig i hva det var. Fant jo ganske fort ut at jeg nok er insulinresistent og skjønte fort at jeg måtte følge et mye strengere opplegg enn det jeg hadde gjort tidligere. Løp derfor i butikken for å kjøpe Atkins boka.
Jeg er nettopp ferdig med første fase og jeg har tatt av meg 9 kilo! Det som er enda bedre er at jeg har overhodet ikke vært sulten og jeg har heller ikke hatt rare suget etter sjokolade. Har til og med fått mensen i denne perioden og jeg har alltid vært "gal" etter søtt rett før menstrasjon.
Det er så deilig å føle at man spiser normalt igjen. For hos meg er det mange år siden jeg har hatt den følelsen. Jeg har vært så sulten, hatt sterk sukkerbehov og ikke forstått hva som har vært problemet... ikke før nå!
Ville bare dele med dere for jeg er så glad!
ShanitaSymptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte
-
04-05-08, 03:29 #2Hildemor Gjest
Heisann
Jeg skriver bare noen ord for og si at jeg gleder meg med deg. Jeg følte akkurat slik som deg på min vei ned i vekt - så jeg forstår deg så godt 
Gratulerer med vektnedgangen og mangelen på søtsug hehe. Det må være utrolig behagelig og slippe akkurat det.
Og stå på videre
-
04-05-08, 09:42 #3
Ã… så bra shanita at du fant ut av det.
Et tips: Hos meg så brytes ketosen av sitronsyre, slik som i cola og makrell i tomat, da ble jeg sulten. De trodde det var koffeinet i cola som gjorde det, derfor ble koffein forbudt, men det vare egentlig sitronsyren.
nora
-
04-05-08, 11:58 #4
supert at du har gått ned i vekt
men vær obs på at de sier at mere enn et halvt år på atkins så er det stor sjanse for å gå tilbake til gammel vekt og gamle vaner
(tok ca et år hos meg-og da sprakke jeg til de grader og 20 kg + tok veldig kort tid å komme tilbake)
jeg ble "hekta" og altfor streng,skulle på et mye tidl tidspunkt tatt inn mere karbohydrater av den langsomme sorten..
Sier ikke dette for å skremme,ingenting er deiligere enn å gå ned i vekt.Livet kommer tilbake
Men det sies som sagt at Atkins dietten er for streng å leve på.
Ta en pause og gå tilbake til den om det sklir for mye ut.
Selv har jeg problemer med å gå på den nå,fett og mye proteiner blir for tungt fordøyelig og skaper sterke ubehag.
Forresten bare for å gå litt på siden,hva er det med oss:Lavt Stoffskifte og Søthuger ser ut til å gå igjen hos mange her
Graves Disease siden`99. Senere lavt stoffskifte.
Ustabil Tsh. Benskjør, mangl. insulin, laktoseint. Prøvd det "meste" av Alt Med.
-
04-05-08, 14:07 #5
Søthunger er et typisk symptom på slitne binyrer, enten det er for høyt eller for lavt cortisolnivå. Og dette henger sammen med hypotyreose. De fleste som har gått lenge ubehandlet eller undermedisinert har ubalanse i cortisolnivåene.
http://www.stopthethyroidmadness.com/adrenal-info/
Jeg har mye av dette under kontroll nå, eller er på god vei iallefall, men hvis jeg opplever ekstra store påkjenninger, får jeg aldeles ukontrollerbar søthunger. Jeg har lavt blodsukker, og må spise veldig ofte også, og finner det veldig vanskelig å spise protein i alle disse små-måltidene. Begynner å bli lei av nøtter! (som heller ikke er bra for fordøyelsen..)Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.
-
04-05-08, 14:43 #6
Takk for gode råd og pekepinn dere! Det er bare så helt utrolig å føle seg normal når det gjelder mat igjen. Jeg har skyldt på alt fra depresjon til trøstespising til dårlig viljestyrke. Så viser det seg å være noe så enkelt som insulinresistens! Jeg tror nesten ikke at jeg har det så bra som jeg har det i matveien nå. Det er såååå godt!
Planen min er vel egentlig å følge Atkins sine faser helt ut, men kanskje jeg burde revurdere det når jeg leser problemene til atv? Eller gikk du på induksjonene i 6 mnd atv? Ut i fra det jeg har lest så øker man jo karbo inntaket etterhvert som man går over i nye faser og det er vel ikke meningen at man skal leve på under 20g karbo pr dag?
Uansett hører gjerne fra dere som kan noe om dette med lavkarbo! Alle tips er velkomne og jeg er fast bestemt på å gjøre dette til mitt nye livsstil og ikke bare en diett.
Jeg sliter med mye rart, og selv om ikke vektnedgang vil være løsningen på alle mine problemer, så vil det hvertfall hjelpe på humøret. Jeg er også sikker på at blodtrykket mitt kommer til å normalisere seg etterhvert også. Skal hvertfall bli spennende å se hva som skjer videre!
Takk igjen dere..
Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
-
04-05-08, 17:18 #7
gratulerer
høres nydelig ut
hehe....
men, alle undersøkelser viser at om man går tilbake til gamle vaner etterhvert vil man faktisk øke veldig i vekt igjen.
i tillegg er atkins ansett for å være nokså skadelig i lengden pga høyt fettinnhold, så kanskje du bør tenke på å "avslutte" kuren med et type "hold vekten" kurs hos grete roede eller noe? eller bare introdusere litt karbohydrater etterhvert for å venne kroppen til et mer normalt hverdagskosthold?
kjenner flere som har holdt vekten, det vil si de har gått noe opp siden kroppen gjerne kvitter seg med for mye. men så lenge man trener jevnlig og spiser sunt etterpå, så holdes vekten stabil hvis du er villig til å godta at du ikke ender opp pinnetynn til syvende og sist.
-
04-05-08, 18:26 #8
Undersøkelser har vist at 2 av 3 hopper av atkins allerede etter et pr mnd.
Det er også gjort forsøk med tvillinger som har blitt på hver sine dietter;ene på atkins og den andre på fettfattig men proteinrik diett.Begge gikk like mye ned og det var ikke mere ketose i urinen til han som gikk på atkins.
Flere undersøkelser (mange som har vært interessert i atkins teorien,men han hadde problemer selv med å forklare hvorfor personer skulle gå ned mere på akkurat hans diett kontra andre),har vist at det er den høye proteinmengden som gjør at du går ned i vekt,den metter og nedsetter apetitten)
Samtidig som du egentlig spiser mindre kcal fordi atkins blir for ensidig og kjedelig kost. :idea:
Kanskje derfor vi sprekker til slutt?
Man går mye ned i begynnelsen av dietten og etterhvert (ca 6 mnd) så jevner det seg ut og man stiller likt med andre lav kcal dietter.
Atkins selv døde overvektig(183 cm høy og 117 kg)med hjerteproblemer og høyt blodtrykk.
enda vet man ikke langtidsvirkningene av en slik lavkarbodiett..
Selv vet jeg at jeg sprakk fordi kosten ble for ensidig og lite stimulerende for kroppen,som jeg sa skulle introdusert mye mere karbo på et tidl tidspunkt(kanskje før den kritiske grensa siden de sier folk hopper av etter 2-3 mnd?)
Bruk den som en Kick start 1 mnd og finn en annen diett (Fedon sier hans kosthold er bra for insulinresistens)
men jeg synes og Sonedietten er en bra sak,de introduserer mye tidl karbo og tillater mye mer.
Lav gi-mat er bra-eneste? som hjelper-på insulinresistens.
Om du Shanita tåler en real spisedag i uka(uten å falle tilbake på gamle vaner)så gjør det. Kroppen får et kick hver gang og du slipper å sikle etter alt du forsaker hele uken.
Du kjenner jo fort underveis i dietten når suget,tankene,og drømmen etter noe annet kommer-Da er det på tide å snu på dietten
Ang Søthunger Anitatab,har skjønt det med bi nyrene etterhvert.Men like langt når det gjelder det,legen vil ikke la meg ta blodprøvene.Kjenner suget og null kontroll avtar når t4 nærmer seg 12-13(mine tall),men har vel igjen med at da jobber ikke binyrene så mye når kroppen sier ja takk til de verdiene?
Problemet er å holde seg på 12-13 i T4.
Bestillte de binyretabl,med engang du la inn linken om Dr Peatfield..
Men jeg har ikke prøvd dem,føles som en liten "struggle" når jeg skal tolke ting alene.
særlig når jeg leser i ettertid om deg,med erfaringer fram og tilbake..
Høres ut som man må ha en flink lege og spille ball med underveis :idea:Graves Disease siden`99. Senere lavt stoffskifte.
Ustabil Tsh. Benskjør, mangl. insulin, laktoseint. Prøvd det "meste" av Alt Med.
-
04-05-08, 18:57 #9
Ok, har lest litt om noe av det du skriver om og har lyst til å kommentere litt.
Først og fremst hvordan Atkins døde. Mannen veide 200 lb's når han døde og det vil si såvidt under 100kg. Tar man i betraktning høyden hans så var han ikke feit. Han falt og slo hodet i asfalten og døde som følge av det. Ja.. han hadde hjerteproblemer, men disse kunne IKKE knyttes opp til mat. Vil du ha mer info så kan du lese mer her:
http://lowcarbdiets.about.com/od/atkins ... sdeath.htm
Når det gjelder de endringene jeg har gjort, så ser jeg på det som en endring som kommer til å vare resten av livet. Jeg har også sett
http://www.youtube.com/watch?v=wtmySOO_KNA
dokumentaren med tvillingene, men baserer ikke min avgjørelse på den, fordi jeg leste boka etter å ha sett dokumentaren på BBC, og ble derfor overbevist at de ikke har funnet riktig løsning til hvorfor man går ned med Atkins. Ketosen, tror jeg har lite med forbrenningen å gjøre.
Ensidig og kjedelig blir det for den som ikke tar seg tid til å lete etter erstatninger tror jeg. Skal man klare å spise slik mat livet ut, så må man virkelig ville det. Man må være villig til å finne oppskrifter og kanskje til og med legge litt mer tid i mat enn før. Det faktum at det har tatt bort sukkersuget alene er nok for meg. Ønsker aldri å gå tilbake til normalkost. Er mange år siden jeg skjønte at blant annet brød var årsak tl at jeg ikke klare å gå ned i vekt. Så bare ikke hele bildet. Uansett, så gjør ikke jeg dette bare for å gå ned i vekt. Jeg gjør det også fordi jeg var sliten av å alltid være sulten på mat og sugen på godis.
Jeg tror nok at det finnes flere av disse lavkarbo dietene som kan passe, men jeg tror ikke jeg kan gå tilbake til å spise karbo 1 dag i uken. Kroppen min reagerer med en gang. Jeg hadde en c-peptid på 1280, noe som flere sier er 3 ganger de verdiene jeg burde ha.
Akkurat nå så har jeg ingen sug, lyst eller tanker om å spise annerledes, men det er klart at dersom sånne ting dukker opp så må jeg jo prøve å være forberedt, slik at jeg ikke faller tilbake til det gamle. Men slik det er nå, så er det Atkins for alle penga!Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
-
05-05-08, 15:24 #10
Det er kun onde tunger som har forvrengt det med atkins sin vekt når han døde. han sklei på glattisen og so hodet. Mot hodeødemer brukes sture mengder steroider, og det var det han var oppblåst av.
har dere ikke sett kreftpasientene med spredning til hjernen? de blir også pumpet fullt av steroider. Kris linket også til en blogg til en bekjent som var syk og døde av brystkreft og spredning.
På Lindbergklinikken samt de nadre klinikker, måles kolesterolene og lipidene før start, og på atkins osv. De går jo ned i de slemme viene og opp i de bra verdiene på Atkins og lavkarbo, til tross for mer fett i kosten. Skjer gang på gang.
Sjekk også www.lavkarbo.no
Jeg har ikke dettet av lasset og gått over til å maule glutenfritt brød, for eksempel.
Jeg merker en tydelig forskjell i energi når jeg spiser litt for mye karbo i perioder, vs at jeg holder meg unna sjololaden (mørk) i skuffen og slikt. (løsningen er å ikke ha nøtter, peanøtter eller sjokolade stående fremme eller lett tilgjengelig i skuffen. Heller i en matbod.)
nora
Svar med sitat
Bokmerker